Edunvalvontavaltuutuksen voimaantulo
Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun Digi- ja väestötietovirasto on sen vahvistanut.
Valtuutuksen vahvistaminen
Voit hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista, jos sinut on nimetty toisen henkilön laatimassa edunvalvontavaltakirjassa valtuutetuksi. Valtuutuksen vahvistamisen edellytyksenä on, että valtakirjan allekirjoittanut henkilö (valtuuttaja) on heikentyneen terveydentilansa vuoksi tullut kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan. Valtuutuksen vahvistamista varten sinun on hankittava lääkärinlausunto tai muu siihen rinnastettava luotettava selvitys valtuuttajan terveydentilasta.
Voit hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista myös silloin, kun sinut on valtakirjassa nimetty varavaltuutetuksi ja varsinainen valtuutettu on esteellisyyden, sairauden tai muun syyn vuoksi tilapäisesti estynyt hoitamaan tehtäväänsä. Varsinainen valtuutettu voi olla esteellinen esimerkiksi silloin, kun asiassa vastapuolena on valtuutettu itse, hänen lapsensa tai puolisonsa tai joku, jota valtuutettu edustaa. Vastapuolia ovat esimerkiksi myyjä ja ostaja, vuokranantaja ja vuokralainen tai kuolinpesässä leski ja perilliset.
Voit hakea edunvalvontavaltakirjan vahvistamista myös silloin, kun sinut on nimetty edunvalvontavaltakirjassa toissijaiseksi valtuutetuksi ja varsinainen valtuutettu ei ota tehtävää vastaan tai luopuu siitä.
Toimi näin
- Hanki lääkärinlausunto valtuuttajasta edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista varten
- Täytä hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi.
- Toimita hakemus, lääkärinlausunto ja alkuperäinen edunvalvontavaltakirja postitse Digi- ja väestötietovirastolle taikka toimita ne jonkin toimipisteemme postilaatikkoon.
- Asian käsittelyä nopeuttaa, jos hakemuksen liitteenä on valtuuttajan lausuma ja / tai valtuuttajan aviopuolison lausuma. Valtuuttajan lausuma tarvitaan siinä tapauksessa, että hän ymmärtää valtuutuksen merkityksen. Valtuuttajan lausuman lisäksi tarvitaan yleensä myös hänen aviopuolisonsa lausuma.
Hinta ja kulut:
Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista koskeva päätös maksaa 130 euroa.
Käsittelyaika:
Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisen käsittely kestää noin kolme kuukautta. Käsittelyaikaan vaikuttaa käsiteltävänä olevien asioiden määrä ja vaativuustaso.
Voit nopeuttaa oman asiasi käsittelyä täyttämällä hakemuksen huolellisesti ja liittämällä siihen kaikki tarvittavat asiakirjat. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä.
Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisen käsittelyaika
Keskimääräinen käsittelyaikamme on 2–3 kuukautta. Yksittäistapauksissa asian käsittely kestää tällä hetkellä pidempään.
Voit nopeuttaa asiasi käsittelyä toimittamalla kaikki tarvittavat asiakirjat kerralla. Tutustu huolellisesti tarvittaviin liitteisiin verkkosivuillamme.
Jos haluat kiirehtiä hakemuksesi käsittelyä, lähetä pyyntö kirjallisesti perusteluineen turvapostissa. Valitse osoite [email protected]
Usein kysyttyä valtuutettuna toimimisesta
Edunvalvontavaltakirjan vahvistamista hakee valtuutettu Digi- ja väestötietovirastosta. Hakemuksen voi tehdä hakemuslomakkeella ja liitteeksi pitää toimittaa alkuperäinen valtakirja sekä lääkärinlausunto, jossa otetaan kantaa valtuuttajan kykyyn hoitaa asioitaan.
Valtuutetulla on oikeus saada lääkärinlausunto valtuuttajasta. Lääkärillä on näin ollen velvollisuus antaa lääkärinlausunto edunvalvontavaltakirjassa nimetylle valtuutetulle valtuutuksen vahvistamiseksi. Mikäli lääkärinlausunto ei ole hakemuksen liitteenä, holhousviranomainen pyytää valtuutettua täydentämään hakemustaan tältä osin. Tämä pidentää asian käsittelyä viranomaisessa. Holhousviranomainen ei siis valtuutusta koskevissa asioissa pyydä lääkärinlausuntoa terveydenhuollolta, vaan se on valtuutetun tehtävä. On tapauskohtaista, miten uusi lääkärinlausunto asiassa on tarpeen.
Valtuutetun pitää kolmen kuukauden kuluessa valtuutuksen vahvistamisesta antaa holhousviranomaiselle omaisuusluettelo niistä valtuuttajan varoista ja veloista, joita valtuutus koskee. Jos valtuuttaja myöhemmin saa omaisuutta, luettelo saadusta omaisuudesta on annettava yhden kuukauden kuluessa sen saamisesta.
Jos valtuuttaja tulee kuolinpesän osakkaaksi, valtuutetun pitää toimittaa perukirja holhousviranomaiselle kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.
Holhoustoimen yhteystiedot
Postiosoite
Omaisuusluettelot ja vuosi- ja päätöstilit lähetetään palvelupaikan omaan postiosoitteeseen.
Muu holhoustoimen posti lähetetään osoitteeseen:
Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo.
Chat-palvelu
Voit esittää yleisiä kysymyksiä myös verkkosivujemme chatin kautta. Chat palvelee ma–pe klo 9–15. Ethän ilmoita chatin kautta arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia.
Chatin löydät tämän sivun oikeasta alareunasta.
Puhelinnumero
Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–12
Palvelunumero 0295 536 256
Sähköposti
Käytä sähköpostin lähettämiseen turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected] Huomaa, että alkuperäisen edunvalvontavaltakirjan voi toimittaa vain postitse tai tuomalla sen palvelupaikkaamme.
Lähetä sähköposti turvapostina
Palvelupaikat
Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta