Varmennetietojärjestelmä
Varmennetietojärjestelmä on tietotekninen järjestelmä, jossa varmentajan toimesta luodaan varmenteet ja allekirjoitetaan suljettujen varmenteiden sulkulistat. Varmennetietojärjestelmä koostuu voimassaolevien varmenteiden varmennehakemistosta, neuvontapalvelusta, suljettavien varmenteiden sulkupalvelusta, suljettujen varmenteiden sulkulistapalvelusta, leimapalvelusta, aikaleimapalvelusta sekä tarkastuspalvelusta. Varmenteiden ja toimikorttien hallinnointi tapahtuu varmennetietojärjestelmässä.
Tietojasi voi löytyä tästä rekisteristä, jos sinulle on myönnetty kansalais-, organisaatio- tai sosiaali- ja terveydenhuollon varmenne sähköiseen asiointiin, olet liittynyt aikaleimapalveluun tai jos olet hakenut organisaatiollesi leimavarmennetta tai leimapalvelun rajapintavarmennetta. Tietojasi voidaan lisäksi käsitellä rekisterissä väliaikaisesti, jos henkilötietoja sisältävä asiakirja lähetetään tarkastuspalveluun tai leimapalveluun. Tarkastuspalveluun tai leimapalveluun lähetettyjen asiakirjojen sisältämiä henkilötietoja käsitellään ainoastaan tarkastuksen tai leimaamisen ajan, eikä niitä tallenneta palveluun.
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000,
Sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Jaripekka Turtiainen, palvelunomistaja, johtava asiantuntija
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000,
Sähköposti [email protected]
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, tietosuoja(a)dvv.fi
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on tarjota valtakunnallisia varmennetun sähköisen asioinnin palveluja ja suoritteita. Palvelut ja suoritteet on tarkoitettu yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon sekä sen jäsenille kuuluvien oikeuksien ja velvollisuuksien mahdollistamiseen, toteuttamiseen ja turvaamiseen. Henkilötietoja käsitellään varmenteiden ja varmennekorttien tuottamiseksi, jakelemiseksi ja hallinnoimiseksi, tarkastuspalveluun lähetetyissä asiakirjoissa olevien sähköisten allekirjoitusten validoimiseksi, leimapalveluun lähetettyjen asiakirjojen leimaamiseksi sekä aikaleimapalveluun liittyvän yhteyden avaamiseksi.
Varmennetietojärjestelmän sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana Digi- ja väestötietoviraston lakisääteisten palveluiden tarjoamista. Lisäksi varmennetietojärjestelmässä käsitellään henkilötietoja sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisiin transaktioihin liittyvistä luottamuspalveluista sisämarkkinoilla ja direktiivin 1999/93/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 910/2014 nojalla sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2024/1183, asetuksen (EU) N:o 910/2014 muuttamisesta eurooppalaisen digitaalisen identiteetin kehyksen vahvistamisen osalta nojalla, vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista annetun lain (617/2009) 6 §:n nojalla ja väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) 6 §:n nojalla.
Digi- ja väestötietovirasto pitää myöntämistään henkilövarmenteista varmennerekisteriä, jonka tiedot säilytetään 5 vuoden ajan varmenteiden voimassaolon päättymisestä. Aikaleimapalvelun osalta käsiteltävät tiedot (IP-osoite ja organisaationimi) säilytetään 5 vuoden ajan aikaleimapalvelusopimuksen päättymisestä laskien.
Rekisteriin tallennetaan seuraavat tiedot:
- Varmenteen haltijan/hakijan henkilötunnus, etu- ja sukunimi, kotiosoite
- Leimavarmennetta hakeneen organisaation nimi
- Järjestelmän käyttäjien henkilötietoja seuraavasti: etu- ja sukunimi, henkilötunnus, sähköpostiosoite
- Varmenteen haltijan yksilöivä tunniste tai rekisteröintinumero
- Varmenteen haltijan yksilöintitunnus
- Varmenteen sarjanumero
- Varmenteen käyttötarkoitus
- Muut varmenteen käytön edellyttämät välttämättömät tekniset tiedot
- Varmenteen voimassaoloaika
- Tieto varmenteen haltijan julkisen avaimen luonnissa käytetystä laskumenetelmästä
- Varmenteen myöntäjän nimi
- Sulkulista, varmennehakemisto, rekisteröintilomakkeiden tiedot, hakijan kasvokuva, asiakassopimusten henkilö- ja yhteystiedot
- Aikaleimapalveluun liittyvän organisaation IP-osoite
Tietoja saadaan seuraavista lähteistä:
- Sopimuksen lähettävät henkilöt
- Varmenteen hakijat
- Järjestelmän käyttäjät
- Väestötietojärjestelmä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisterit
- Organisaatiokorttien ja leimapalvelun osalta asiakasorganisaatiot
- Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelut
- Varmennekorttien valmistajat
Varmennekorttien valmistajille toimitetaan kerran vuorokaudessa kortin valmistamiseen tarvittavat tiedot. Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Varmennetietojärjestelmän varmennehakemiston varmenteiden julkiset tiedot on julkaistu internetissä Digi- ja väestötietoviraston julkisessa varmennehakemistossa.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineisto on suojattu pääsynhallinnan keinoin ja siihen on pääsy vain valtion sisäverkosta. Henkilötietoja suojataan lisäksi kulunvalvonnalla, käytönvalvonnalla sekä henkilötietojen käsittelyn ohjeistuksella. Tiedot on suojattu rekisterissä yleisesti käytetyillä tavoilla (mm. salasanat, palomuuri, palvelimen säännölliset päivitykset).
Sähköisessä OmaKortti-palvelussa tehdyt hakemukset (organisaatiovarmenteiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattivarmenteiden uusinnat) ratkaistaan automaattisesti. Automaattinen ratkaiseminen perustuu hallintolain 8 b lukuun. Jos hakemuksesi ratkaistaan automaattisesti, siitä kerrotaan sinulle annettavassa päätöksessä tai asiakasinformaatiossa (kun päätös on annettu työnantajaorganisaatiollesi). Lisätietoja automaattisen ratkaisemisen mahdollisuudesta on saatavilla lisäksi sähköisessä OmaKortti-palvelussa ja DVV:n verkkosivuilla.
Jos teet hakemuksen muulla tavalla kuin sähköisessä OmaKortti-palvelussa, hakemustasi ei ratkaista automaattisesti.
DVV myöntää kansalaisvarmenteen poliisin tai Suomen ulkomaan edustuston myöntämälle henkilökortille. Henkilökorttia haetaan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa, poliisin lupapalvelupisteessä tai Suomen ulkomaan edustustossa (diplomaattiset edustustot ja konsuliedustustot). DVV:n kansalaisvarmenne haetaan samassa yhteydessä. Kansalaisvarmennetta koskeva hakemus käsitellään DVV:ssä automaattisesti. Automaattinen ratkaiseminen perustuu hallintolain 8 b lukuun. Kansalaisvarmenteen sisältävän henkilökortin myöntämisen yhteydessä ei anneta hallintopäätöstä. Kansalaisvarmennehakemuksesi ratkaisemisesta automaattisesti kerrotaan sinulle annettavassa asiakasinformaatiossa. Lisätietoja automaattisen ratkaisemisen mahdollisuudesta on saatavilla lisäksi DVV:n verkkosivuilla.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Henkilörekisteriin tallennetut tiedot (organisaatio- ja sosiaali- ja terveydenhuollon varmenteiden haltijoiden tiedot) voi tarkastaa myös sähköisessä palvelussa (OmaKortti, https://omakortti.dvv.fi/?culture=fi-FI) , jonne kirjaudutaan Suomi.fi-tunnustuksen avulla.
Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Mikäli henkilötiedon tietolähteenä on ollut väestötietojärjestelmän tieto ja kyseinen tieto on virheellinen, tulee henkilötiedon korjauspyyntö kohdistaa väestötietojärjestelmään.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa sinulla ei ole oikeutta vaatia tietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään.
Suostumukseen perustuva henkilötietojen käsittely
Henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen siltä osin kuin kyse on varmenteiden tietojen julkaisusta Digi- ja väestötietoviraston julkisessa varmennehakemistossa. Tietojen julkaisu rekisteröidyn suostumuksen nojalla perustuu eIDAS-asetuksen (910/2014) vaatimukseen (24 artikla 2 kohta fi) -alakohta: Hyväksyttyjä luottamuspalveluja tarjoavan hyväksytyn luottamuspalvelun tarjoajan on käytettävä luotettavia järjestelmiä sille annettujen tietojen tallentamiseen tarkastettavissa olevassa muodossa siten, että tiedot ovat julkisesti haettavissa vain, jos siihen on saatu tietojen kohteena olevan henkilön suostumus). Rekisteröidyn suostumus pyydetään varmennehakemuksen yhteydessä.
Jos katsot, että henkilötietojasi käsitellään lainvastaisesti, voit tehdä valituksen tieto-suojavaltuutetun toimistoon.
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käyntiosoite Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite PL 800, 00531 Helsinki
Sähköposti tietosuoja(at)om.fi
Puhelinvaihde 029 566 6700
Kirjaamo 029 566 6768
Lisätietoa valituksen tekemisestä löydät tietosuojavaltuutetun toimiston kotisivuilta osoitteesta https://tietosuoja.fi/.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö