VTJkysely-selainsovelluksen kirjautumisvaihtoehdot ovat:
- Digi- ja väestötietoviraston myöntämä varmennekortti
- Suomi.fi-tunnistus (ei vielä käytössä, käyttöönottopäivä ilmoitetaan myöhemmin)
- a) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi todentajasovelluksesta jokaisella kirjautumiskerralla, TAI
b) käyttäjätunnus, salasana ja kertakäyttöinen koodi tunnuslukulaitteesta jokaisella kirjautumiskerralla
Työnantaja päättää, mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään, vai sallitaanko useampi kirjautumistapa. Noudatathan työnantajasi ohjeita.
Lisätietoja kirjautumistavoista saat klikkaamalla alla olevia otsikoita.
Ohjeet
VTJkyselyyn voi kirjautua Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä varmennekortilla, joka on sidoksissa työsuhteeseen tai työnantajaan, esimerkiksi organisaatiokortilla tai sote-kortilla.
Varmennekorttikirjautumista varten pitää tehdä manuaalinen korttiliitos VTJkyselyssä. Alla video-ohje, sekä PDF-ohje liitoksen tekemiseen.
Varmennekortin liittäminen käyttäjätunnukseen:
- Kirjaudu sisään VTJkyselyyn käyttäjätunnuksella ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa varmennekortti- tai todentajasovellusliitosta. Pääset Käyttäjäpalvelut-sivulle myös kirjautumisen jälkeen valitsemalla Liitä varmennekortti VTJkyselyn etusivun yläreunassa olevasta Käyttäjän toiminnot -valikosta.
- Tee varmennekorttiliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Varmennekorttikirjautuminen VTJkyselyyn (PDF-ohje)
Varmennekorttikirjautumisen lisäksi ei tarvita todentajasovellusta.
Todentajasovellus:
Todentajasovelluksella kirjautumista varten käyttäjällä tulee ensisijaisesti olla käytössään älypuhelin. Todentajasovellus ladataan älypuhelimeen. Todentajasovellukseksi kelpaa luotettavan tahon kehittämä sovellus, esimerkiksi Google Authenticator tai Microsoft Authenticator. Älypuhelimeen ja todentajasovellukseen liittyvissä asioissa olethan yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen:
Pikaohje: Todentajasovelluksen liittäminen käyttäjätunnukseen (PDF)
1. Kirjaudu sisään VTJkyselyyn käyttäjätunnuksella ja salasanallasi. Ohjaudut Käyttäjäpalvelut-sivulle, jos sinulla ei ole voimassa olevaa todentajasovellusliitosta. Pääset Käyttäjäpalvelut-sivulle myös valitsemalla Liitä todentajasovellus VTJkyselyn etusivun yläreunassa olevasta Käyttäjän toiminnot -valikosta.
2. Tee todentajasovellusliitos alla olevan ohjevideon mukaisesti.
Huom. vaihda videon resoluutio (oletuksena 480p) suuremmaksi kuvanlaadun parantamiseksi. Viereisestä painikkeesta saat myös tekstitykset käyttöön. Jos upotettu video ei toimi, voit katsoa sen videoportaalissamme.
Todentajasovelluksella kirjautuminen VTJkyselyyn
- Kirjaudu VTJkyselyyn käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautuminen vaatii vahvistuskoodin.
- Avaa todentajasovellus älypuhelimestasi, ja klikkaa tarvittaessa tiliä, jonka nimi on DVV-1 TOTP-2FA. Joissain puhelimissa vahvistuskoodi näkyy heti todentajasovelluksen pääsivulla.
- Syötä todentajasovelluksessa näkyvä vahvistuskoodi VTJkyselyyn.
Tunnuslukulaite:
Älypuhelimen sijasta kirjautumisen voi tehdä TOTP-standardia tukevalla, ohjelmoitavalla MFA-laitteella(tunnuslukulaite). Digi- ja väestötietovirasto ei ohjeista tai anna tukea MFA-laitteen käyttöönotossa tai käytössä. Kirjautumisen vahvistaminen pitää tehdä eri laitteella kuin kirjautuminen.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita. Liitä tunnuslukulaite käyttäjätunnukseesi VTJkyselyn Käyttäjäpalvelut-sivulla Liitä todentajasovellus -toiminnolla.
Noudata tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita käyttöönotossa.
Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä tunnuslukulaitetta organisaatioiden pitäisi käyttää. Digi- ja väestötietovirasto on testannut kahta TOTP-standardia tukevaa tunnuslukulaitetta kaksivaiheisessa kirjautumisessa VTJkyselyyn. Testatut laitteet ovat TOKEN2 Evvis QR1 ja TOKEN2 C302-i.
Ensimmäinen kirjautuminen VTJkyselyyn
Ensimmäistä kertaa VTJkyselyyn kirjautuessa käytetään aina käyttäjätunnusta ja väliaikaista salasanaa. Käyttäjätunnuksen saat oman organisaatiosi VTJkyselyn vastuukäyttäjiltä.
Salasanan vaihtamisen jälkeen sinun pitää tehdä joko varmennekortti- tai todentajasovellusliitos.
Usein kysytyt kysymykset
Ole yhteydessä organisaationne VTJkyselyn vastuukäyttäjään tai käyttöoikeuksia myöntävään tahoon.
Tilaa uusi salasana:
- VTJkyselyn kirjautumissivun ”Tilaa uusi salasana” –linkin kautta
tai - soittamalla käyttäjätukeen, p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Usein kysytyt kysymykset - varmennekortti
VTJkyselyn korttiliitos on korttikohtainen, joten sinun tulee poistaa aiempi korttiliitos vaihtamalla salasanasi. Uuden salasanan tilaaminen poistaa siis varmennekorttikirjau-tumisen käytöstä. Voit tilata uuden salasanan joko VTJkyselyn kirjautumissivun "Tilaa uusi salasana" -linkin kautta, tai soittamalla VTJkyselyn käyttäjätukeen numerossa 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Kun olet saanut uuden salasanan ja kirjautunut sillä sisään VTJkyselyyn, järjestelmä pyytää sinua vaihtamaan salasanan. Kun olet vaihtanut salasanan, voit tehdä korttilii-toksen VTJkyselyssä uudelle varmennekortillesi.
Tutustu ohjemateriaaleihin verkkosivuilla, ja katso ohjevideo varmennekorttiliitoksen tekemisestä. Varmista myös, että korttiliitosta tehdessä valitset oikean varmennekortin varmenteen, jos selain pyytää valitsemaan sen. Jotkut selaimet siis vaativat, että varmennetta klikataan avautuvassa ikkunassa ennen OK:n klikkaamista, jotta se tulee valituksi.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Testaa varmenteen toiminta ensin testisivulla. Jos varmenne toimii testisivun mukaan, varmista että olet noudattanut varmennekortti-liitoksen ohjeita.
Kokeile varmennekorttiliitosta myös toisella selaimella.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Usein kysytyt kysymykset - todentajasovellus
Tutustu ohjemateriaaleihin tällä verkkosivuilla ja katso ohjevideo todentajasovellusliitoksen tekemisestä.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Ole yhteydessä organisaationne IT-tukeen.
Varmistathan että todentajasovelluksessasi on DVV-alkuinen tili. Klikkaa tiliä tarvittaessa, jotta näet vahvistuskoodin. Kirjoita vahvistuskoodi sivulla olevaan kenttään. Vahvistuskoodi on voimassa 30 sekuntia, ethän kirjoita pian vanhenevaa koodia.
Varmista myös älypuhelimesi asetuksista, että puhelimesi kellonaika ja aikavyöhyke päivittyvät automaattisesti, jotta myös todentajasovelluksen antamat koodit ovat voimassa, kun syötät ne VTJkyselyn kirjautumiseen.
Voit myös kokeilla VTJkyselyyn kirjautumista eri selaimella, tai tyhjentää käyttämäsi selaimen sivuhistorian ensin. Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Jos sinulla on ollut edellisessä puhelimessasi todentajasovellusliitos VTJkyselyn käyttäjätunnukseesi, pitää liitos poistaa. Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse. Ole yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse. Ole yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen p. 020 343 433 (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta VTJkyselystä.
Käyttäjätunnuksesi on liitettynä älypuhelimesi todentajasovellukseen ja voit käyttää ainoastaan kyseistä älypuhelinta VTJkyselyyn kirjautumisessa.