Elisa Desk
Det flerkanaliga kundbetjäningssystemet Elisa Desk är ett internt arbetshanteringsverktyg som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata använder för att administrera kundkontakter och interna kontakter. I Elisa Desk-systemet sparas de e-postmeddelanden som kunderna skickat till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt servicebegäran som kunderna framställt per telefon, i chatten, per SMS eller via videoförbindelse. I systemet sparas även servicebegäran som gjorts av interna kunder (personalen).
Dina uppgifter kan finnas i det här registret om du har gjort en begäran om service eller lämnat in en förfrågan hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Minna Mattila, Utvecklingschef
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Elisa Desk-systemet gör det möjligt att centraliserat administrera kontakter och förfrågningar från kunder till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Uppgifterna i registret behandlas för att identifiera och betjäna kunder och användare hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid olika kontaktsituationer.
De personuppgifter som ingår i det elektroniska ärendehanteringssystemet Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata använder behandlas enligt artikel 6 underpunkt c i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Bestämmelser om Myndigheten för digitaliserings verksamhet och vissa tjänster finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2019) samt i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
Uppgifter som registrerats i systemet förvaras ett (1) år efter att kontakten som skapats för ärendet har stängts.
Personuppgifter som behandlas i Elisa Desk-systemet är för både kunden och de tjänstemän som använder systemet:
- förnamn och efternamn
- adress
- e-postadress
- telefonnummer
- kontaktsätt samt tidsinformation om kontakten, till exempel vilken tid e-posten har anlänt samt när samtalet inletts och avslutats.
För tjänstemän som använder systemet är personuppgifter som behandlas i Elisa Desk-systemet dessutom:
- roll (användare, huvudanvändare)
- tjänstebeteckning
- organisation
- organisationens kontaktuppgifter
Övrigt innehåll:
- datainnehållet i meddelanderubriken och meddelandefältet vilka kunden har skickat, eventuella bilagor samt kontaktsätt
- innehållet i den meddelanderubrik och det meddelandefält vilka myndigheten skickat till kunden, inklusive eventuella bilagor
Uppgifterna fås av kunden själv. För att sköta ärendet kan information som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller dess samarbetspartners redan har bifogas till uppgifterna. Samarbetspartner är i regel andra myndigheter som har anknytning till ärendet.
Kontaktuppgifterna till de anställda vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registreras i systemet till nödvändig del i enlighet med begäran om användarrättigheter.
Uppgifterna utlämnas inte från systemet om inte handläggningen av ärendet förutsätts att det överförs till exempel till en annan myndighet.
Tjänsteleverantör är Elisa Oy, som Valtori köper tjänsten av.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Granskningsrätt
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem.
Du kan sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna in en skriftlig begäran till kontaktpersonen för registret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar av den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter utplånas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.