Meny

Besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen kräver tidsbokning från och med 18.3.2020

17.3.2020 14.46
Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata begränsar kundservicen på sina serviceställen för att förhindra spridningen av coronaviruset. Från och med 18.3.2020 kan du uträtta ärenden på våra serviceställen enbart om du bokat tid på förhand.

Vi har förlängt öppettiderna för våra telefontjänster till kl. 9-15. Också våra elektroniska tjänster betjänar normalt. Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster.

I webbtjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt i webbtjänsten Namnändring.

Så här bokar du tid till kundtjänsten

Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du boka tid till ett av våra serviceställen.

Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.

I webbtjänsten för tidsbeställnig finns endast för följande tjänster:

  • Ändring av personuppgifter
  • Registrering av utlänningar
  • Vigsel
  • Notarius publicus

Ändring av personuppgifter och prövning av hinder mot äktenskap går även att sköta elektroniskt eller per post.
I andra tjänster är tidsbokning inte möjlig, för de kräver inte besök hos myndigheten.

Meddelanden är uppdaterad 7.5. kl 15.45

Häiriötiedote - koko palvelun laajuinen Störringmeddelanden