Neuvonta ja tuki
Neuvontapalvelussa annetaan tukea varmenteiden käytössä. Sulkupalvelussa voit sulkea kadonneen tai varastetun varmennekortin.
Neuvontapalvelu
Neuvontapalvelussa annetaan tukea Digi- ja väestötietoviraston myöntämien varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa. Palvelussa neuvotaan varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi henkilökortin kansalaisvarmenne, organisaatiokortit, sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortit, varmenteen aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö. Huomioithan, että neuvontapalvelu ei neuvo erilaisten laitteiden teknisissä ongelmissa tai käytössä. Eri laitteiden ja ohjelmistojen käyttö- ja teknisen tuen tarjoaa niiden maahantuoja tai edustaja.
Neuvontapalvelun numero ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun.
Kun tarvitset apua, soita alla olevaan palvelunumeroon tai lähetä kysymyksesi sähköisesti Kansalaisneuvonnan verkkosivujen kautta.
Neuvontapalvelu puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Varmenteiden neuvontapalvelu palvelee maanantaista perjantaihin klo 8 - 21 ja lauantaisin klo 9 - 15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Neuvontapalvelu palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Varmennekorttien sulkupalvelu (24 h)
Sulkupalvelun kautta voi sulkea varmennekortilla olevat varmenteet. Jos henkilökortti tai toimikortti katoaa, ilmoita kortilla olevat varmenteet heti sulkupalveluun mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi. Varmenteiden haltijan vastuu lakkaa, kun sulkuilmoitus on vastaanotettu. Ilmoita varmenne sulkupalveluun myös siinä tapauksessa, jos henkilökortti tai toimikortti on tarpeeton.
Sulkupalvelu palvelee 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
- Sulkupalvelu puh. 0800 162 622 (maksuton Suomesta soitettaessa)
- Ulkomailta soitettaessa +358 800 162 622 (+ paikallisen operaattorin veloitus)
Usein kysytyt kysymykset
Digi- ja väestötietovirasto julkaisee myöntämiensä varmenteiden hakemistopalvelun yhteydessä sulkulistaa. Sulkulista on luettelo mitätöidyistä varmenteista. Sulkulistalta löytyvät ne varmenteet, jotka on suljettu pois käytöstä esimerkiksi kortin katoamisen vuoksi.
Suljettuja varmenteita ei palauteta käyttöön, jotta varmenteisiin luottavat tahot voivat tietää yksittäisen varmenteen tilan sen koko voimassaoloajalta.
Jos henkilökortin haltija on ilmoittanut varmenteensa sulkulistalle, hän voi siitä huolimatta käyttää korttia henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana.
Uusi kortti tilataan rekisteröintipisteestä.
Jos suljettu kortti oli organisaatiokortti, ole yhteydessä oman organisaatiosi rekisteröintipisteeseen.
Jos suljettu kortti oli sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti, voit olla yhteydessä julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteeseen. Lista rekisteröintipisteistä on julkaistu Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti -sivulla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- tai toimijakorttien osalta palvelee oman organisaatiosi rekisteröintipiste tai valtuutettu rekisteröintipiste.
Jos suljettu kortti oli henkilökortti, uusi kortti tilataan poliisilta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö