Tilinpäätös ja toimintakertomus: Väestörekisterikeskuksen toiminta laajeni merkittävästi vuonna 2016
Väestörekisterikeskuksen toiminta laajeni merkittävästi vuonna 2016, kun laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista astui voimaan kesällä 2016. Lain myötä sähköisen asioinnin tukipalvelujen tuottaminen annettiin Väestörekisterikeskuksen vastuulle.
Vuonna 2016 Kansallisen palveluarkkitehtuuri-ohjelman toimeenpano painottui Väestörekisterikeskuksessa sähköisen asioinnin tukipalvelujen käyttöönottoon asiakasvirastoissa.
Vuoden 2016 loppuun mennessä
- Kansallisen palveluväylän tuotantoympäristöön oli liittynyt 28 organisaatiota, jotka olivat julkaisseet palveluväylässä yhteensä 35 palvelua.
- Suomi.fi-tunnistuspalvelu oli otettu käyttöön 55 asiointipalvelussa. Näistä suurimpia olivat Kelan asiointipalvelut ja Omakanta. Joulukuussa 2016 palvelussa oli jo n. 2,5 miljoonaa tunnistamistapahtumaa.
- Asiointivaltuuspalveluita oli otettu käyttöön 5 asiointipalvelussa, joista suurin oli Kelan Omakanta. Puolesta asioinnin tapahtumia tehtiin 2016 aikana yhteensä n. 140 000 kpl.
Vuoden 2016 aikana Palveluväylään liittyvää kehitysyhteistyötä jatkettiin Viron kanssa ja väestötietojen vaihtoon liittyvät neuvottelut maiden välillä aloitettiin.
Lisäksi Väestörekisterikeskus neuvotteli ja solmi kaikkien pankkien kanssa suorat sopimukset pankkitunnusten käyttämisestä tunnistamispalvelussa. Suorat sopimukset korvasivat aiemmin hyödynnetyt Vetuma-puitejärjestelyn alla olleet pankkisopimukset.
Tavoitteena on, että uudet sähköisen asioinnin Suomi.fi –palvelut julkaistaan kansalaisten käyttöön vuoden 2017 kuluessa.
Väestötietoja hyödynnettiin entistä enemmän
Väestötietojärjestelmän tarjoamien ajantasaisten väestötietojen käyttö kasvoi vuonna 2016 aikaisemmista vuosista. Tietoja hyödynnetään mm. digitaalisissa kauppapalveluissa asiakkaiden henkilötietojen tarkistamiseen.
Väestötietojärjestelmän tietoja alettiin myös hyödyntää Suomi.fin tunnistus- ja valtuutuspalveluissa. Väestötietojärjestelmän käyttöpalvelun uudistuksen myötä tietokyselyjen vasteajat lyhentyivät merkittävästi, vaikka järjestelmän käyttövolyymi lisääntyi. Väestörekisterikeskuksen sähköisen asioinnin palvelukanavan käyttöönotto helmikuussa 2017 mahdollistaa jatkossa käsittelyaikojen nopeutumisen.
Sähköistä asiointia edistettiin myös Postin ja maistraattien kanssa tuotettavassa muuttoilmoituspalvelussa, jossa luovuttiin puhelinpalvelu-vaihtoehdosta. Muutoksen myötä internetin kautta saatavien muuttoilmoitusten osuus kasvoi 72 %:iin.
>> Tutustu Väestörekisterikeskuksen tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus
Johtaja Timo Salovaara, [email protected], p. 0295 535 303
Johtaja Janne Viskari, [email protected], p.0295 535 022
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete