Edunvalvontavaltuutuksen voimaantulo

Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun Digi- ja väestötietovirasto on sen vahvistanut.

Valtuutuksen vahvistaminen

Voit hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista, jos sinut on nimetty toisen henkilön laatimassa edunvalvontavaltakirjassa valtuutetuksi.  Valtuutuksen vahvistamisen edellytyksenä on, että valtakirjan allekirjoittanut henkilö (valtuuttaja) on heikentyneen terveydentilansa vuoksi tullut kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan. Valtuutuksen vahvistamista varten sinun on hankittava lääkärinlausunto tai muu siihen rinnastettava luotettava selvitys valtuuttajan terveydentilasta.

Voit hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista myös silloin, kun sinut on valtakirjassa nimetty varavaltuutetuksi ja varsinainen valtuutettu on esteellisyyden, sairauden tai muun syyn vuoksi tilapäisesti estynyt hoitamaan tehtäväänsä. Varsinainen valtuutettu voi olla esteellinen esimerkiksi silloin, kun asiassa vastapuolena on valtuutettu itse, hänen lapsensa tai puolisonsa tai joku, jota valtuutettu edustaa. Vastapuolia ovat esimerkiksi myyjä ja ostaja, vuokranantaja ja vuokralainen tai kuolinpesässä leski ja perilliset.

Voit hakea edunvalvontavaltakirjan vahvistamista myös silloin, kun sinut on nimetty edunvalvontavaltakirjassa toissijaiseksi valtuutetuksi ja varsinainen valtuutettu ei ota tehtävää vastaan tai luopuu siitä.

Toimi näin

  • Hanki lääkärinlausunto valtuuttajasta edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista varten
  • Täytä hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi.
  • Toimita hakemus, lääkärinlausunto ja alkuperäinen edunvalvontavaltakirja Digi- ja väestötietovirastolle. 
  • Asian käsittelyä nopeuttaa, jos hakemuksen liitteenä on valtuuttajan lausuma ja / tai valtuuttajan aviopuolison lausuma. Valtuuttajan lausuma tarvitaan siinä tapauksessa, että hän ymmärtää valtuutuksen merkityksen. Valtuuttajan lausuman lisäksi tarvitaan yleensä myös hänen aviopuolisonsa lausuma. 

Hinta ja kulut

Päätösmaksu edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisesta on 130 €. 

Käsittelyaika

Valtakunnallisesti edunvalvontavaltuutusasian käsittely kestää noin kolme kuukautta. Tämä käsittelyaika-arvio on suuntaa antava.  Yksittäistapauksissa käsittelyaika saattaa alittua tai ylittyä kulloinkin käsiteltävänä olevien asioiden määrästä ja vaativuudesta riippuen. Käsittelyaika pitenee, jos asiaan liittyviä selvityksiä joudutaan odottamaan hakijalta tai muilta tahoilta (esim. lääkärinlausunto).

Asiat käsitellään pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä.

Usein kysyttyä valtuutettuna toimimisesta

Holhoustoimen yhteystiedot

Sähköposti

Käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]

Lähetä sähköposti turvapostina

Postiosoite

Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo

Ylläolevan postiosoitteeseen voi lähettää kaiken holhoustoimeen lähetettävän postin lukuun ottamatta omaisuusluetteloita, vuositilejä sekä päätöstilejä. Ne postitetaan kunkin valvontaa harjoittavan palvelupaikan omaan postiosoitteeseen.

Puhelinnumero

Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–15

Palvelunumero 0295 536 256

Palvelupaikat 

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet

 

Suomen väkiluku 5 535 394