Hoppa till innehåll

Väestörekisterikeskus uudistaa Hankesalkun hallintapalvelun yhdessä Keto Softwaren kanssa

Julkaisuajankohta 13.2.2019 10.03
Tiedote

Väestörekisterikeskus kilpailutti vuodenvaihteessa valtionhallinnon yhteisen Hankesalkun hallintapalvelun toteutuksen. Uuden hankinnan myötä palvelu uudistuu moderniksi ja aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi palvelukokonaisuudeksi.

Kilpailutuksen perusteella toimittajaksi valittiin Keto Software Oy, joka on myös nykyisen Hankesalkun hallintapalvelun palvelutarjoaja. Uusi sopimus allekirjoitettiin 5.2.2019 ja uudistunut palvelu julkaistaan vielä ennen kesälomia.

Uudistus perustuu Hankesalkun hallintapalvelun käyttäjien kokemuksiin

– Väestörekisterikeskus teki viime keväänä nykyisen palvelun pääkäyttäjille käyttäjäkyselyn. Hyödynnämme uuden palvelun kehittämisessä kyselyn tuloksia sekä käyttäjien kanssa käydyistä syventävistä haastatteluista saatuja havaintoja, kertoo kehityspäällikkö Paavo Laakso Väestörekisterikeskuksesta.

Uudistunut Hankesalkun hallintapalvelu julkaistaan kevään aikana

Uusi Hankesalkun hallintapalvelu pohjautuu valmisohjelmaan. Se sujuvoittaa hanketiedon käyttöä osana hankeseurantaa ja -johtamista tarjoamalla muun muassa uudenlaisia visuaalisia näkymiä kulloiseenkin hanketilanteeseen. Palvelu sisältää myös tuen työnkuluille ja sen tietosisältö on helpommin muokattavissa erilaisiin käyttötarpeisiin. Lisäksi palvelu mahdollistaa avoimet rajapinnat integroinneille muihin järjestelmiin ja siihen voi tunnistautua Virtu-kirjautumisen avulla.

– Olemme todella innoissamme päästessämme toteuttamaan uuden Hankesalkun hallintapalvelun täysin uudella Keto 5 Platform -tuotteellamme. Keto 5 on käyttökokemukseltaan moderni ja skaalautuvuudeltaan erinomainen. Tuotteemme avulla toteutetaan yleisen tilannekuvan lisäksi hallinnon eri toimijoille palvelu, joka mahdollistaa monipuolisesti omien sisäisten prosessien, strategioiden tai laatuprosessien hallinnan, sanoo hallituksen puheenjohtaja Kari Teräsniska Keto Software Oy:n puolesta.

Pääkäyttäjät saavat säännöllisesti tietoa uudistuksen etenemisestä

Uudistunut Hankesalkun hallintapalvelu otetaan vaiheittain käyttöön. Väestörekisterikeskus järjestää pääkäyttäjille kevään aikana jokaisen käyttöönottovaiheen yhteydessä asiakastilaisuuden, jossa kerrotaan käyttöönoton etenemisestä ja palveluun tuoduista uusista sisällöistä. Palvelun perustoiminnallisuus on käytettävissä ennen lomakauden alkua.

– Vuoden 2019 aikana uusi Hankesalkun hallintapalvelu julkaistaan vähintään vastaavilla hanketieto-ominaisuuksilla kuin nykyinen ratkaisu. Nykyaikainen käyttöliittymä ja aiempaa kehittyneemmät raportointiominaisuudet lisäävät uudesta palvelusta saatavia hyötyjä, Paavo Laakso kertoo.

Uuden Hankesalkun hallintapalvelun käyttöönottoprojekti alkaa helmikuussa. Väestörekisterikeskus on säännöllisesti yhteydessä palvelun pääkäyttäjiin uudistuksen etenemisestä.

Väestörekisterikeskus on vuoden 2018 alusta vastannut valtiohallinnon yhteisen Hankesalkun hallintapalvelun kehittämisestä ja ylläpidosta. Palvelu sisältää perustiedot merkittävistä kehityshankkeista ja -projekteista sekä niihin liittyvän tilanneraportoinnin. Se tukee yleisen tilannekuvan ylläpitämistä julkisessa tietohallinnossa ja mahdollistaa hanketietoon perustuvan ohjauksen. Lue lisää »

Lisätietoja:
Kehityspäällikkö Paavo Laakso
puh. 0295 535 159
[email protected]

Kehityspäällikkö Mikko Pitkänen
puh. 029 553 5092
[email protected]