Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan työ päätökseen – uusia yhteistyörakenteita valmisteilla
Valtiovarainministeriön tiedote 13.12.2019
Jo vuodesta 1988 asti toimineen julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan (Juhta) työ sai päätöksensä joulukuussa järjestetyssä viimeisessä kokouksessa. Neuvottelukunnan aloittamaa työtä päätettiin kuitenkin jatkaa muissa yhteistyörakenteissa.
Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta on ollut valtioneuvoston asettama valtion viranomaisten, Kelan ja kuntien yhteistyö- ja neuvotteluelin.
”Neuvottelukunta on toiminut vuosia merkittävässä asemassa julkisen hallinnon toimintatapojen ja palveluiden tuotantotapojen uudistamisessa. Tiedonhallinnan yhdenmukaistamista, tietoturvallisuutta ja digitalisointia viranomaistoiminnassa koskeva tiedonhallintalaki ja siihen liittyvät lait tulevat voimaan vuoden 2020 alussa, jolloin myös neuvottelukunnan säädösperustaiset tehtävät päättyvät, Juhtan pääsihteeri Heikki Talkkari valtiovarainministeriöstä selventää.
Neuvottelukunta on edistänyt hallinnon toimintatapojen ja palvelujen tuotantotapojen uudistamista tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntämällä: se on esimerkiksi tarkastellut julkisen hallinnon digitaalisiin palveluihin ja tietohallintoon vaikuttavia kehittämissuunnitelmia ja lainsäädäntöhankkeita. Lisäksi se on antanut julkisen hallinnon tietohallintoa koskevia suosituksia eli JHS-suosituksia.
Valmisteluryhmä työstää uusia yhteistyörakenteita
Vaikka neuvottelukunta lopettaakin toimintansa, ei tarve työlle lopu. Valtiovarainministeriö asetti syyskuussa 2019 hallinnon tiedonhallinnan yhteistyön ja informaatio-ohjauksen valmisteluryhmän pohtimaan uusia yhteistyörakenteita.
”Valmisteluryhmä suunnittelee julkisen hallinnon tiedonhallintaa ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuottamista koskevat yhteistyömenettelyt ja -rakenteet. Lisäksi valmisteluryhmä suunnittelee tiedonhallintalain tarkoituksen toteuttamista, yhteentoimivuutta ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuotantotapojen kehittämistä edistävän informaation valmisteluprosessit”, Talkkari kertoo.
Valmisteluryhmä arvioi myös voimassa olevien JHS-suositusten tarvetta ja ajantasaisuutta. Vuonna 2020 ei enää aloiteta uusien JHS-suositusten valmistelua tai toimenpiteitä voimassa olevien suositusten päivittämiseksi, mutta suositukset jäävät edelleen hyödyntäjien saataville.
Nykyisistä JHS-suosituksista 17 lakkautetaan vanhentuneina tai vaikeasti ylläpidettävinä. Edelleen tarpeellisten suositusten osalta on tunnistettu suositusten sisällöstä vastaavat viranomaiset, joiden kanssa valtiovarainministeriö sopii tarkemmin jatkovalmistelun etenemisestä.
Julkisen hallinnon yhteistä tavoitetilan suunnittelua tarvitaan edelleen
Vuoden 2020 alussa voimaan tulevan tiedonhallintalain myötä yleinen julkista hallintoa koskeva kokonaisarkkitehtuurikuvausten velvoite poistuu. Tarve laadukkaalle arkkitehtuurityölle ei kuitenkaan lakimuutoksen myötä katoa.
”Tarvitsemme edelleen jaetun kokonaiskuvan hallinnon tehtävistä, toimijoista ja palveluista käsiteltävien ja ylläpidettävien tietojen ja tietovirtojen lisäksi. Tätä informaatiopohjaa tarvitaan ohjauksen työkaluksi, jotta kehityksen tulevasta suunnasta ja muutosten vaikutuksista voidaan tuottaa analyysiä päätöksenteon tueksi,” neuvotteleva virkamies Suvi Remes kertoo.
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityöryhmä on muodostamassa ehdotusta arkkitehtuurityön ja -informaation roolista tulevaisuudessa huomioiden tiedonhallintalain tuoman muutoksen ja lain täytäntöönpanon muun valmistelutyön. Käytännössä valmistelutyö keskittyy julkisen hallinnon yhteisen koordinaatiotason tarpeeseen ja siihen liittyen mahdollisiin tuleviin tehtäviin.
Kokonaisarkkitehtuurityöhön on liittynyt oma mittava suositusluonteinen informaatiokokonaisuus, joka on tunnettu julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin uusi jäsennys JHKA 2.0. Myös kyseinen suosituskokonaisuus lakkautetaan lakimuutosten myötä. Vastaavasti kuin JHS-suositukset, myös JHKA 2.0. -kokonaisuuden informaatio jää edelleen hyödyntäjien saataville.
Neuvottelukunnan päätökseen eivät sisälly kokonaisuudessa suositetut välineet, mm. Väestörekisterikeskuksen ylläpitämä Arkkitehtuuripankki, joiden tulevaisuudesta päätetään erikseen. Neuvottelukunnan päätös ei myöskään lakkauta arkkitehtuurisisältöjä, joita toimijat ovat ohjeistuksen avulla laatineet.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Heikki Talkkari, puh. 02955 30096, heikki.talkkari(at)vm.fi
Neuvotteleva virkamies Suvi Remes, puh. 02955 30039, suvi.remes(at)vm.fi
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete