Registrering av medborgarskap 

Du kan anmäla flera medborgarskap till befolkningsdatasystemet. Vi antecknar medborgarskap i befolkningsdatasystemet på basis av ett giltigt pass, ett officiellt medborgarskapsbeslut eller någon annan tillförlitlig utredning. 

Om du är finsk medborgare är du skyldig att anmäla uppgifter om utländska medborgarskap du fått till Finlands befolkningsdatasystem. 

Läs mer om förlust och bevarande av finskt medborgarskap

Om du ansöker om finskt medborgarskap ska du kontakta Migrationsverket. 

Med vilken handling kan jag bevisa mitt medborgarskap? 

Om du är osäker på vilken information som har registrerats om dig i befolkningsdatasystemet, kontrollera först dina person- och adressuppgifter.

Gör så här

  1. Skaffa det nödvändiga dokumentet för att styrka ditt medborgarskap.

  2. Ta reda på om dokumentet ska legaliseras eller översättas

    Uppvisa dokumentet för oss antingen i original eller som bestyrkt kopia.

    • Om det krävs legalisering och du inte vill lämna in originalet, legalisera först  originaldokumentet. Skaffa sedan en bestyrkt kopia av det legaliserade dokumentet. Legalisera därefter även kopian.
    • En bestyrkt kopia kan ges antingen av notarius publicus eller av samma myndighet som utfärdat det ursprungliga dokumentet.

  3. Fyll i webblanketten

    Du kan använda denna blankett för att begära:

    • att ett nytt medborgarskap läggs till
    • att ett förlorat medborgarskap avslutas
    • att ett felaktigt medborgarskap tas bort
    • att födelseort och födelseland läggs till eller korrigeras
       

    Om du inte kan använda webblanketten, fyll i och skriv ut pappersblanketten och lämna in den tilsammans med dina originalhandlingar originaldokument.

  4. Lämna in dokumenten inom en månad från det att webblanketten skickades in

     

    A) Per post

    • Skicka blanketten och dokumenten till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors, FINLAND. Om din nuvarande eller senaste hemkommun är på Åland, skicka dokumenten till Statens ämbetsverk på Åland.
    • Skicka inte ditt pass till oss per post. 

    B)    Genom att ta med till vårt serviceställe

    • Du kan lämna dokumenten i myndighetens entrétjänst eller postlåda. Boka tid här på förhand om du vill ha personlig kundservise.

     

    OBS. Per e-post kan du endast lämna in elektroniska dokument som kan verifieras (den utländska myndigheten har ursprungligen utfärdat dokumentet i elektroniskt format). Du kan skicka in ett elektroniskt dokument via webblanketten eller per e-post endast om det ursprungligen har utfärdats i elektroniskt format av en utländsk myndighet. Dokumentet måste kunna verifieras via en QR-kod eller en webblänk. Även ett elektroniskt dokument ska vid behov legaliseras. Med elektroniskt dokument avses inte ett skannat dokument.
     

    Om du inte lämnar in dokumenten till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inom utsatt tid kommer vi inte att registrera de uppgifter du meddelat på blanketten. I sådant fall kommer du att få ett negativt beslut. 

    Se närmare anvisningar för inlämnande av handlingar.

Att lämna in dokument via en finsk beskickning
 

Om du är finsk medborgare eller utländsk medborgare som är varaktigt bosatt i Finland kan du skicka dokument till oss via Finlands beskickning i utlandet personligen eller per post. I annat fall kan du fråga beskickningen om det är möjligt att lämna in dokumenten via dem.

Fyll i pappersblanketten Medborgarskap och utländsk födelseort vid beskickningen eller i förväg. På så sätt är alla dokument som rör ditt ärende samlade.
 

Pris

Avgiftsfri

Så här får du information då registreringen är klar:

Du får ett meddelande när dina uppgifter har registrerats

  • Suomi.fi-meddelanden, om du använder den
  • per post till den adress som är registrerad i befolkningsdatasystemet. Kontrollera att din adress är uppdaterad
  • som krypterad e-post till den e-postadress du har angett, om du har ett finländskt telefonnummer

Kontrollera att uppgifterna är korrekta.

Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälan. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
 

Hittade du inte svaret på vår webbplats?

Kundtjänst

Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.

Telefon

Telefontjänst: 0295 536 320

Servicetider: mån–fre 9–15.

E-post

Du kan också kontakta oss per e-post.

Använd tjänsten Turvaviesti om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till Registrering av utlänningar och internationella ärenden, [email protected].

Skicka krypterad e-post