Hyppää sisältöön

Viranomaisposti muuttuu digitaaliseksi – Mitä se tarkoittaa julkisen hallinnon organisaatioille?

Julkaisuajankohta 7.10.2024 12.07
Tiedote

Suomessa siirrytään tulevina vuosina kohti ensisijaisesti digitaalista viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alusta alkaen digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. 

Mitä muutos edellyttää? 

Siirtyminen ensisijaisesti digitaaliseen viranomaispostiin on suuri muutos sekä julkisen hallinnon organisaatioille että heidän asiakkailleen. 

Ensisijaisesti digitaalinen viranomaisviestintä tarjoaa kansalaisille mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan asiointiin hallinnon kanssa. 

Organisaatioilta muutos edellyttää ymmärrystä ja visiota siitä, miten Suomi.fi-viestejä voi hyödyntää organisaation toiminnassa, ja siitä, millaisia muutoksia organisaation prosesseihin ja järjestelmiin tarvitaan.

Miten muutosta valmistellaan? 

Digi- ja väestötietovirasto mahdollistaa muutoksen kehittämällä Suomi.fi-viestejä vastaamaan tulevia lainsäädännön muutoksia ja tukemalla organisaatioita ja palvelua käyttäviä kansalaisia Viestit-palvelun käytössä. 

Kehitystyö tehdään asiakaslähtöisesti yhteistyössä palvelua käyttävien organisaatioiden ja kansalaisten kanssa. Tällä hetkellä Suomi.fi-viestejä käyttää noin 1,4 miljoonaa suomalaista. Lainsäädäntömuutosten jälkeen käyttäjien määrä voi kasvaa noin neljään miljoonaan. 

”Muutoksella tavoitellaan julkisen hallinnon organisaatioiden postituskuluihin vuosittain yli 50 miljoonan euron säästöjä vuoden 2026 alusta lähtien. Palvelun kehittämisen lisäksi panostamme uudistuksessa siihen, että kansalaiset ja organisaatiot saavat riittävästi tietoa tulevasta muutoksesta ja sen vaikutuksista. Huomioimme myös kansalaisten tarpeet digituelle ja pyrimme ennakoimaan niitä. Tavoitteenamme on sujuvoittaa asioiden hoitamista viranomaisten kanssa kasvattamalla Suomi.fi-viesteistä lähetettävien viestien määrää. Tällöin myös paperipostin määrä vähenee. Muutos luo samalla pohjaa ensisijaisesti digitaaliselle asioinnille”, ylijohtaja Timo Salovaara kertoo.

Muutokseen tarvitaan kaikkia viranomaisia – Näin pääset osallistumaan 

Digi- ja väestötietovirasto järjestää syksyllä 2024 julkisen hallinnon organisaatioille useita tilaisuuksia, joissa käsitellään tulevaa siirtymää ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään.

Tule mukaan tilaisuuksiin, liity Digi ensin -hankkeen jakelulistoille ja tuo näkökulmasi mukaan valmisteluun!

Liity mukaan jakelulistoille >> 

Osallistu tilaisuuksiimme!

Digitaalinen viranomaisviestintä - infotilaisuudet hyvinvointialueille 9.10.2024 klo 15–16 ja 22.10.2024 klo 14–15

Näissä tilaisuuksissa kerromme hyvinvointialueille Suomi.fi-viestien mahdollisuuksista. Lisäksi kerromme, 

  • mitä digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus tarkoittaa 
  • mitä viranomaispostilla tarkoitetaan
  • millaista tukea hyvinvointialueille on suunnitteilla

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >>

Digi ensin -hankkeen viestijätapaaminen 31.10.2024: Viranomaisposti muuttuu digitaaliseksi –Miten viestimme muutoksesta yhdessä?

Julkisen hallinnon organisaatioiden viestijätapaamisessa kerromme ja keskustelemme, 

  • mitä ensisijaisesti digitaalinen viranomaisviestintä tarkoittaa ja keitä muutos koskee
  • miten muutos vaikuttaa julkisen hallinnon organisaatioiden ja niiden asiakkaiden arkeen
  • miten julkisen hallinnon viestijät ja asiakaspalvelu voivat edistää muutosta yhdessä
  • millainen tukimateriaali auttaisi konkreettisesti muutoksesta viestimisessä

Tilaisuus on tarkoitettu Suomi.fi-viestejä jo nyt tai tulevaisuudessa hyödyntävien julkisen hallinnon organisaatioiden viestinnästä ja asiakaskokemuksesta vastaaville. 

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >> 

Suomi.fi-viestien infotilaisuudet

Digi- ja väestötietovirasto järjestää syksyllä 2024 kuukausittaisia infotilaisuuksia Suomi.fi-viesteistä.

Tilaisuuksissa kerromme, mikä on Suomi.fi-viestit ja millaisia mahdollisuuksia palvelu tarjoaa organisaatiollenne, miten palvelu kehittyy ja miten palvelun saa käyttöön.

Ole yhteydessä Digi ensin -hankkeen asiantuntijoihin!

  • Digi- ja väestötietovirasto, johtava asiantuntija, hankepäällikkö Annette Hotari, p. 0295 535 028, [email protected]

Organisaatioiden käyttöönottojen ja muutoksen tuki:

  • Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Mirva Gullman, p. 0295 535 229, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi

Mistä on kyse?  

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma linjaa, että Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Tämä edellyttää lainsäädännön muuttamista siten, että digitaalinen viranomaisviestintä tulee ensisijaiseksi kanavaksi niille, joille se on mahdollista. 

Digi- ja väestötietoviraston Digi ensin -hanke toteuttaa pääministeri Orpon hallitusohjelman tavoitetta vähentää viranomaisten lähettämän paperipostin määrää. Hanke on osa valtiovarainministeriön Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa.
Tulevien lainsäädäntömuutosten myötä digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi lopettaa omalla ilmoituksella, jonka jälkeen viranomaisviestit lähetetään hänelle jälleen paperipostitse. 

Lue lisää Digi ensin -hankkeesta: 

 

Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle