Palvelut sujuvaksi yhteentoimivien tietomääritysten avulla – määrittelyitä ryhdytään työstämään tietoalueittain
Julkishallinnon palveluita halutaan virtaviivaistaa ja kehittää asiakaskeskeisemmiksi. Siihen tarvitaan organisaatiorajat ylittäviä, yhteisesti sovittuja, yhteentoimivia tietomäärityksiä. Kun tietovirroissa liikkuva tieto on merkitykseltään samansisältöisiä, voidaan kehittää käyttäjälähtöisiä ja keskenään keskustelevia palveluita. Väestörekisterikeskuksen järjestelmässä Tiedon semanttinen yhteentoimivuus -seminaarissa 22.8. esiteltiin, miten yhteentoimivia tietomäärityksiä ja yhteentoimivuusalustan käyttöä edistetään.
Eri organisaatioiden tietovarantojen käsitteillä on ollut omat merkityksensä. Esimerkiksi termillä asiakas tai kiinteistö voi olla eri organisaatioiden tietojärjestelmissä tyystin eri merkitys. Tällöin tiedon siirtyminen tietovirroissa ei onnistu. Näitä tietomäärityksiä ryhdytään nyt harmonisoimaan tietoalueittain.
Tietomäärityksiä tehdään yhteistyössä tietoalueittain
”Tietoalue on tietosisältöjen jäsentämiseen käytetty ryhmittely. Tavoitteena on muodostaa riittävän laajoja kokonaisuuksia, joiden ylläpito voidaan turvata”, kertoo erityisasiantuntija Jaana Nevalainen valtiovarainministeriöstä. Nevalainen esitteli Tiedon semanttinen yhteentoimivuus -seminaarissa 22.8.2019, miten tietoaluetyöskentelyä viedään eteenpäin.
Tietoalue-ryhmittelyn pohjaksi on otettu julkisten palveluiden luokitus, mutta vastuuministeriöt voivat muuttaa tarvittaessa tietoalueiden nimiä. Tietoalueita ovat esimerkiksi asuminen, terveys, ympäristö, rakennettu ympäristö, liikenne, eläkkeet ja kulttuuri. Tietoalueella tulee olla vastuuhenkilö, jonka vastuuministeriöt ovat nimittäneet. Tietoaluetyötä ovat lähteneet edistämään mm. työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tietomääritykset jakaantuvat eri tietoalueille. Tietoalue seuraa oman alueensa määrityksiä ja huolehtii, että päällekkäisyyksiä ei synny. Yhteentoimivuusalusta on tietomääritysten julkaisualusta. Sen kehityksessä on huomioitu, että sen tulee tukea hallintamallin mukaista toimintaprosessia. Tietomäärityksiä tehdään yhdessä julkisen hallinnon eri toimijoiden ja yritysten kanssa.
Tietoalueiden yhteistyön koordinoinnista vastaa valtiovarainministeriö. Strategisen tason ohjausryhmä nimitetään vuonna 2020.
Voisiko yhteentoimivuus kiihdyttää tekoälypalveluiden kehittämistä?
Tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia seminaarissa pohtii Väestörekisterikeskuksen erityisasiantuntija Marko Latvanen. Latvanen uskoo, että yhteentoimivuusalustan sanastot, koodistot, tietomallit ovat myös tekoälylle toimivia työkaluja.
”Tulevien tietoalueiden määrittelemät sanastot antavat koneluettavina eväitä tuottaa sisällöllisesti yhtenäisiä, usean toimijan tekoälypalveluita. Tietomallien pohjalta voitaisiin rakentaa elämäntapahtumien tietomalleja, joissa on kuvattu määriteltyihin elämäntilanteisiin liittyvät toimijat, palvelut sekä tarvittavat todistukset, luvat ja muut asiakirjat. Esimerkiksi AuroraAI:n suunnittelussa on tarkasteltu omaisen kuolema -elämäntapahtumaa. Siinä on selvitelty, miten erilaiset, mutta yhteistä kieltä puhuvat palvelut, voivat tehdä tarvittavat toimenpiteet.”
Latvasen mielestä tekoäly todennäköisimmin toimisi tarjolla olevan tiedon analysoijana ja relevanttien virallisten tietojen kokoajana määriteltyyn tai jopa yksilölliseen palvelutarpeeseen tai -tilanteeseen. Se voisi noutaa ja käyttää tarpeellista aineistoa myös muista julkisista aineistoista kuten Finlexistä tai muilta luotettaviksi varmistetuilta verkkosivustoilta, joita voisi olla myös hallinnon ulkopuolella, esimerkiksi tietyt valtakunnalliset kolmannen sektorin toimijat.
Tavoitteena on tiedon kiertotalous
Yhteentoimivuuden tavoitteena on tiedon kiertotalous, jossa kerran määriteltyä tietoa hyödynnetään uudelleen eri organisaatioissa. Kun tietosisältö on merkitykseltään sama, organisaatioiden tiedon hallinnan ja tietojärjestelmien kehittäminen on jouhevampaa ja kustannustehokkaampaa. Kyse on toimintatavan muutoksesta, joka tukee julkishallinnon digitalisaatiota.
Toki asiakaskin hyötyy, kun jo kerran annettu tietoa ei toistamiseen tarvitse antaa ja selvitään myös vähimmillä liitetiedostoilla.
Väestörekisterikeskus kouluttaa yhteentoimivuusalustan käyttöönotossa ja käytössä
Käytännön työ on semanttisesti yhteentoimivien sanastojen, koodistojen ja tietomallien määrittelyä Väestörekisterikeskuksen ylläpitämällä yhteentoimivuusalustalla sekä näiden määritelmien hyödyntämistä tietojärjestelmien kehittämisessä sekä palveluissa laajemminkin.
Syyskuussa käynnistyy myös yhteentoimivuusalustan ja sen eri työkalujen käyttöön kouluttavat webinaarit ja sisällöntuottajien kysymyksille varatut klinikat. Lisäksi Väestörekisterikeskuksen asiantuntijat voi kutsua organisaatioon neuvomaan alustan käyttöönotossa. Webinaari-, klinikka- sekä varattavat tapaamisajat löytyvät koulutuskalenterista: https://vrk-ewiki.eden.csc.fi/display/YTIJD/Koulutukset+ja+seminaarit.
Seminaarissa yhteentoimivuusalusten jatkokehityksestä kertoi kehityspäällikkö Petri Tenhunen ja syksyn koulutuksista johtava asiantuntija Riitta Alkula. Koulutuksista ja alustan käyttöönotosta ja kehittämisestä vastaa Väestörekisterikeskus.
Seminaarin aineistot
Seminaari Youtubessa 22.8. klo 9-11.30
Tiedon semanttisen yhteentoimivuuden hallintamalli ja tietoalueet,
Jaana Nevalainen, valtiovarainministeriö
Yhteentoimivuusalusta tekoälypalvelujen näkökulmasta,
Marko Latvanen, Väestörekisterikeskus
Yhteentoimivuusmenetelmä ja -alusta – jatkokehityksen tilannekatsaus,
Petri Tenhunen, Väestörekisterikeskus
Yhteentoimivuusalustan käyttöönotto ja käytön tuki,
Riitta Alkula, Väestörekisterikeskus
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete