Inloggningsalternativen är följande:
- certifikatkort beviljat av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och PIN-kod
- a) användarnamn, lösenord och engångskod från smarttelefonens autentiseringsapp vid varje inloggning, eller
b) användarnamn, lösenord och engångskod från en kodkalkylator
Arbetsgivaren bestämmer vilket inloggningsalternativ som används i organisationen eller om flera alternativ tillåts.
När du loggar in för första gången, använd alltid användarnamnet och ett tillfälligt lösenord. Efter att ha ändrat lösenordet måste du aktivera en av de ovanstående inloggningsmetoderna för att kunna använda tjänsten.
För ytterligare information om inloggningsalternativen, klicka på de nedanstående rubrikerna.
Anvisningar
Du kan göra en kortkoppling med ett certifikatkort som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljarom certifikatkortet är bundet till ditt arbete eller anställningsförhållande.
För att du ska kunna logga in med ditt certifikatkort måste du först göra en manuell kortkoppling.
Koppla certifikatkortet till ditt användarnamn:
- Logga in med ditt användarnamn och lösenord. Du överförs till Användartjänster-sidan om du inte har en giltig koppling till ett certifikatkort eller en autentiseringsapp.
- Koppla certifikatkortet enligt instruktionsvideon nedan.
Obs! Det lönar sig att ändra till högre upplösning (standard 480p) för att förbättra bildkvaliteten. På knappen bredvid kan du också aktivera textning. Om videon inte öppnas, kan du se den på vår videoportal.
Inloggning med certifikatkort kräver ingen autentiseringsapp.
Autentiseringsapp
För tvåfaktorsautentiseringen behöver användaren i första hand ha en smarttelefon. Autentiseringsappen laddas ner i smarttelefonen. Som autentiseringsapp duger en applikation som utvecklats av en tillförlitlig aktör, till exempel Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. Kontakta din organisations IT-stöd i frågor som gäller smarttelefonen och autentiseringsappen.
Koppla autentiseringsappen till ditt användarnamn:
- Logga in med ditt användarnamn och lösenord. Du överförs till Användartjänster-sidan om du inte har en giltig koppling till ett certifikatkort eller en autentiseringsapp.
- Koppla autentiseringsappen till ditt användarnamn enligt instruktionsvideon nedan.
Obs! Det lönar sig att ändra till högre upplösning (standard 480p) för att förbättra bildkvaliteten. På knappen bredvid kan du också aktivera textning. Om videon inte öppnas, kan du se den på vår videoportal.
Snabbanvisning: Inloggning med autentiseringsappen (PDF)
Inloggning med autentiseringsapp
- Logga in med ditt användarnamn och lösenord. Inloggningen kräver en verifieringskod.
- Öppna autentiseringsappen på din smarttelefon och klicka vid behov på kontot med namnet DVV-1 TOTP-2FA. På vissa telefoner visas verifieringskoden direkt på autentiseringsappens framsida.
- Ange verifieringskoden som visas i autentiseringsappen.
Kodkalkylator:
Alternativt kan tvåfaktorsautentiseringen göras med en MFA-programmerbar apparat som stöder TOTP-standarden (kodkalkylator). Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ger inte anvisningar eller stöd för att användaeller ta i bruk MFA-apparater. Verifiering av inloggningen bör göras med en annan enhet än den som används för själva inloggningen.
Följ i tillämpliga delar anvisningarna för att koppla en autentiseringsapp. Koppla kodkalkylatorn till ditt användarnamn på sidan Användartjänster med funktionen Koppla autentiseringsapp. Följ tillverkarens instruktioner för kodkalkylatorns installation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan som myndighet inte rekommendera vilken kodkalkylator organisationerna bör använda. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har testat två kodläsare som stöder TOTP-standarden för tvåfaktorsautentiseringen på BDSförfrågan. De testade enheterna är TOKEN2 Evvis QR1 och TOKEN2 C302-i.
Problem och lösningar
Användaren ska vara i kontakt med den ansvariga användaren eller den instans som beviljar användarrätten, som sedan kontrollerar användarnamnet i tjänsten.
Användaren beställer ett nytt lösenord:
- via inloggningssidans ”Beställ nytt lösenord”, eller
- genom att ringa kundsupporten, tfn 020 343 433 (öppet dygnet runt).
Vanliga frågor - certifikatkort
Du bör ta bort den tidigare kortanslutningen genom att återställa ditt lösenord. Att beställa ett nytt lösenord inaktiverar kortinloggningen. Du kan beställa ett nytt lösenord antingen via länken "Beställ ett nytt lösenord" på inloggningssidan, eller genom att ringa kundsupporten på 020 343 433 (öppen dygnet runt).
När du har fått ett nytt lösenord och loggat in med det kommer systemet att be dig ändra lösenordet. Efter att du har ändrat lösenordet kan du göra en kortanslutning till ditt nya certifikatkort.
Bekanta dig med instruktionerna på webbsidan och titta på instruktionsvideon om hur du gör certifikatkortskopplingen. Kontrollera också att du väljer rätt certifikat för certifikatkortet om webbläsaren ber dig välja ett. Vissa webbläsare kräver att du klickar på certifikatet i det fönster som öppnas innan du klickar på OK, för att det ska väljas.
Om problemet inte löser sig, kontakta användarstöd tfn 020 343 433 (öppet varje dag dygnet runt).
Testa att certifikatet fungerar på testsidan. Om certifikatet fungerar enligt testsidan ska du kontrollera att du har följt anvisningar för hur man kopplar certifikatkort.
Prova kopplingen för certifikatkortet även med en annan webbläsare.
Om du inte kan lösa problemet kan du kontakta kundsupporten, tfn 020 343 433 (öppet dygnet runt).
Vanliga frågor - autentiseringsappen
Bekanta dig med instruktionerna på denna webbsida och titta på instruktionsvideon om hur du gör kopplingen till autentiseringsappen.
Om problemet inte löser sig, kontakta kundsupport tfn 020 343 433 (öppet varje dag dygnet runt).
Kontakta din egen organisations IT-stöd.
Kontrollera att du har ett konto som börjar med ”DVV” i din autentiseringsapp. Klicka på kontot om det behövs för att se verifi eringskoden. Ange verifi eringskoden i fältet på sidan. Verifi eringskoden är giltig i 30 sekunder. Ange inte en kod som snart kommer att gå ut.
Se också till att tiden och tidszonen på din smarttelefon uppdateras automatiskt, så att de koder som ges av autentiseringsappen är giltiga när du matar in dem vid inloggning på tjänsten.
Du kan också försöka logga in på tjänsten med en annan webbläsare, eller rensa sidhistoriken i den webbläsare du använt. Om du inte kan lösa problemet kan du kontakta kundsupporten, tfn 020 343 433 (öppet varje dag dygnet runt).
Om du hade en autentiseringsapp-koppling till ditt användarnamn i din föregående telefon måste kopplingen raderas. Du kan inte radera kopplingen själv, utan du måste kontakta kundsupporten tfn 020 343 433 (öppet varje dag dygnet runt).
Att radera kontot från autentiseringsappen eller att avinstallera hela autentiseringsappen från smarttelefonen raderar inte autentiseringsapp-kopplingen.
Du kan inte koppla bort autentiseringsappen själv, utan du måste kontakta kundsupporten tfn 020 343 433 (öppet varje dag dygnet runt).
Det räcker inte att du raderar kontot i autentiseringsappen eller tar bort hela autentiseringsappen från smarttelefonen.
Ditt användarnamn är kopplat till autentiseringsappen i din smarttelefon och du kan endast använda den smarttelefonen för att logga in.