Förordnande av intressebevakare
Förutsättningarna för förordnande av intressebevakare är
- att personen själv inte kan sköta sina ärenden. Oförmågan ska bero på sjukdom, försämrat hälsotillstånd eller annan motsvarande orsak. Oförmågan utreds vanligtvis med läkarutlåtande.
- Personen har ekonomiska/andra skäl till att skötseln inte har ordnats på annat sätt (länk till rubriken om lindrigare metoder) Förordnandet av en intressebevakare måste därmed vara nödvändigt som det sista sättet att sköta ärendet.
- Den som föreslagits till intressebevakning ska gå med på det eller så anses hans eller hennes motsättning till det inte motiverat med hänsyn till hans eller hennes tillstånd (exempelvis sjukdomens art) och behovet av intressebevakning (exempelvis obetalda räkningar under en lång tid).
Alla dessa förutsättningar ska uppfyllas samtidigt för att en intressebevakare kan förordnas.
Ärenden om förordnande av en intressebevakare anhängiggörs hos förmyndarskapsmyndigheten:
- Genom ansökan när personen vill att en intressebevakare förordnas till honom eller henne själv och personen är förmögen att förstå vad det innebär för honom eller henne att förordna en intressebevakare. Den sökande ska be om förordnande av en viss person som sin intressebevakare.
- Genom att anmäla att en person är i behov av intressebevakning. Anmälan kan göras av vem som helst utan att hindras av tystnadsplikten. Anmälan ska vara motiverad, det vill säga det ska framgå varför förordnandet av en intressebevakare är nödvändigt för personen och vilka problem som finns i hanteringen av ärenden.
Kontaktuppgifter till förmyndarverksamheten
Postadress
Returnera den ifyllda egendomsförteckningen och dess bilagor till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Skicka in kopior av bifogade dokumenten, inte originaldokumenten. Använd till exempel inte häftklamrar, gem eller plastfickor eftersom dokumenten skannas
Returnera års- och slutredovisningarna jämte bilagor till det serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som ligger närmast din huvudmans hemort.
Adresser till serviceställena för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Telefonnummer
Telefonservice vardagar klockan 9–12
Servicenummer 0295 536 305
E-post
Använd vår krypterade e-post, så hemlighålls dina uppgifter. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Skicka bilagorna i pdf-format.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten