Henkilöasiakkaille

 

Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?

Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.

Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.

Keitä muutos koskee? Keitä muutos ei koske?
  • Viranomaisten kanssa digitaalisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.

 

 

 

  • Henkilöitä, jotka eivät asioi viranomaisten kanssa digitaalisesti
  • Alaikäisiä
  • Yrityksiä
  • Henkilöitä, jotka ovat ennen muutoksen voimaantuloa kirjautuneet viranomaisten verkkopalveluihin

 

 

Nyt on hyvä aika ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit!

Kuvituskuva.
​​​​​​​Saat viranomaisten lähettämän postin sähköisenä helposti Suomi.fi-viesteihin. Ota palvelu käyttöösi, niin tärkeä posti tavoittaa sinut kaikkialla!

Ota palvelu käyttöön osoitteessa suomi.fi/viestit tai lataa käyttöösi Suomi.fi-mobiilisovellus!Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab

Saapuneet viestit pääset lukemaan Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa https://suomi.fi/viestit. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.

Ilmoitukset uusista saapuneista viesteistä tulevat sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut palveluun. Suomi.fi-mobiilisovelluksen käyttäjänä saat ilmoituksen myös suoraan sovelluksen kautta.

Ohjeita ja tukea Suomi.fi-viestien käyttöön >>Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab

 

Mikä muuttuu?

  • Viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa asioivat henkilöt saavat viranomaisten päätökset ja muut tiedoksiannot sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
  • Suomi.fi-viestit on viranomaisten yhteinen sähköinen, tietoturvallinen postilaatikko.
  • Jos henkilö ei asioi viranomaisten kanssa sähköisesti, hän saa edelleen viranomaisten lähettämän postin paperipostina.

Miten ja missä tilanteessa muutos tulee voimaan?

Muutos tulee voimaan kahdessa vaiheessa:

Toukokuusta 2025 alkaen Vuoden 2026 alusta alkaen

Kehotus ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön

  • Henkilö saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun hän tunnistautuu julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.
  • Koskee vain sähköisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.
  • Henkilö voi itse päättää käyttöönotosta: Suomi.fi-viestit ei tule käyttöön automaattisesti ilman omaa suostumusta.
  • Henkilön täytyy antaa sähköpostiosoite ja vahvistaa se, jotta Suomi.fi-viestit tulee käyttöön.
  • Käyttöönoton voi halutessaan ohittaa ja jatkaa tunnistautumista normaalisti.
  • Henkilö voi palata vastaanottamaan viestit paperipostina.

Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön ilman erillistä suostumusta

  • Käyttöön vuoden alussa lainsäädännön astuessa voimaan.
  • Henkilöt saavat Suomi.fi-viestit käyttöön tunnistautumisen yhteydessä ilman erillistä suostumusta.
  • Koskee vain sähköisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.
  • Sähköisten viestien vastaanottamisen voi keskeyttää omalla ilmoituksella -> Viestit lähetetään jälleen paperipostina.
  • Jos henkilö jatkaa sähköistä asiointia, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.

 

 

  • Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
  • Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi)
  • Tunnistautumisen yhteydessä
    • 5.5.-31.12.2025 välisenä aikana: henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa (Katso, miten tunnistautuminen muuttuu >>)
    • vuoden 2026 alusta alkaen: henkilölle luodaan automaattisesti Suomi.fi-viesteihin sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.
  • Muutos ei tule voimaan, jos henkilö käyttää muita kuin viranomaisten tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja (esim. pankit, vakuutuslaitokset)

Mitä hyötyä on sähköisistä viranomaisviesteistä?

  • Siirtyminen digitaalisiin viesteihin mahdollistaa viranomaisten päätösten ja muiden tiedoksiantojen vastaanottamisen missä ja milloin vain. Saapuneet viestit voi lukea helposti älypuhelimeen ladattavan Suomi.fi-sovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti Suomi.fi-verkkopalvelun kautta.
  • Sähköisen viranomaispostin vastaanottajan ei tarvitse odottaa tärkeää postia kotona, vaan tärkeät asiat ovat aina ja kaikkialla helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
  • Viranomaisten lähettämä tärkeä posti myös saapuu sähköisenä nopeammin, jolloin viranomaisasioiden hoito nopeutuu.

Miksi muutos tehdään?

  • Digitaaliset kanavat ovat jo nyt suosituin tapa asioida hallinnon kanssa.
  • Tällä hetkellä viranomaisen päätökset lähetetään kuitenkin postitse kirjeellä, ellei henkilö ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon.
  • Jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti sähköisesti paperipostin sijaan.
  • Yhteiskunnalle siirtyminen paperipostista sähköiseen viranomaisviestintään tuo kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt vuodesta 2026 lähtien.

Miten sähköisestä viranomaispostista voi kieltäytyä?

  • Jos ei asioi sähköisesti viranomaisten kanssa, päätökset ja muut tiedoksiannot saapuvat edelleen paperipostina.
  • Henkilö voi siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina, ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa.
  • Siirtyminen takaisin paperipostiin on voimassa kuusi kuukautta.
  • Jos henkilö kuitenkin tunnistautuu kuuden kuukauden määräajan jälkeen uudelleen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin, hän siirtyy jälleen vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.

 


 

Uutisia Digi ensin -hankkeesta