Keski-Pohjanmaalla näyttävä digitukikiertue tavoittaa pienetkin paikkakunnat
Keski-Pohjanmaalla digituki lähtee tien päälle 11 paikkakunnalle. Kiertuelistalla on niin Kälviä, Kokkola kuin 800 asukkaan Lestijärvi. Ajatuksena on tavoittaa erityisesti digisyrjäytymisen uhkassa olevia myös pieniltä paikkakunnilta. Juuri niiltä paikkakunnilta, joista kasvokkaispalvelut todennäköisimmin lähtevät.
”Kuntalaiskyselyssä tuli ilmi, että digituelle on tarvetta. Se ei ole myöskään vain ikäihmisten asia. Nuoret eivät esim. tunne Kelan tai verottajan palveluita. Haasteena voi olla osaamisen lisäksi asenne tai esimerkiksi tarvittavien yhteyksien tai laitteiden puute”, taustoittaa projektipäällikkö Heidi Luomala eKeski-Pohjanmaa hankkeesta.
Siitä se kiertue sitten lähti
Kyselyn tuloksia purkaessaan Luomala sai idean, että digituen kanssa lähdettäisiin kiertueelle pienille paikkakunnille. ”Sitten vaan luuri käteen ja soittelemaan mahdollisille paikallisille yhteyshenkilöille. Aina joku tuntee jonkun, joka voisi lähteä mukaan tai jolta voisi saada apua kiertueen yksityiskohdissa.”
Tartu digiin -kiertueen avajaistapahtuman starttasivat Ernest Lawson ja vt. maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen. Avajaistilaisuuteen osallistui 300 kokkolalaista.
Kiertueen koordinoinnin paikkakunnilla hoitaa 13 ihmisen porukka. Mukaan ilmoittautui hallintojohtajaa, kirjaston osastonjohtajaa, yhdistysten katto-organisaation edustajaa, yritysneuvojia, kaupungin/kunnan työntekijöitä. Apuvoimia saatiin myös kunnista sekä maakunta- ja soteorganisaatio Soitesta. Kukin vastasi oman alueensa järjestelyistä. Luomala hoiti yhteydenotot viranomaisiin ja kiertueen yhteistyökumppaneihin.
Kiertueen yhteistyökumppaneiden rekrytointi oli Luomalan mukaan järjestelyissä haasteellisin vaihe. ”Mutta kun sai kumppanit ymmärtämään, mitä he oikeasti voivat saada tällaisesta yhteisvoimin tehtävästä kiertueesta, lähtivät he innostuneesti mukaan. Esimerkiksi uudistumassa oleva eKokkola tai Kelan sähköiset palvelut. Nythän on hyvä tilanne kysyä kuntalaisilta, mitä he palveluilta toivovat ja samalla opastaa heitä verkkopalvelun käytössä. Maakunnalliselle Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitelle näkyvyys pikkupaikkakunnilla ja kuntalaisten kohtaaminen on myös tärkeää.”
Hyvin Excelissä suunniteltu on puoliksi tehty
Aikataulut, tilat ja kunkin toimijan tehtävät koottuna exceliin, tiivis ydinryhmä ja kolme hyvin organisoitua palaveria ja kiertueen suunnitelma oli valmis. Suunnittelu alkoi syys-lokakuun vaihteessa ja tammikuussa kiertue oli valmis starttaamaan tien päälle.
”Tärkeää oli hyödyntää paikkakuntalaisten omia näkemyksiä ja hiljaista tietoa suunnittelussa. Esimerkiksi Lestijärven kunnasta kuulimme, että tiettynä päivänä eläkeläisillä on tapaaminen ja silloin kirkonkylälle saapuu ihmisiä myös syrjäkyliltä. Ei ole sattumaa, että olemme Lestijärvellä juuri tiistaina.”
Kustannuksia 11 kunnan kiertueesta on syntynyt noin 6 000 euroa – summa on varsin kohtuullinen, kun avajaistapahtuman käynnisti Ernest Lawson. Näkyvyyttä kiertue on saanut niin lehti-ilmoittelussa, kiertuejulisteissa sekä tienvarsien diginäytöillä ja kumppaneiden omalla ilmoittelulla mm. somekanavilla. ”Saimme mm. kiertueen yhteistyökumppaneilta hyviä alennuksia. Lisäksi pystyimme hyödyntämään ydinverkoston osaamista – saimme esimerkiksi apua viestintäsuunnitteluun ja käännöspalveluihin Keski-Pohjanmaan liitosta.”
Julkishallinnon lisäksi mukaan kumppaneiksi on saatu myös pankkeja, Gigantti ja Veikon Kone, tietoliikenneyhtiö sekä Keski-Pohjanmaan kirjapaino paikallislehtineen.
”Kiertueella vierailleet kuntalaiset ovat jo kyselleet, järjestetäänkö kiertue vielä uudelleen”, Luomala kertoo ilahtuneena.
5 vinkkiä digitukikiertueen suunnitteluun
- Hyvä suunnittelu on ydinjuttu. Aikataulut, tilat, vastuut exceliin.
- Paikalliset ihmiset kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun, sillä heiltä saa paljon hiljaista tietoa.
- Kiertueen yhteistyökumppaneiden tulee oivaltaa kaikille yhteisestä teemasta, miten he itse hyötyvät osallistumisesta
- Matalan kynnyksen tapahtuma saa olla kotikutoinen. Liian hienot puitteet helposti karkottaisivat oikean kohderyhmän
- Kun alueella on keskenään erilaisia paikkakuntia 800 asukkaan kirkonkylistä isoon kaupunkiin, pitää suunnittelussa huomioida erityispiirteet. Paikallistuntemus auttaa tässäkin.
Tuija Leivo-Rintakorpi Väestörekisterikeskuksen digitukitiimistä Kälviän Tartu digiin -tilaisuudessa. Tilaisuuteen osallistui 80 henkilöä, joista monella oli paljon kysyttävää myös digituen pisteellä.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete