Ajankohtaista
VTJkyselyn asukasluetteloiden poimintapalvelun hinnat muuttuvat 1.1.2025 alkaen. Lataa uusi hinnasto tästä.
Asukasluettelopoiminnat isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille
Asukasluetteloiden poimintapalvelu on isännöitsijätoimistojen ja huoltoyhtiöiden käyttöön tarjottava itsepalvelusovellus, jolla on mahdollista poimia asukastilanne
- asuntoyhtiöstä,
- asuntoyhtiön omistamasta rakennuksesta tai
- yksittäisestä huoneistosta.
Tiedot ovat ladattavissa pdf-tiedostona tai Excel-yhteensopivassa muodossa.
Tämä palvelu on ainoastaan isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille, ja sitä ei myönnetä suoraan esimerkiksi asunto-osakeyhtiölle. Jos edustat asunto-osakeyhtiötä tai toimit yksityishenkilönä taloyhtiön asukasisännöitsijänä, löydät ohjeet asukasluettelon tilaamiseen Muut todistukset -sivulta.
Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista. Poimintapalvelu on maksullinen, vähimmäisveloitus on 7 eur / kk.
Hinnasto
- Asukasluettelopoiminnat 6 euroa per poiminta (1.1.2025 alkaen 7 euroa per poiminta). Myös virheellisestä poiminnasta veloitetaan.
- Asukasluettelopoiminnoissa luovutetut tietoyksiköt 0,055 euroa per tietoyksikkö (1.1.2025 alkaen 0,06 euroa per tietoyksikkö).
- Käyttäjäkohtainen kiinteä kuukausiveloitus per käyttäjätunnus: 1 euro.
- Vähimmäisveloitus kuukaudessa 7 euroa per lasku (1.1.2025 alkaen 9 euroa per lasku).
- 1.1.2025 alkaen palveluun lisätään käyttöönottomaksu: 300 euroa.
Toimi näin
Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista.
Verkkoasiointi edellyttää rekisteröitymistä, jota varten käyttäjän on tunnistauduttava vahvasti henkilökortilla, organisaatiokortilla, mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Tietoluvan hakemisvaiheessa hakijan tulee ilmoittaa hallinnoimiensa rakennusten tiedot niistä rakennuksista, joista haluaa palvelusta poimia asukasluetteloita. Rakennuksista tulee ilmoittaa pysyvät rakennustunnukset, osoitteet sekä rakennukset omistavan asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön Y-tunnus ja samalla vakuuttaa, että hallinnoi näitä rakennuksia. Pysyvän rakennustunnuksen muoto on 10 merkkiä pitkä, sisältää 9 numeerista merkkiä, ja se alkaa aina 1:llä, esimerkiksi 123456789A. Pysyvä rakennustunnus löytyy mm. kiinteistöverotuspäätöksestä tai Liiteri tietopalvelusta. Tiedot tulee toimittaa verkkohakemuksen liitteenä (esimerkkiliite).
Tietoluvan hakeminen
- Kirjaudu verkkoasiointiin.
- Valitse verkkoasioinnissa Aloita uusi hakemus.
- Valitse asiakasryhmäksi Yritykset ja yhteisöt.
- Valitse Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä -valikosta VTJkysely-selainsovelluksen tietolupahakemus.
- Avaa hakemustyyppi-alasvetovalikko ja valitse Kiinteistöhuolto- ja isännöintiyhtiöt, asukasluetteloiden poimintapalvelu.
- Perehdy tietolupaan, jotta voit hyväksyä tietoluvan ehdot ja sitoutua noudattamaan niitä.
- Valitse organisaatiosi toimialaksi Huoltoyhtiöt ja isännöinti.
- Kerro tietojen käyttötarkoituksesta Lisätietoja-kentässä (esimerkiksi vesilaskut).
- Liitä verkkohakemukseen tarvittavat liitteet (kohtaan Liitteet). Voit täyttää tiedot valmiiseen Excel-pohjaan.
Lisätietoja tarvittaessa sähköpostitse: [email protected]
Tietoluvan myöntämisen jälkeen sinun on vielä ilmoitettava poimintojen tekijän tiedot erillisellä hakemuksella.
Voit myös tarvittaessa palvelun käytön aikana toimittaa uusia rakennuksia mallipohjan mukaisella liitteellä sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Mainitse viestissä organisaationne asiakasnumero, joka on toimitettu sinulle tietoluvan myöntämisen yhteydessä.
Käsittelyaika
Asukasluetteloiden poimintapalvelun tietolupahakemuksen käsittelyaika on noin 2-4 viikkoa.
Lisätietoja
Jos sinulla on jotain kysyttävää Asukasluetteloiden poimintapalveluun liittyen, voit olla yhteydessä sähköpostitse [email protected]
- Kirjaudu Digi- ja väestötietoviraston verkkoasiointiin
- a) Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään tunnistautumalla, tai rekisteröityessäsi antamallasi sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Jos olet unohtanut salasanasi, paina Unohditko salasanasi -painiketta.
b) Jos et ole rekisteröitynyt, paina Rekisteröidy-painiketta. -
Kirjauduttuasi sisään varmista, että olet oikean organisaation asiakastilillä. Näet organisaation nimen yläpalkissa nimesi alapuolella. Asiakastiliä voit vaihtaa oikean yläkulman valikosta valitsemalla Vaihda asiakastiliä.
- Kun asiakastili on oikea, valitse Aloita uusi hakemus.
- Valitse välilehdeltä, että edustat yritystä tai yhteisöä.
- Valitse Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä.
- Aloita VTJkysely-selainsovelluksen vastuukäyttäjän käyttöoikeushakemus.
- Tarkasta organisaation ja hakijan tiedot.
- VTJkyselyn tietoluvan numero -kohtaan voit kirjoittaa Poiminta.
- Lisää organisaatiollenne myönnetty VTJkyselyn asiakasnumero. Organisaationne asiakasnumeron löydät sähköpostista, joka on lähetetty, kun lupa on myönnetty.
- Valitse Haettava hallintapalvelurooli -kohdasta Muu oikeus: Asukasluettelopoimintapalvelun poimintojen tekijä
- Täydennä hakemukselle esihenkilön tiedot. Esihenkilöllesi lähetetään sähköpostilla ilmoitus siitä, että haet vastuukäyttäjäoikeutta. Esihenkilön on hyväksyttävä hakemus sähköpostiinsa saamansa linkin kautta ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Jos olet yksinyrittäjä, merkitse esihenkilön tietoihin omat tietosi.
- Paina Lähetä DVV:lle. Digi- ja väestötietovirasto käsittelee hakemuksen ja toimittaa sinulle käyttäjätunnuksen sekä salasanan.
Kun olet saanut tietoluvan ja ilmoittanut poimijan tiedot, voit tehdä asukasluettelopoimintoja.
- Kirjaudu Digi- ja väestötietovirastolta saamillasi tunnuksilla VTJkyselyyn.
- Valitse etusivulta Poimintapalvelut-otsikon alta Asukasluettelot LT.
- Valitse vasemmasta valikosta Asukasluettelo 2.
- Valitse Tee uusi.
- Lisää hakuehtoihin sen rakennuksen pysyvä rakennustunnus, jonka asukasluettelon haluat poimia. Vaihtoehtoisesti voit hakea rakennuksen osoitetiedoilla, mutta huomaathan että osoitteen kirjoitusasun on vastattava Väestötietojärjestelmän tietoja. Älä täytä osoitetietoja ja rakennustunnusta yhtä aikaa samaan hakuun, vaan käytä ainoastaan yhtä hakuehtoa kerrallaan. Huomaathan, että myös virheellisestä poiminnasta veloitetaan.
- Siirry Vastaustiedot-välilehdelle ja valitse tai poista vastaustietoja.
- Siirry Tiedosto-välilehdelle ja valitse asukasluettelon tiedostomuoto (xlsx = Excel-tiedosto).
- Siirry Poiminta-välilehdelle, ja täytä vähintään poiminnan nimi ja käyttötarkoitus, sekä valitse poiminnan käyttäjät.
- Siirrä poiminta ajastettavaksi. Tällä välilehdellä voit myös tallentaa määritykset myöhempää käyttöä varten.
- Siirry Ajastus-välilehdelle. Älä muuta tietoja vaan klikkaa Tallenna.
- Tallentamisen jälkeen järjestelmä noutaa asukasluettelon. Saat sähköpostitse ilmoituksen, kun nouto on valmistunut.
- Löydät asukasluettelon vasemmasta valikosta Vastauksen nouto -linkistä. (Rap = Poimintaraportti, Ote = asukasluettelo.)
Kuvallinen ohje poimintojen tekemiseen löytyy VTJkyselyn Ohjeet-osiosta.
Aiheeseen liittyvät asiakirjat
- Tiedote: Asukasluettelopoiminnat itsepalveluna isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille
- Asukasluettelopoimintojen tietolupa
- Excel-pohja hakemuksen liitteeksi
Yhteistyötahot
Asukasluettelo-palvelua tarjoaa myös kaksi yhteistyötahoamme:
- Alma Media Finland Oy
- Suomen Asiakastieto Oy
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista (661/2009)
Tietosuojalaki (1050/2018)
Valtiovarainministeriön asetus Digi- ja väestötietoviraston suoritteiden maksuista vuonna 2024 (1142/2023)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö