Kansalaisneuvonta

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita. Palvelun avulla halutaan lisätä tietoisuutta julkisen hallinnon palveluista sekä helpottaa niissä asiointia. 

Kansalaisneuvonta

  • auttaa kansalaista löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen,
  • tarjoaa tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin,
  • tukee Suomi.fi-palveluiden käytössä. 

Palvelussa ei ole mahdollista saada vireille viranomaisasioita, vaan se ohjaa oikean viranomaisen luokse. Kansalaisneuvonta ei myöskään välitä puheluita.

Kansalaisneuvonta palvelee

Kansalaisneuvonta palvelee asiakkaita suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat puhelin, chat-palvelu ja tekstiviesti.

Kansalaisneuvonnan palveluajat muuttuvat 1.1.2025 alkaen

Kansalaisneuvonta palvelee 1.1.2025 alkaen maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Puhelin

Puhelinneuvonta: 0295 000
Palveluaika: ma-pe 8-21, la 9-15
Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.

Chat

Chat löytyy tämän sivun oikeasta alalaidasta.
Huomioithan, että sinun täytyy hyväksyä evästeet ennen palvelun käyttämistä. 

Palveluaika: ma-pe 8-21, la 9-15
Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä

Tekstiviesti

Tekstiviestikanavaa voivat käyttää sitä tarvitsevat erityisryhmät, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaiset. Tekstiviestipalvelu on käytettävissä ainoastaan suomalaisissa matkapuhelinliittymissä.

Puhelusta tai tekstiviestistä maksetaan vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksu. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 029-alkuiset puhelut siihen. Neuvontapalvelu on maksutonta.

Tekstiviestineuvonta: 18395

Anna palautetta ja tee kehitysehdotuksia

 

 

Suomen väkiluku 5 648 068