PIN-tunnuslukujen hallinta
Varmennekortille asetetaan kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua aktivoinnin yhteydessä, eli silloin, kun kortti otetaan käyttöön. Aktivointiin on erillinen ohjeensa. Tälle sivulle on koottu ohjeita sellaisiin tapauksiin, joissa nämä henkilökohtaiset PIN-tunnusluvut pitää jostakin syystä vaihtaa tai uusia. Esimerkiksi
- jos olet unohtanut nykyisen PIN-tunnuslukusi
- jos PIN-tunnusluku ovat lukkiutunut, eli jos olet syöttänyt virheellisen tunnusluvun viisi kertaa peräkkäin
- tai jos haluat vaihtaa PIN-tunnuslukusi jostain muusta syystä.
Uudet tunnusluvut voit keksiä itse.
- Perustunnusluku (eli PIN1) voi olla pituudeltaan 4-8 numeroa.
- Allekirjoitustunnusluvun (PIN2) pituus riippuu kortin tyypistä: Henkilökorteissa ja organisaatiokorteissa pituus on 6-8 numeroa, sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteissa 4-8 numeroa.
Turvallisuussyistä suosittelemme, että PIN1 ja PIN2-tunnuslukuina ei käytettäisi samaa numerosarjaa.
Ohjeet
Jos jompikumpi tai molemmat henkilökohtaiset PIN-tunnuslukusi ovat unohtuneet, voit itse luoda uudet. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan. Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä. Uuden PIN-tunnusluvun voit keksiä itse. Mieti se valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, joka on unohtunut eli se, jonka tilalle pitää luoda uusi. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku (PIN1) tai allekirjoitustunnusluku (PIN2). On tärkeää valita varmasti oikea tunnusluku.
- Jos työasemassa on enemmän kuin yksi kortinlukija ja kortti, näkyvät ne kaikki yhtenä listana. Esim.
Kortinlukija 1 perustunnusluku
kortinlukija 1 allekirjoitustunnusluku
kortinlukija 2 perustunnusluku
kortinlukija 2 allekirjoitustunnusluku.
- Jos työasemassa on enemmän kuin yksi kortinlukija ja kortti, näkyvät ne kaikki yhtenä listana. Esim.
- Uuden PIN-tunnusluvun luominen tapahtuu kohdassa ”Vapauta lukkiutunut PIN”:
- Kirjoita aktivointitunnusluku PUK/Aktivointitunnusluku-kenttään.
- Kirjoita uusi itse keksimäsi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN -kenttiin.
- Klikkaa Vapauta-painiketta. Ohjelma antaa kuittauksen, että tunnusluku on avattu ja vaihdettu.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
Tämä ohje on DigiSign -kortinlukijaohjelmiston käyttäjille. Uutta Atostek ID -kortinlukijaohjelmistoa koskevat ohjeet löydät tämän sivun kohdasta Kortinlukijaohjelmiston asennus- ja käyttöohjeet.
PIN-tunnusluku lukkiutuu, jos se syötetään väärin viisi kertaa peräkkäin. Jos PIN-tunnuslukusi lukkiutuu, voit itse luoda uuden. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan. Aktivointitunnusluku on toimitettu sinulle ilmoittamaasi osoitteeseen erillisessä kirjeessä.
Mieti haluamasi uusi PIN-tunnusluku valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, joka on lukkiutunut eli se, jonka tilalle pitää luoda uusi. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku (PIN1) tai allekirjoitustunnusluku (PIN2).
- Jos tiedät, kumpi tunnusluvuista on lukkiutunut, siirry kohtaan 4. Jos et ole varma, kumpi tunnusluvuista on lukkiutunut, varmista se näin:
- Valitse ensin Tunnistusobjektit-kohdassa perustunnusluku. Kirjoita perustunnuslukusi (PIN1) Tarkista PIN -kohtaan ja klikkaa Tarkista. Jos tunnusluku on lukkiutunut, ohjelma antaa ilmoituksen ”Tunnusluku on lukittu!”
- Vastaavalla tavalla voit tarkistaa myös toisen PIN-tunnusluvun (PIN 2): Valitse ensin Tunnistusobjektit-kohdassa allekirjoitustunnusluku. Kirjoita allekirjoitustunnuslukusi (PIN”) Tarkista PIN -kohtaan ja klikkaa Tarkista. Jos tunnusluku on lukkiutunut, ohjelma antaa ilmoituksen ”Tunnusluku on lukittu!”
- Uuden PIN-tunnusluvun luominen tapahtuu kohdassa ”Vapauta lukkiutunut PIN”:
- Kirjoita aktivointitunnusluku PUK/Aktivointitunnusluku-kenttään.
- Kirjoita uusi itse keksimäsi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN-kenttiin.
- Klikkaa Vapauta-painiketta. Ohjelma antaa kuittauksen, että tunnusluku on avattu ja vaihdettu.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
Tämä ohje on DigiSign -kortinlukijaohjelmiston käyttäjille. Uutta Atostek ID -kortinlukijaohjelmistoa koskevat ohjeet löydät tämän sivun kohdasta Kortinlukijaohjelmiston asennus- ja käyttöohjeet.
Varmennekortin PIN-tunnusluvut voi tarvittaessa vaihtaa myös muusta syystä. Vaihtaminen on tarpeen esimerkiksi silloin, jos epäilet PIN-tunnuslukusi paljastuneen toiselle henkilölle. Vain aktivoidun kortin PIN-tunnusluvut voi vaihtaa, sillä aktivoimattomalla kortilla ei vielä ole PIN-tunnuslukuja.
Vaihtamiseen tarvitset nykyisen PIN-tunnusluvun, kortinlukijan sekä kortinlukijaohjelmiston. Uudet PIN-tunnusluvut voit keksiä itse. Mieti ne valmiiksi etukäteen.
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, jonka haluat vaihtaa. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku tai allekirjoitustunnusluku.
- PIN-tunnusluvun vaihtaminen tapahtuu Vaihda PIN -otsikon alla:
- Syötä Nykyinen PIN -kenttään nykyinen PIN-tunnuslukusi.
- Kirjoita itse keksimäsi uusi tunnusluku täsmälleen samassa muodossa molempiin Uusi PIN -kenttiin.
- Klikkaa ”Vaihda”. Saat ilmoituksen onnistuneesta PIN-tunnusluvun vaihtamisesta.
- Valitse lopuksi Sulje poistuaksesi ohjelmasta.
Tämä ohje on DigiSign -kortinlukijaohjelmiston käyttäjille. Uutta Atostek ID -kortinlukijaohjelmistoa koskevat ohjeet löydät tämän sivun kohdasta Kortinlukijaohjelmiston asennus- ja käyttöohjeet.
Jos haluat tarkistaa tunnuslukusi, toimi näin:
- Laita varmennekortti kortinlukijaan ja odota että tehtäväpalkissa oleva sirun kuva muuttuu keltaiseksi. Klikkaa sirun kuvaa, jolloin sovelluksen ikkuna avautuu suoraan tai klikkaa kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Näytä laitteet”.
- Valitse Tunnistus-välilehti. Valitse Tunnistusobjektit-kohdassa se tunnusluku, jonka haluat tarkistaa. Vaihtoehdot ovat perustunnusluku (PIN1) tai allekirjoitustunnusluku (PIN2).
- Kirjoita kyseinen tunnusluku Tarkista PIN -kohtaan ja klikkaa Tarkista.
- Jos syötät tunnusluvun oikein, ohjelma antaa ilmoituksen ”PIN-koodin tarkistus onnistui”.
- Jos syötät tunnusluvun väärin, ohjelma antaa ilmoituksen ”PIN-koodin tarkistus epäonnistui”. Lisäksi ohjelma näyttää jäljellä olevien yritysten määrän. Huomioithan, että jos syötät tunnusluvun liian monta kertaa väärin, se menee lukkoon. Tällöin tarvitset aktivointitunnuslukua sen avaamiseen.
- Jos tunnusluku on lukkiutunut, ohjelma antaa ilmoituksen ”Tunnusluku on lukittu”.
Tämä ohje on DigiSign -kortinlukijaohjelmiston käyttäjille. Uutta Atostek ID -kortinlukijaohjelmistoa koskevat ohjeet löydät tämän sivun kohdasta Kortinlukijaohjelmiston asennus- ja käyttöohjeet.
Usein kysytyt kysymykset
Jos aktivointitunnusluku on kadonnut, ota yhteyttä siihen rekisteröintipisteeseen, jossa korttihakemus on tehty. Rekisteröintipisteessä vastuuhenkilö tilaa uuden aktivointitunnusluvun Vartti-järjestelmän kautta. Ota mukaan voimassa oleva passi tai henkilökortti.
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen viisi kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin täytyy tilata kokonaan uusi kortti.
Jos aktivointitunnusluku on kadonnut, uuden voi tilata sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Ammattikortin haltija voi olla yhteydessä mihin tahansa julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteeseen. Henkilöstö- ja toimijakorttien osalta palvelee oman organisaation rekisteröintipiste tai valtuutettu rekisteröintipiste. Ota mukaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Rekisteröintipisteessä vastuuhenkilö tilaa uuden aktivointitunnusluvun Vartti-järjestelmän kautta.
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen viisi kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin täytyy tilata kokonaan uusi kortti.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö