Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027

Digi- ja väestötietovirastossa käynnistyi keväällä 2024 Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke. Digi- ja väestötietovirasto vastaa viranomaisviestinnän digitalisoinnin teknisestä ratkaisusta (Suomi.fi-viestit) sekä tavoitellun muutoksen tuesta ja viestinnästä niin kansalaisille kuin julkisille organisaatioille. Tällä sivulla julkaistaan tietoa hankkeen etenemisestä. 

  • Digi ensin -hanke on osa valtiovarainministeriön Digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa, jonka toimikausi on 27.3.2024–31.12.2027.

  • Hanke on osa valtion tuottavuus-ohjelmaa ja sillä tavoitellaan yli 50 M€ vuosittaisia säästöjä 2026 lähtien.

  • Valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö valmistelevat lainsäädännön muutoksia, jotka tulisivat voimaan 2026.

Lue lisää Digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmasta valtiovarainministeriön sivuilta

 

Digin ensisijaisuus on yhteiskunnallisesti merkittävä muutos

  • Digitaaliset kanavat ovat suosituin tapa asioida hallinnon kanssa.

  • Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään postitse kirjeellä, ellei kansalainen ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon.

  • Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti paperipostin sijaan.

Olemme koonneet vastauksia yleisimpiin digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuteen liittyviin kysymyksiin. 

  • Digitaalinen viranomaisviestintä koskee lähtökohtaisesti niitä kansalaisia, jotka jo valmiiksi asioivat muutoinkin sähköisesti. Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa kansalaisille viranomaispostin, esimerkiksi päätösten vastaanottamisen missä ja milloin vain älypuhelimella tai verkkopalvelun kautta.

  • Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi ilmoittamalla lopettaa, jolloin siirtyy paperipostin piiriin.

  • On tärkeää huomata, että tuleva muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla. 

  • Muutos astuu voimaan alustavan aikataulun mukaan vuoden 2026 alussa.

 


Osallistu ja seuraa digin ensisijaisuuden etenemistä! 

Haluatko vastaanottaa hankkeeseen liittyvää viestintää tai kuulla tulevista tilaisuuksistamme?


Lue lisää

Lisätietoja: 

Ylijohtaja Timo Salovaara, [email protected], puh. 0295 535 303

Johtava asiantuntija Annette Hotari, [email protected], puh. 0295 535 028