Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027
Digi- ja väestötietovirastossa käynnistyi keväällä 2024 hanke, jonka tavoitteena on, että Suomessa siirrytään vastaanottamaan viranomaisten lähettämät päätökset ja muut tiedoksiannot ensisijaisesti digitaalisesti.
Digin ensisijaisuus on yhteiskunnallisesti merkittävä muutos, joka vaikuttaa lähes jokaisen Suomessa asuvan ihmisen arkeen.
Yhteiskunnalle siirtyminen paperipostista sähköiseen viranomaisviestintään tuo kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt vuodesta 2026 lähtien.
Pysy ajan tasalla hankkeesta – liity jakelulistalle!
Haluatko vastaanottaa hankkeeseen liittyvää viestintää tai kuulla tulevista tilaisuuksistamme?
Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?
Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.
Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, kansalaiset voivat lukea viranomaisten lähettämän sähköisen postin ainoastaan Suomi.fi-viesteistä. Myöhemmin vuoden 2026 aikana tavoitteena on, että kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen sähköisen viranomaispostin myös hyväksyttyjen kaupallisten digipostipalvelujen kautta.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kehittää parhaillaan Suomi.fi-viesteihin teknistä ja toiminnallista ratkaisua, joka mahdollistaa viranomaisviestien näkymisen myös muissa digipostipalveluissa. Tavoitteena on, että kolmannen vuosineljänneksen 2026 loppuun mennessä (30.9.2026) kaupalliset digipostipalvelut voivat alkaa toimia viranomaispostin näyttäjinä. Sen jälkeen kansalaiset voivat itse valita, minkä hyväksytyn palvelun kautta he haluavat lukea sähköisen viranomaispostinsa.
Muutoksen toteutuminen edellyttää myös lainsäädäntömuutoksia, sekä viestintää ja tukea kansalaisille ja viranomaispostia lähettäville organisaatioille.
Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>
| Keitä muutos koskee? | Keitä muutos ei koske? |
|---|---|
|
|
Mikä muuttuu?
- Viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa asioivat henkilöt saavat viranomaisten päätökset ja muut tiedoksiannot sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
- Suomi.fi-viestit on viranomaisten yhteinen sähköinen, tietoturvallinen postilaatikko.
- Jos henkilö ei asioi viranomaisten kanssa sähköisesti, hän saa edelleen viranomaisten lähettämän postin paperipostina.
Miten ja missä tilanteessa muutos tulee voimaan?
Muutos tulee voimaan vaiheittain:
| Toukokuusta 2025 alkaen | Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan | Vuoden 2026 loppupuolella |
|---|---|---|
Kehotus ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön
|
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön ilman erillistä suostumusta
|
Kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti Suomi.fi-viestien lisäksi myös yksityisten digipostipalvelujen kautta. Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>
|
- Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
- Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi)
- Tunnistautumisen yhteydessä
- 12.5.-31.12.2025 välisenä aikana: henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa (Katso, miten tunnistautuminen muuttuu >>)
- Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan: henkilölle luodaan automaattisesti Suomi.fi-viesteihin sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.
- Muutos ei tule voimaan, jos henkilö käyttää muita kuin viranomaisten tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja (esim. pankit, vakuutuslaitokset)
Vuoden 2026 aikana on tavoitteena, että kansalaiset voisivat halutessaan lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti myös yksityisten digipostipalvelujen kautta.
Vuoden 2026 alussa kansalainen ei voi vielä valita, mihin palveluun hän vastaanottaa viranomaispostinsa sähköisenä, vaan silloin Suomi.fi-viestit on se paikka, jonne sähköinen viranomaisposti saapuu. Mahdollisuus lukea viranomaisviestejä yksityisten digipostipalvelujen kautta tulee käyttöön myöhemmin lainsäädännön valmistuttua ja teknisten edellytysten täytyttyä.
Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>
Mitä hyötyä on sähköisistä viranomaisviesteistä?
- Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa viranomaisten päätösten ja muiden tiedoksiantojen vastaanottamisen missä ja milloin vain. Saapuneet viestit voi lukea helposti älypuhelimeen ladattavan Suomi.fi-sovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti Suomi.fi-verkkopalvelun kautta.
- Sähköisen viranomaispostin vastaanottajan ei tarvitse odottaa tärkeää postia kotona, vaan tärkeät asiat ovat aina ja kaikkialla helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
- Viranomaisten lähettämä tärkeä posti myös saapuu sähköisenä nopeammin, jolloin viranomaisasioiden hoito nopeutuu.
Miksi muutos tehdään?
- Digitaaliset kanavat ovat jo nyt suosituin tapa asioida hallinnon kanssa.
- Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään kuitenkin postitse kirjeellä, ellei henkilö ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon.
- Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti sähköisesti paperipostin sijaan.
- Yhteiskunnalle siirtyminen paperipostista sähköiseen viranomaisviestintään tuo kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt vuodesta 2026 lähtien.
Miten sähköisestä viranomaispostista voi kieltäytyä?
- Jos ei asioi sähköisesti viranomaisten kanssa, päätökset ja muut tiedoksiannot saapuvat edelleen paperipostina.
- Henkilö voi siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina, ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa.
- Siirtyminen takaisin paperipostiin on voimassa kuusi kuukautta.
- Jos henkilö kuitenkin tunnistautuu kuuden kuukauden määräajan jälkeen uudelleen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.
Lisätietoja
Usein kysyttyä digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
- Hankepäällikkö Annette Hotari, [email protected], puh. 0295 535 028
- Ylijohtaja Timo Salovaara, [email protected], puh. 0295 535 303
Projektin perustiedot
- Digi- ja väestötietovirasto vastaa viranomaisviestinnän digitalisoinnin teknisestä ratkaisusta (Suomi.fi-viestit) sekä muutoksen tuesta ja viestinnästä kansalaisille ja julkisille organisaatioille.
- Digi ensin -hanke on osa valtiovarainministeriön Digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa, jonka toimikausi on 27.3.2024–31.12.2027.
- Hanke on osa valtion tuottavuusohjelmaa ja sillä tavoitellaan kymmenien miljoonien eurojen vuosittaisia säästöjä 2026 lähtien.
- Valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö valmistelevat lainsäädännön muutoksia, jotka tulisivat voimaan 2026.
- Hankkeen toisessa vaiheessa vuoden 2026 aikana mahdollistetaan se, että kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen sähköisen viranomaispostin myös hyväksyttyjen kaupallisten digipostipalvelujen kautta. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kehittää parhaillaan Suomi.fi-viesteihin teknistä ja toiminnallista ratkaisua, joka mahdollistaa viranomaisviestien näkymisen myös muissa digipostipalveluissa.
Lue lisää Digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmasta valtiovarainministeriön sivuilta
- 2.12.2025 — Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin
- 18.11.2025 — Digi ensin -infoja digitukijoille viranomaisten asiakaspalvelussa työskenteleville henkilöille vuonna 2025 ja 2026
- 17.11.2025 — Viranomaisposti muuttuu sähköiseksi - osallistu infotilaisuuksiin tammikuussa 2026
- 11.11.2025 — Käyttääkö organisaationne Suomi.fi-viestejä? Siirtymä Suomi.fi-viestien REST-rajapintaan pitää tehdä vuoden 2026 aikana
- 11.11.2025 — Asioitko toisen henkilön tai yrityksen puolesta? Tee nämä muutokset Suomi.fi-viesteissä vuoden 2025 aikana!
- 10.10.2025 — Viranomaisposti muuttuu vuonna 2026 digitaaliseksi – Viestintämateriaalia tarjolla julkisen hallinnon organisaatioille
- 9.10.2025 — Tule tutustumaan Suomi.fi-viesteihin ja kuulemaan ensisijaisesti digitaalisista viranomaisviesteistä!
- 9.10.2025 — Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä
- 8.9.2025 — Suomi siirtyy vuonna 2026 digitaaliseen viranomaisviestintään – Tule kuulemaan, mitä asia tarkoittaa hyvinvointialueille!
- 25.8.2025 — Kaipaako organisaationne tukea Suomi.fi-viestien käyttöönottoon? – Tulkaa mukaan Suomi.fi-viestien tukiklinikoille syksyllä 2025
- 23.5.2025 — Digi ensin -infoja julkishallinnon organisaatioissa työskenteleville ja digitukijoille syksyllä 2025
- 23.5.2025 — Tukea Suomi.fi-viestien käyttöönottoon - Suomi.fi-viestien tukiklinikat jatkuvat syksyllä 2025
- 8.5.2025 — Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan tunnistautumisen yhteydessä myös silloin, kun asioit työroolissa tai toisen puolesta
- 5.5.2025 — Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä
- 7.4.2025 — Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu 12.5.2025 – Muistakaa viestiä muutoksesta asiakkaillenne
- 4.4.2025 — Suomi siirtyy ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään – Viestintämateriaalia tarjolla julkisen hallinnon organisaatioille
- 14.3.2025 — Suomi.fi-viestien käytössä siirrytään REST-rajapintaan – katso siirtymäajat!
- 11.3.2025 — Digi ensin -infot digitukijoille ja asiakaspalveluhenkilöille
- 7.2.2025 — Suomi.fi-tunnistukseen tulossa muutos, joka kasvattaa digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajien määrää tuntuvasti
- 14.1.2025 — Tukiklinikat organisaatioille Suomi.fi-viestien käyttöön vuonna 2025