Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.
Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Keitä muutos koskee? | Keitä muutos ei koske? |
---|---|
|
|
Nyt on hyvä aika ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit!
Saat viranomaisten lähettämän postin sähköisenä helposti Suomi.fi-viesteihin. Ota palvelu käyttöösi, niin tärkeä posti tavoittaa sinut kaikkialla!
Saapuneet viestit pääset lukemaan Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa https://suomi.fi/viestit. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
Ilmoitukset uusista saapuneista viesteistä tulevat sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut palveluun. Suomi.fi-mobiilisovelluksen käyttäjänä saat ilmoituksen myös suoraan sovelluksen kautta.
Mikä muuttuu?
- Viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa asioivat henkilöt saavat viranomaisten päätökset ja muut tiedoksiannot sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
- Suomi.fi-viestit on viranomaisten yhteinen sähköinen, tietoturvallinen postilaatikko.
- Jos henkilö ei asioi viranomaisten kanssa sähköisesti, hän saa edelleen viranomaisten lähettämän postin paperipostina.
Miten ja missä tilanteessa muutos tulee voimaan?
Muutos tulee voimaan kahdessa vaiheessa:
Toukokuusta 2025 alkaen | Vuoden 2026 alusta alkaen |
---|---|
Kehotus ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön
|
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön ilman erillistä suostumusta
|
- Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
- Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi)
- Tunnistautumisen yhteydessä
- 5.5.-31.12.2025 välisenä aikana: henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa (Katso, miten tunnistautuminen muuttuu >>)
- vuoden 2026 alusta alkaen: henkilölle luodaan automaattisesti Suomi.fi-viesteihin sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.
- Muutos ei tule voimaan, jos henkilö käyttää muita kuin viranomaisten tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja (esim. pankit, vakuutuslaitokset)
Mitä hyötyä on sähköisistä viranomaisviesteistä?
- Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa viranomaisten päätösten ja muiden tiedoksiantojen vastaanottamisen missä ja milloin vain. Saapuneet viestit voi lukea helposti älypuhelimeen ladattavan Suomi.fi-sovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti Suomi.fi-verkkopalvelun kautta.
- Sähköisen viranomaispostin vastaanottajan ei tarvitse odottaa tärkeää postia kotona, vaan tärkeät asiat ovat aina ja kaikkialla helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
- Viranomaisten lähettämä tärkeä posti myös saapuu sähköisenä nopeammin, jolloin viranomaisasioiden hoito nopeutuu.
Miksi muutos tehdään?
- Digitaaliset kanavat ovat jo nyt suosituin tapa asioida hallinnon kanssa.
- Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään kuitenkin postitse kirjeellä, ellei henkilö ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon.
- Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti sähköisesti paperipostin sijaan.
- Yhteiskunnalle siirtyminen paperipostista sähköiseen viranomaisviestintään tuo kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt vuodesta 2026 lähtien.
Miten sähköisestä viranomaispostista voi kieltäytyä?
- Jos ei asioi sähköisesti viranomaisten kanssa, päätökset ja muut tiedoksiannot saapuvat edelleen paperipostina.
- Henkilö voi siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina, ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa.
- Siirtyminen takaisin paperipostiin on voimassa kuusi kuukautta.
- Jos henkilö kuitenkin tunnistautuu kuuden kuukauden määräajan jälkeen uudelleen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.
- 14.3.2025 — Suomi.fi-viestien käytössä siirrytään REST-rajapintaan – katso siirtymäajat!
- 11.3.2025 — Digi ensin -infot digitukijoille ja asiakaspalveluhenkilöille
- 7.2.2025 — Suomi.fi-tunnistukseen tulossa muutos, joka kasvattaa digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajien määrää tuntuvasti
- 14.1.2025 — Tukiklinikat organisaatioille Suomi.fi-viestien käyttöön vuonna 2025
- 27.12.2024 — Suomi.fi-viestien käytössä siirrytään REST-rajapintaan – katso siirtymäajat!
- 7.10.2024 — Viranomaisposti muuttuu digitaaliseksi – Mitä se tarkoittaa julkisen hallinnon organisaatioille?
- 4.9.2024 — Suomi.fi-viestien kuukausi-infot julkisen hallinnon organisaatioille 19.9.2024 ja 10.10.2024
- 3.9.2024 — Digitaalinen viranomaisviestintä -infotilaisuudet kunnille 13.9.2024 ja 25.9.2024
- 17.6.2024 — Digi ensin -hankkeessa haetaan ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin vähentämiseen