tietosuojaseloste/
sulkupalvelun ja sulkupalvelun puhelutallenteet
Sulkupalvelu on palvelu, jossa otetaan vastaan Digi- ja väestötietoviraston myöntämien varmenteiden sulkupyynnöt, suljetaan pyydetyt varmenteet ja välitetään varmenteiden sulkutapahtumat Digi-ja väestötietoviraston varmennetietojärjestelmään. Sulkupalvelun toteuttaa Digi-ja väestötietoviraston lukuun toimiva tekninen toimittaja.
Tietojasi voi löytyä tästä rekisteristä, jos kansalais-, organisaatio-, sosiaali- ja terveydenhuollon tai palveluvarmenteesi on ilmoitettu suljettavaksi. Sulkupalveluun saapuvia puheluja tallennetaan asiakkaiden ja DVV:n oikeusturvan varmistamiseksi ja turvallisuusnäkökohtien huomioonottamiseksi, palvelun laadun parantamiseksi ja palvelun laadun seurantaa varten.
Sulkupalvelu ja sulkupalvelun puhelutallenteet
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Kehityspäällikkö Teemu Tukiainen
Puhelin: (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti: kirjaamo(a)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, tietosuoja(a)dvv.fi
Sulkupalvelujärjestelmässä käsitellään henkilötietoja varmenteiden sulkupyyntöjen vastaanottoon ja sulkuta-pahtumien välittämiseen varmennejärjestelmälle.
Sulkupalveluun saapuvia puheluja tallennetaan. Puhelutallenteiden käyttötarkoituksena on asiakkaiden ja Digi- ja väestötietoviraston oikeusturvan varmistaminen ja turvallisuusnäkökohtien huomioonottaminen, pal-velun laadun parantaminen ja palvelun laadun seuranta.
Virheselvittelyn tai muun erityisen seikan vaatiessa voidaan yksittäiseen sulkuun liittyvä puhelu pyytää Toimit-tajan (Nets A/S, Suomen sivuliike) yhteyshenkilöltä Digi- ja väestötietoviraston erillisen pyynnön perusteella.
Sulkupalvelun sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana Digi- ja väestötietoviraston lakisääteisten palveluiden tarjoamista. Lisäksi sulkupalvelussa käsitellään henkilötietoja sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisiin transaktioihin liittyvistä luottamuspalveluista sisämarkkinoilla ja direktiivin 1999/93/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen, (EU) N:o 910/2014, 24 artiklan nojalla, vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja säh-köisistä luottamuspalveluista annetun lain (617/2009) 25 §:n nojalla ja väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väes-tötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) 61 §:n nojalla.
Digi- ja väestötietoviraston varmennerekisterin tiedot säilytetään 5 vuoden ajan varmenteiden voimassaolon päättymisestä.
Sulkupuheluiden tallenneaineistoa säilytetään 6 kuukautta.
Sulkupalveluun ilmoitetaan palveluvarmenteet, jotka varmenteen haltija tai varmentaja haluaa suljettavaksi ennen varmenteen voimassaoloajan päättymistä. Lisäksi sulkupalveluun ilmoitetaan alla mainitut henkilövar-menteet.
Rekisteriin tallentuvat seuraavat tiedot:
• Toimittajan (Nets A/S, Suomen sivuliike) puolesta puhelun vastaanottaneen asiakaspalvelijan etu- ja suku-nimi tai tunniste
• Puhelun aloitus- ja lopetusaika
• Peruutuspyynnön syy
Organisaatiovarmenne:
• Sulkupalveluun soittaessaan ilmoittaja kertoo sulkemiseen tarvittavan ja oikeuttavan tunnistekoodin, mi-käli sellainen asiakkaan käyttöön on annettu
• Ilmoittajan etu- ja sukunimi ja muut annetut yhteystiedot, organisaation nimi, varmenteen haltijan yksilöivä yhdeksän merkkiä pitkä tunniste, organisaatioyksikkö, kortin myöntöajankohta, sähköpostiosoite
Kansalaisvarmenne:
• Ilmoittajalta kysytään hänen tunnistamisekseen tarvittavat tiedot, jotka tarkistetaan VTJ:stä. Käytännössä tämä tarkoittaa henkilötunnusta, jonka avulla katsotaan VTJ:stä sähköinen asiointitunnus.
- Poliisin myöntämän henkilökortin haltija itse/joku toinen henkilö hänen puolestaan (esim. alaikäisen kortin voi peruuttaa huoltaja)
- Poliisi henkilökortin katoamisilmoituksen yhteydessä
- Organisaation edustaja/työntekijä
- Digi-ja väestötietovirasto
- Korttitehtaalla on mahdollisuus ilmoittaa varmenteen sulkemisesta, tämä kuitenkin poikkeuksellista
- Sulkuilmoituksen tekijä tunnistetaan aina luotettavasti sulkuilmoituksen teon yhteydessä.
Saapuneet sulkupyynnöt toimitetaan kuukausittain sulkupalvelun toimittajan (Nets A/S, Suomen sivuliike) toimesta Digi- ja väestötietovirastolle. Virheselvittelyn tai muun erityisen seikan vaatiessa Digi- ja väestötieto-virasto voi pyytää erikseen yksittäiseen sulkuun liittyvän puhelun (sulkupalveluun soitetut puhelut tallennetaan nauhalle) toimittajan yhteyshenkilöltä.
Digi- ja väestötietovirasto julkaisee myöntämiensä varmenteiden hakemistopalvelun yhteydessä suljettujen varmenteiden sulkulistaa, jolta sähköisten asiointipalveluiden tarjoajien tulee aina tarkistaa palveluun kirjautu-jan varmenteen voimassaolotiedot. Sulkulistat julkaistaan Fineidin varmennehakemistoon. Päivitetty sulkulista julkaistaan tunnin välein. Sulkulistat ovat kaikkien veloituksetta ja vapaasti noudettavissa ja käytettävissä. Sulkulistan voi noutaa LDAP:lla tai esim. wget:llä ja jatkokäsitellä sitä tarvittaessa esim. openSSL:n mukana tulevilla työkaluilla.
Varmentajan sähköisesti allekirjoittamat sulkulistat (CRL) listaavat kyseisen varmennetyypin (CA:n) osalta suljettujen varmenteiden sarjanumerot sekä päivämäärän ja kellonajan, jonka jälkeisiä tapahtumia ei kyseisten varmenteiden osalta voida enää hyväksyä. Sarjanumeron lisäksi listassa voi olla mainittuna varmenteen sul-kemisen syykoodi. Sulkulistat eivät sisällä em. tietojen lisäksi muita henkilötietoja tai toimikorttien sarjanume-roita.
Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Suljettujen varmenteiden sulkulistat julkaistaan internetissä Digi- ja väestötietoviraston julkisen varmennehakemiston yhteydessä.
Tietoaineisto on suojattu pääsynhallinnan keinoin ja siihen on pääsy vain valtion sisäverkosta. Henkilötietoja suojataan lisäksi kulunvalvonnalla, käytönvalvonnalla sekä henkilötietojen käsittelyn ohjeistuksella. Tiedot on suojattu rekisterissä yleisesti käytetyillä tavoilla (mm. salasanat, palomuuri, palvelimen säännölliset päivityk-set).
Henkilörekisterin tietojen perusteella ei suoriteta automaattista päätöksentekoa tai profilointia.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todis-tamaan henkilöllisyytesi.
Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai julki-sen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa sinulla ei ole oikeutta vaatia tietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle henkilötietojen käsittelyyn liittyen.
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun ohjeista www.tietosuoja.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö