Tillstånd för att idka näring eller bilda ett bolag
Som intressebevakare behöver du tillstånd för att i egenskap av intressebevakare för huvudmannens räkning idka näring som enskild näringsidkare eller med firmanamn. Du behöver också tillstånd om du fortsätter med samma affärsverksamhet som huvudmannen själv har idkat tidigare eller som huvudmannen fått i arv eller som donation. Om huvudmannen själv förmår idka näringsverksamhet, behövs inget tillstånd.
Du behöver också tillstånd om du för huvudmannens räkning ingår avtal om att bilda eller ansluta till ett öppet bolag eller kommanditbolag. Att bli ansvarig bolagsman eller tyst bolagsman är tillståndspliktigt. Att överlåta andelar kräver inte tillstånd. Lämna in företagets bokslutsuppgifter i samband med årsredovisningen.
Innan du fattar beslut i ärenden som hör till uppdraget ska du ta reda på huvudmannens åsikt, om saken kan anses vara viktig för huvudmannen och hörandet kan ske utan betydande svårigheter. Det är dock inte nödvändigt att höra huvudmannen om denne inte kan förstå sakens betydelse.
Gör så här
- Fyll i tillståndsansökan och vid behov den separata blanketten för huvudmannens samtycke till rättshandlingen.
-
Lämna in ansökan jämte bilagorna till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata via e-tjänsten, per e-post, post eller genom att lämna in den vid ett serviceställe.
-
Behandlingen av din ansökan går snabbare om du genast lämnar in alla nödvändiga bilagor i samband med ansökan. Vid behov ber vi dig komplettera ansökan.
-
Begäran om komplettering skickas elektroniskt via tjänsten Suomi.fi-meddelanden eller per e-post, med brev per post eller per telefon.
Nödvändiga handlingar
Bilagor som behövs för att idka näring
- Utredning om näringsverksamhetens omfattning, finansiering, innehåll, lönsamhet samt ansvar som uppkommer för huvudmannen
- Om huvudmannen är en minderårig person som fyllt 15 år eller en myndig person vars handlingsbehörighet inte har begränsats och som förstår sakens betydelse, foga till ansökan personens skriftliga åsikt om åtgärden.
Bilagor som behövs för att bilda ett öppet bolag eller kommanditbolag
- Bolagsavtal
- Utredning om näringsverksamhetens omfattning, finansiering, innehåll, lönsamhet samt ansvar som uppkommer för huvudmannen
- Senaste bokslutet, om man söker tillstånd för anslutning till befintligt bolag, ändring av bolagsform eller fusion av bolaget
- Om det avtalas att bolagets verksamhet fortsätter efter att den ansvariga bolagsmannen avlider och den avlidne bolagsmannens plats upptas av hans eller hennes dödsbo, där huvudmannen är delägare, ska till ansökan bifogas kopia av bouppteckningsinstrumentet, kopia av den avlidnes eventuella testamente jämte delgivnings- och lagakraftsbevis samt kopia av eventuellt äktenskapsförord
- Om huvudmannen är en minderårig person som fyllt 15 år eller en myndig person vars handlingsbehörighet inte har begränsats och som förstår sakens betydelse, foga till ansökan personens skriftliga åsikt om åtgärden.
Minneslista
- Överväg om den planerade rättshandlingen överensstämmer med din huvudmans intresse.
- Diskutera ärendet med din huvudman och ta reda på hans eller hennes åsikt, om personen kan förstå sakens betydelse.
- Kontrollera att du har alla bilagor som behövs för tillståndsansökan. Bilagorna kan vara kopior.
- Förvissa dig om att du inte är jävig i åtgärden. Om du själv eller en nära släkting är motparten i rättshandlingen, behöver du en ställföreträdande intressebevakare.
Pris
Priset för ett tillståndsbeslut är 184 euro.
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden är två månader. Ärenden behandlas i regel i den ordning de inkommer. I enskilda fall kan behandlingstiden vara kortare eller längre beroende på mängden ärenden som behandlas och deras svårighetsgrad. Behandlingstiden blir längre om ansökan inte har alla nödvändiga utredningar.
Kontaktuppgifter till förmyndarverksamheten
Postadress
Returnera den ifyllda egendomsförteckningen och dess bilagor till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Skicka in kopior av bifogade dokumenten, inte originaldokumenten. Använd till exempel inte häftklamrar, gem eller plastfickor eftersom dokumenten skannas
Returnera års- och slutredovisningarna jämte bilagor till det serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som ligger närmast din huvudmans hemort.
Adresser till serviceställena för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Telefonnummer
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Servicenummer 0295 536 305
E-post
Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Skicka bilagorna i pdf-format.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten