Muuttoilmoituspalvelu
Muuttoilmoituspalvelu on Postin ja DVV:n henkilöasiakkaille tarjoama sähköinen ilmoituskanava sekä DVV:n ylläpitämä asianhallintajärjestelmä.
Sähköinen muuttoilmoituspalvelu on järjestelmä, jossa henkilö voi ilmoittaa muutosta tai maastamuutosta. Muuttoilmoituspalvelu koostuu ilmoituksen tekemiseen tarkoitetun järjestelmän lisäksi DVV:n Elsa-asianhallintajärjestelmän palvelualueesta, jossa käsittelemme muuttoilmoitukset. Tutustu tarkemmin ELSAn tietosuojaselosteeseen täällä: ELSA-asiankäsittelyjärjestelmä | Digi- ja väestötietovirasto | Digi- ja väestötietovirasto
Muuttoilmoituksilla annetut tiedot kirjataan väestötietojärjestelmään. Tutustu tarkemmin VTJ:n tietosuojaselosteeseen täällä: Väestötietojärjestelmä | Digi- ja väestötietovirasto | Digi- ja väestötietovirasto
Posti myös ylläpitää postilain 38 §:n mukaista osoitetietorekisteriä kyseisen palvelun kautta, kyseinen palvelu tunnetaan osoitteenmuutospalveluna ja näiden ilmoitusten osalta rekisterinpitäjänä toimii Posti. Posti vastaa tietojen käsittelystä omien lakisääteisten velvoitteidensa mukaisesti. Lisätietoja Postin henkilötietojen käsittelystä ja rekisteröidyn oikeuksista löytyy Postin omasta tietosuojaselosteesta: Osoitetietojärjestelmän tietosuojaseloste
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
PL 123, 00531 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000
Sähköposti kirjaamo(at)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Anneli Kupari, johtava asiantuntija
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000
Sähköposti kirjaamo(at)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000
Sähköposti [email protected]
Henkilötietoja käsitellään muuttoilmoituksella annettujen tietojen merkitsemiseksi väestötietojärjestelmään (VTJ). Muuttoilmoitusten vastaanottaminen ja tallentaminen VTJ:ään on Digi- ja väestötietoviraston lakisääteinen tehtävä, joka perustuu kotikuntalakiin.
Muuttoilmoituksia säilytetään 4 vuotta. Väestötietojärjestelmään tallennetut tiedot säilytetään pysyvästi laissa edelletetyn mukaisesti.
Muuttoilmoituspalvelun järjestelmä sisältää tiedot vireillä olevista ja ratkaistuista muuttoilmoituksista, sekä niihin liittyvät asiakirjat. Järjestelmässä käsiteltäviä henkilötietoja ovat ilmoitusvelvollisen nimi, henkilötunnus, uskontokunta, huoltosuhteet ja osoite, sekä valtuutetun nimi, henkilötunnus ja osoite. Ulkomailla asuvan Suomen kansalaisen osalta voi olla tarpeen käsitellä myös ilmoittajan perheenjäsenten henkilötietoja ja ilmoittajan syntymäkuntaa, jotta ilmoittaja voidaan yksilöidä riittävällä tavalla. Lisäksi ilmoittajaa koskevan päätöksen tiedoksiantamisen yhteydessä voidaan käsitellä tietoa turvakiellosta.
Muuttoilmoituksella annetut tiedot saadaan muuttajalta tai hänen valtuuttamaltaan henkilöltä. Pohjoismaiden ja Viron viranomaisille annettujen muuttoilmoitusten osalta ulkomainen viranomainen voi välittää muuttoilmoituksella annettuja tietoja DVV:lle asiasta solmittujen valtiosopimusten mukaisesti.
Muuttoilmoituksella annettuja tietoja luovutetaan lain väestötietojärjestelmästä ja Digi-ja väestötietoviraston varmennepalveluista (661/2009) annetun lain 4 luvun mukaisesti.
Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai ETA-maiden ulkopuolelle eikä kansainvälisille järjestöille.
Muuttoilmoitukset voidaan kirjata automaattisesti järjestelmään, ellei muuttoilmoituksen ratkaiseminen vaadi kotikuntalain 11 §:n mukaista hallintopäätöstä ja kyseessä on ilmoitus joka koskee muuttoa asuinpaikasta toiseen samassa kunnassa. Edellytyksenä on kuitenkin, että merkintä voidaan tehdä ilman lisäselvityksiä ja tietojen virheetön rekisteröityminen voidaan varmistaa teknisin tarkastuksin. Muuttoilmoitusta koskeva hallintopäätös annetaan vain silloin kun kotikuntaa, siellä olevaa asuinpaikkaa tai väestökirjanpitokuntaa koskeva merkintä poikkeaa asianomaisen henkilön ilmoittamasta tai jos merkintää ei ole kotikuntalain 9 §:n 3 momentissa tarkoitetun lisäselvityspyynnön jälkeenkään voitu tehdä henkilön pyynnön mukaisesti taikka jos merkintä on tehty muulta kuin muuttajalta tai hänen perheenjäseneltään saatujen tietojen perusteella. Hallintopäätöstä ei anneta automaattisesti.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus saada pääsy itseäsi koskeviin henkilötietoihin ja tarkastaa ne DVV: verkkopalvelussa. Voit myös pyytää tietoja lähettämällä tarkastuspyynnön Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon.
Oikeus tietojen oikaisemiseen
Sinulla on oikeus oikaista itseäsi koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle tai lähetä oikaisupyyntö Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Ilmoita korjauspyynnössä oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai täydennys.
Rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen taikka yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa et voi vaatia henkilötietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään, etkä lähtökohtaisesti voi myöskään vastustaa henkilötietojesi käsittelyä.
Jos katsot, että henkilötietojasi käsitellään lainvastaisesti, voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käyntiosoite Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite PL 800, 00531 Helsinki
Sähköposti tietosuoja(at)om.fi
Puhelinvaihde 029 566 6700
Kirjaamo 029 566 6768
Lisätietoa valituksen tekemisestä löydät tietosuojavaltuutetun toimiston kotisivuilta osoitteesta https://tietosuoja.fi/.