Andra digitala posttjänster ska komma med till myndighetskommunikationen 

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder som en del av finansministeriets program för prioritering av digital myndighetskommunikation en ändring som i framtiden gör det möjligt för medborgarna att läsa den myndighetspost de fått elektroniskt även via privata digitala posttjänster.

För närvarande skickas myndighetsmeddelanden elektroniskt till Suomi.fi-meddelanden, som är den offentliga förvaltningens gemensamma meddelandeförmedlingstjänst. Den nuvarande lagstiftningen gör det inte möjligt att använda privata aktörer för myndighetsdelgivningar.

Programmet för prioritering av digital myndighetskommunikation grundar sig i första hand på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram och genomförs som två parallella utvecklingsprojekt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för det praktiska genomförandet av utvecklingsprojekten. I det första projektet som inleddes våren 2024 blir det i första hand möjligt att skicka elektroniska myndighetsmeddelanden med hjälp av Suomi.fi-meddelanden till de förvaltningskunder som redan nu uträttar ärenden elektroniskt. I det andra projektet som nu inleds införs vid sidan av Suomi.fi-meddelanden även privata digitala posttjänster.

Hur framskrider beredningen?

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringen i samarbete med finansministeriet och intressentgrupperna. Centrala intressentgrupper är bland annat privata tillhandahållare av digitala posttjänster eller andra intresserade samt organisationer som skickar myndighetsmeddelanden.

Preliminär indelning i skeden:

2025: Planeringsskede inkl.  inledande av samarbete med intressentgrupper och beredning av lagstiftningsändringar

  • Beredningen av lagstiftningen inleds hösten 2025.
  • Under hösten 2025 inleds också teknisk och funktionell planering enligt målbilden

2026: Genomförande utifrån lagstiftning och andra behov

  • byggande av tekniska anslutningar till privata digitala posttjänster,
  • behövliga funktionella och tekniska ändringar både för tjänstens slutanvändare och för avsändare av myndighetspost,
  • processer och praxis som förutsätts för att verksamheten ska stämma över ens med kraven (bl.a. auditeringar) och lagstiftningens ikraftträdande.

Vad innebär ändringen för organisationer inom den offentliga förvaltningen?

Man strävar efter att bereda ändringen så att den inte förutsätter några betydande ytterligare åtgärder av organisationer som redan använder Suomi.fi-meddelanden eller börjar använda det nya REST-gränssnittet för Suomi.fi-meddelanden. Det finns inte heller skäl att bromsa ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden på grund av denna reform.

Enligt den nuvarande lagstiftningen är organisationer inom den offentliga förvaltningen skyldiga att använda Suomi.fi-meddelanden för att skicka elektroniska myndighetsmeddelanden.

Suomi.fi-meddelanden har redan över två miljoner användare. I 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft, kommer antalet medborgare som tar emot sin myndighetspost elektroniskt att öka betydligt, då en postlåda för Suomi.fi-meddelanden skapas för varje person som identifierar sig i myndigheternas e-tjänster. För organisationer inom den offentliga förvaltningen innebär detta att över fyra miljoner medborgare i fortsättningen nås via Suomi.fi-meddelanden. Dessa medborgare förväntar sig också att få elektroniska meddelanden från så många myndigheter som möjligt i stället för papperspost. 

Genom att ta i bruk det nya REST-gränssnittet för Suomi.fi-meddelanden är myndigheterna samtidigt förberedda för att privata digitala postaktörer ska kunna delta. Organisationerna bör inte ännu göra direkta kopplingar till privata digitala posttjänster, eftersom den nuvarande lagstiftningen inte gör det möjligt att använda privata aktörer för myndighetsdelgivningar.

Även i framtiden går myndighetskommunikationen via en centraliserad bakgrundstjänst som administreras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, där integrationen med privata tjänster äger rum.

Vad innebär förändringen för medborgarna?

För medborgarna sker förändringen i den digitala myndighetskommunikationen stegvis. I 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft, får medborgare som uträttar ärenden elektroniskt tillgång till en elektronisk postlåda i Suomi.fi-meddelanden. Den elektroniska postlådan skapas när personen identifierar sig i någon av den offentliga förvaltningens elektroniska tjänster, till exempel MinSkatt, MittFPA eller Traficoms e-tjänster.  

I början av 2026 kan medborgaren ännu inte välja till vilken tjänst hen tar emot sin myndighetspost elektroniskt, utan då är Suomi.fi-meddelanden det ställe dit den elektroniska myndighetsposten kommer. Möjligheten att läsa myndighetsmeddelanden via privata digitala posttjänster tas i bruk senare när lagstiftningen är klar och de tekniska förutsättningarna uppfylls.

Ytterligare information

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef Annette Hotari, tfn 0295 535 028, fornamn.efternamn@dvv,fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tjänsteägare för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä, tfn 0295 535 334, [email protected]