Tillstånd för att köpa eller sälja en fastighet
Du behöver tillstånd då du i egenskap av intressebevakare säljer en fastighet som din huvudman äger ensam, är partiell ägare till eller äger i egenskap av delägare i ett dödsbo eller köper en fastighet till din huvudman. Du behöver tillstånd också om affären gäller ett obrutet område eller en kvotdel av en fastighet eller en arrende- eller annan nyttjanderätt inklusive byggnader. Till exempel kräver försäljning av ett egnahemshus på en arrendetomt tillstånd.
Vi rekommenderar att tillstånd för en fastighetsaffär söks på förhand. I tillståndsansökan behöver du dock ett utkast till köpebrev, så detaljerna i köpet måste vara klara då du lämnar in ansökan. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan också godkänna en redan genomförd fastighetsaffär i efterhand, om detta är förenligt med huvudmannens intressen. Affären binder dock inte huvudmannen utan myndighetens tillstånd.
Innan du fattar beslut i ärenden som hör till uppdraget ska du ta reda på huvudmannens åsikt, om saken kan anses vara viktig för huvudmannen och hörandet kan ske utan betydande svårigheter. Det är dock inte nödvändigt att höra huvudmannen om denne inte kan förstå sakens betydelse.
Gör så här
- Fyll i tillståndsansökan och lämna in den jämte bilagorna till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
-
Behandlingen av din ansökan går snabbare om du genast lämnar in alla nödvändiga bilagor i samband med ansökan. Vid behov ber vi dig komplettera ansökan.
-
Begäran om komplettering skickas elektroniskt via tjänsten Suomi.fi-meddelanden eller per e-post, med brev per post eller per telefon. Ansökan kan också skickas in per krypterad e-post. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet.
-
Skicka den undertecknade och skannade ansökan jämte bilagor till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata per e-post eller post eller till närmaste serviceställe för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Nödvändiga handlingar
Utöver blanketterna för tillståndsansökan behöver du följande bilagor:
- Köpebrev, utkast till köpebrev eller föravtal
- Aktuellt bedömningsutlåtande av expert eller annan tillförlitlig utredning av fastighetens värde
- En experts bedömning av skogens värde
- Landsbygdsavdelningens eller annan experts bedömning av åkerns värde
- I fråga om överlåtelse eller förvärv av arrende- eller motsvarande nyttjanderätt ska arrendeavtalet bifogas
- Ifall säljarens äganderätt inte framgår av lagfartsbeviset vid förvärv av fastighet, behövs en tilläggsutredning om äganderätten
- Om ett dödsbo är part i affären, fogas till ansökan bouppteckningshandlingen med fastställda uppgifter om delägarna eller, om ingen fastställelse har ansökts om, bouppteckningshandlingen utan släktutredningar. Om vi behöver släktutredningar begär vi dem separat.
- Ett eventuellt testamente med delgivningsbevis eller lagkraftsbevis samt ett eventuellt äktenskapsförord, om en part i affären är ett dödsbo.
- Vid förvärv av fastighet utredning om hur förvärvet finansierats
- Om huvudmannen är en minderårig person som fyllt 15 år eller en myndig person vars handlingsbehörighet inte har begränsats och som förstår sakens betydelse, fogas till ansökan personens skriftliga åsikt om affären.
Minneslista
- Överväg om affären överensstämmer med din huvudmans intresse.
- Diskutera ärendet med din huvudman och ta reda på hans eller hennes åsikt, om personen kan förstå sakens betydelse.
- Beakta att köpesumman ska motsvara fastighetens gängse värde.
- Kontrollera att du har alla bilagor som behövs för tillståndsansökan. Bilagorna kan vara kopior.
- Förvissa dig om att du inte är jävig i fastighetsaffären. Om du själv eller en nära släkting är motparten i affären, behöver du en ställföreträdande intressebevakare.
Pris
Priset för ett tillståndsbeslut är 184 euro.
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden är två månader. Ärenden behandlas i regel i den ordning de inkommer. I enskilda fall kan behandlingstiden vara kortare eller längre beroende på mängden ärenden som behandlas och deras svårighetsgrad. Behandlingstiden blir längre om ansökan inte har alla nödvändiga utredningar.
Vanliga frågor
För att vi ska kunna behandla din ansökan behöver vi som bilaga till tillståndsansökan ett utkast till handlingen som du ansöker tillstånd för. Om du till exempel ansöker om tillstånd för att sälja en fastighet ska ett utkast till köpebrevet fogas till ansökan. Av utkastet ska alla villkor i den kommande affären framgå.
Du är jävig för att sälja din huvudmans egendom, om du själv eller din nära släkting är köpare. Då behöver du en ställföreträdande intressebevakare som företräder huvudmannen istället för dig.
I regel är försäljningspriset fastighetens gängse värde. Till tillståndsansökan ska fogas en utredning om värdet på den fastighet som ska köpas eller säljas. En sådan utredning är till exempel ett bedömningsutlåtande som ges av en fastighetsförmedlare.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar inte tillstånd för en sådan affär. Försäljning till underpris beaktas delvis som en donation, och intressebevakaren får inte skänka bort huvudmannens egendom. Om du redan har undertecknat köpebrevet då du ansöker om tillstånd, är affären inte bindande för huvudmannen. Som intressebevakare är du skadeståndsskyldig gentemot din huvudman för ekonomiska skador du orsakat.
Du ska ta reda på huvudmannens åsikt i samband med tillståndsansökan, om huvudmannen är vuxen och förstår sakens betydelse eller huvudmannen är minderårig och fyllt 15 år. Huvudmannen kan meddela sin åsikt i tillståndsansökan i punkten avsedd för detta eller fritt formulera sin åsikt. Vid behov begär vi en utredning av huvudmannen i ärendet.
I regel är försäljningspriset fastighetens gängse värde. Till tillståndsansökan ska fogas en utredning om värdet på den fastighet som ska köpas eller säljas. En sådan utredning är till exempel ett bedömningsutlåtande som ges av en fastighetsförmedlare.
Kontaktuppgifter till förmyndarverksamheten
Postadress
Returnera den ifyllda egendomsförteckningen och dess bilagor till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Skicka in kopior av bifogade dokumenten, inte originaldokumenten. Använd till exempel inte häftklamrar, gem eller plastfickor eftersom dokumenten skannas
Returnera års- och slutredovisningarna jämte bilagor till det serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som ligger närmast din huvudmans hemort.
Adresser till serviceställena för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Telefonnummer
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Servicenummer 0295 536 305
E-post
Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Skicka bilagorna i pdf-format.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten