Informationjänsten av den digitala säkerheten
Organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda avgiftsfria informationstjänster som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprätthåller i Suomi.fi-serviceadministrationen för att utveckla den digitala säkerheten. Med hjälp av informationstjänsterna kan organisationerna bedöma, följa upp och rapportera om tillståndet för sin digitala säkerhet och riskhantering.
Via informationstjänsterna samlar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata in allmän uppföljningsinformation från organisationerna för att producera en lägesbild av den digitala säkerheten och riskhanteringen som kan användas av hela den offentliga förvaltningen. Med hjälp av en aktuell lägesbild kan utvecklings- och stödåtgärderna för digital säkerhet riktas effektivt. Sätten att samla in information och rapportera utvecklas kontinuerligt.
Vid sidan av informationstjänster riktade till organisationer inom den offentliga förvaltningen kartlägger Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata medborgarnas kompetens, attityder och erfarenheter inom digital säkerhet med hjälp av Barometern för digital säkerhet. Meddelanden och rapporter om barometerns resultat finns längre ner på denna sida.
Tjänsten för helhetsbild av den digitala säkerheten
Med hjälp av tjänsten kan ni bedöma och rapportera om den administrativa situationen för den digitala säkerheten i er organisation och följa upp hur den utvecklas. Genom att upprätthålla och uppdatera era uppgifter i tjänsten kan ni också producera en aktuell lägesbild till exempel för organisationens ledning samt planera åtgärder för att vidareutveckla den digitala säkerheten. Därtill får ni jämförelseinformation om organisationer inom er bransch och storleksklass samt om situationen inom hela den offentliga förvaltningen.
Genom att utnyttja Tjänsten för helhetsbild av den digitala säkerheten främjar ni effektivt den kontinuerliga strategiska uppföljningen och rapporteringen av den digitala säkerheten i er organisation. Samtidigt uppfyller ni också kravenligheten i informationshanteringslagen och ansvarsskyldigheten i den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).
För organisationer inom den offentliga förvaltningen. Tjänsten är avgiftsfri och ersätter tidigare enkäter om digital säkerhet.
Om du vill använda Tjänsten för helhetsbild av den digitala säkerheten i din egen organisation, gör så här:
1. Kontrollera att din organisation använder Suomi.fi-serviceadministrationen.
- Om din organisation ännu inte är användare av Suomi.fi-serviceadministrationen ska den först registrera sig. Se registreringsanvisningarna.
- De organisationer som omfattas av KaPA-lagen (571/2016) ska i samband med registreringen ta i bruk Servicedatalagret (SDL). Se anvisningarna för ibruktagande av SDL (på finska).
2. Ta reda på Serviceadministrationens huvudanvändare i din organisation.
- Om du är en ny användare ska du be huvudanvändaren om en inbjudan för att ansluta dig. Se anvisningar för huvudanvändare.
- Registrera via bekräftelselänken som du fått i din e-post. Kom ihåg att använda en stark autentiseringsmetod.
3. Be huvudanvändaren om underhållsrättigheter till Tjänsten för helhetsbild av den digitala säkerheten.
4. Ta Tjänsten för helhetsbild av den digitala säkerheten i bruk.
- Se bruksanvisningen för tjänsten (på finska).
Observera att endast organisationer med ett individuellt FO-nummer tills vidare kan ta i bruk Tjänsten för helhetsbild av digital säkerhet.
Digital säkerhets riskhanteringsuppgifter
Med tjänsten kan ni bedöma och kartlägga er organisations synpunkter på risker som är betydande för den digitala säkerheten. Via den får ni också jämförelseinformation om utvecklingen av riskutsikterna inom den offentliga förvaltningen. Användningen av tjänsten stöder planeringen av riskhanteringen på ett övergripande sätt och hjälper till att rikta era utvecklings- och stödåtgärder effektivt.
Genom att utnyttja riskhanteringsinformation om digital säkerhet främjar ni den strategiska riskhanteringen för digital säkerhet inom hela den offentliga förvaltningen. Insamling av information och uppföljning av utvecklingen är en viktig del av analysen av omfattande risker som överskrider de administrativa gränserna.
Läs mer om Strategisk riskhantering för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (pdf, 12/2022, på finska).
För organisationer inom den offentliga förvaltningen. Tjänsten är avgiftsfri och ersätter tidigare genomförda enkäter om riskhantering inom digital säkerhet.
Om du vill använda Digital säkerhets riskhanteringsuppgifter i din egen organisation, gör så här:
1. Säkerställ att din organisation använder Suomi.fi-serviceadministrationen.
- Om din organisation ännu inte är användare av Suomi.fi-serviceadministrationen ska den först registrera sig. Se registreringsanvisningarna.
- De organisationer som omfattas av KaPA-lagen (571/2016) ska i samband med registreringen ta i bruk Servicedatalagret (SDL). Se anvisningarna för ibruktagande av SDL (på finska).
2. Ta reda på Serviceadministrationens huvudanvändare i din organisation.
- Om du är en ny användare ska du be huvudanvändaren om en inbjudan för att ansluta dig. Se anvisningar för huvudanvändare.
- Registrera dig via bekräftelselänken som du fått i din e-post. Kom ihåg att använda en stark autentiseringsmetod.
3. Be huvudanvändaren om underhållsrättigheter till Riskhanteringsuppgifter inom digital säkerhet.
4. Ta Riskhanteringsuppgifter inom digital säkerhet i bruk.
- Se bruksanvisningen för tjänsten (på finska).
Observera att endast organisationer med ett individuellt FO-nummer tills vidare kan ta i bruk Riskhanteringsuppgifter inom digital säkerhet.
Våra kontaktuppgifter
Du kan be oss om tilläggsuppgifter per e-post på addressen [email protected]