Yhdistys, näin siirryt Suomi.fi-valtuuksiin
Katso-palvelun käyttö päättyy. Katso-palvelun korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet. Yhdistysten tulee hoitaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon nyt, jotta asiointi Kelan ja muiden viranomaisten kanssa sujuu myös Katso-palvelun päättymisen jälkeen.
Erillisiä tunnuksia et jatkossa tarvitse, vaan Katso-tunnukset jäävät kokonaan pois käytöstä.
Katso-tunnusten sijasta asiointipalveluihin kirjaudutaan jatkossa vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla.
Yhdistyksen puheenjohtaja voi asioida Verohallinnon palveluissa ilman erillistä valtuutta
Jos olet yhdistysrekisteriin merkitty yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja tai sinulla on nimenkirjoitusoikeus yksin, voit asioida yhdistyksen puolesta ilman erillistä valtuutta OmaVerossa, tulorekisterissä, Lomake.fissä ja Ilmoitin.fissä.
Lue Verohallinnon ohjeet yhdistyksille
Katso-rooleja korvaavat valtuusasiat löydät kunkin viranomaisen tiedotteesta
Jokainen Katso-rooli on vaihdettava Suomi.fi-valtuuksiin, jotta eri asiointipalveluiden käyttöä voi jatkaa Katson alasajon jälkeen. On myös tärkeää huomioida, että valtuusasioita voi tulla lisää ja niiden käytön ja tarpeen asioinnissa määrittelee aina kustakin asiointipalvelusta vastaava viranomainen.
Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät kunkin viranomaisen omista ohjeista.
Lue muiden asiointipalveluiden ohjeet
Katso-rooleja vastaavat valtuusasiat, excel
Miten yhdistys korvaa Katso-palvelun
Riippuen yhdistyksen säännöissä olevasta edustamisoikeudesta, yhdistyksen tulee joko
- valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksista (edustamissäännöissä nimenkirjoitusoikeus yksin)
- rekisteröidä ensin valtuutusoikeudet virkailijavaltuuttamispalvelussa ja tämän jälkeen hallinnoida valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa (edustamissäännöissä muut nimenkirjoitusoikeussäännöt)
Voit varmistaa yhdistyksesi rekisteröidyt edustamisoikeudet ostamalla rekisteriotteen yhdistysrekisterin tietopalvelusta. Rekisteriote maksaa 3,22 euroa (sis. ALV 24 %). Siirry yhdistysrekisterin tietopalveluun.
Alta löydät ohjeet kummallekin yhdistystyypille.
1. Ohje yhdistykselle, jossa yksi henkilö voi edustaa yhdistystä yksin
Yhdistys voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, jos jollakin henkilöllä on oikeus edustaa yhdistystä yksin (nimenkirjoitusoikeus yksin) ja nimenkirjoittajien tiedot ovat ajan tasalla yhdistysrekisterissä.
Esimerkiksi yhdistyksen puheenjohtajalla voi olla oikeus edustaa yhdistystä yksin. Suomi.fi-palvelu tarkistaa edustamisoikeuden PRH:n yhdistysrekisteristä.
Joissakin tapauksissa kirjautuminen Suomi.fi-valtuuksiin ei onnistu, vaikka henkilölle on merkitty yhdistysrekisteriin oikeus edustaa yhdistystä yksin. Tee silloin tarkistuspyyntö yhdistysrekisteriin prh.fi-sivujen palautelomakkeella. Valitse lomakkeella kohta ”Yhdistykset”. Kirjoita tekstikenttään, että Suomi.fi-valtuuttaminen ei onnistu, ja lisäksi seuraavat tiedot:
- yhdistyksen Y-tunnus
- henkilön nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu
- sähköpostiosoite vastausta varten.
Tarkistuspyynnön voit tehdä prh.fi-sivujen palautelomakkeella.
Näin valtuutat Suomi.fi-valtuuksissa itsepalveluna
Kun haluat valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa yrityksen tai yhdistyksen puolesta,
- tunnistaudu Suomi.fihin omana itsenäsi eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai Finnish Authenticator -sovelluksella. Ohjeet eri tunnistusvälineillä tunnistautumiseen
- valitse Suomi.fi-valtuuksissa yrityksen puolesta asiointi
- valitse yhdistys, jonka puolesta haluat valtuuttaa
- Lisätietoa löydät Suomi.fi-verkkopalvelun ohjeista tai katso ohjevideo valtuuttamisesta. Ohje on tehty yrityksen puolesta asiointiin, mutta se toimii aivan samalla tavalla myös yhdistyksen, järjestön tai yhteisön puolesta asiointiin.
2. Yhdistys, jossa kukaan ei voi edustaa yhdistystä yksin
Suomi.fi-valtuuksilla voi valtuuttaa vain yhdistys, jonka nimenkirjoitussäännössä jäsenellä on yksinedustusoikeus. Jos yhdistyksen nimenkirjoitussäännössä edellytetään esimerkiksi kahta tai useampaa edustajaa yhdessä ja silloin itsepalvelua ei voi käyttää.
Yhdistyksen tulee tällöin ensin rekisteröidä valtuutusoikeus yhdistyksen vastuuhenkilölle virkailijavaltuuttamispalvelussa. Tämän jälkeen hän voi myöntää asiointivaltuuksia itselleen ja muille Suomi.fi-valtuuksissa.
Toimi näin virkailijavaltuuttamispalvelussa
- Selvitä ensin virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeista, mitä tietoja ja asiakirjoja tarvitset hakemuksen tekemiseen ja miten voit toimittaa hakemuksen käsiteltäväksi.
Ohjeet omaan hakemukseen - Täytä valtuushakemus virkailijavaltuuttamispalvelussa vasta kun olet perehtynyt ohjeisiin. Hakemuksen teko ei onnistu ilman ohjeisiin tutustumista.
Siirry virkailijavaltuuttamispalveluun - Voit allekirjoittaa valtuushakemuksen suomalaisella vahvan tunnistautumisen välineellä eli verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Muussa tapauksessa lähetä allekirjoitettu valtuushakemuksen tuloste ja tarvittavat liitteet käsiteltäväksi. Valtuushakemus kannattaa lähettää sähköisesti virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.
- Henkilöt, joille on haettu virkailijavaltuuttamispalvelussa valtuutusoikeus, voivat hakemuksen rekisteröinnin jälkeen luoda asiointivaltuuksia valitsemilleen henkilöille omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. He voivat voi antaa asiointivaltuuden myös itselleen.
- Asiointivaltuudet saaneet henkilöt asioivat saamillaan valtuuksilla asiointipalveluissa kuten Verohallinnon, Kelan tai Tullin palveluissa.
- Hakemus voidaan käsitellä vasta, kun olet antanut kaikki tarvittavat tiedot ja toimittanut hakemuksen liitteeksi tarvittavat asiakirjat.
- Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi jatkossa hallinnoida valtuuksia itsenäisesti Suomi.fi-valtuuksissa.
- Yritys tai yhteisö voi hakea virkailijavaltuuttamispalvelun kautta työntekijöilleen ensisijaisesti valtuutusoikeuksia. Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, voivat nämä valtuutusoikeudelliset antaa asiointivaltuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa kyseisen yrityksen tai yhteisön puolesta.
Siirry Suomi.fi-valtuuksiin
Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, yritys tai yhteisö voi hallinnoida valtuuksiaan jatkossa siis ilman tukeutumista virkailijavaltuuttamispalveluun.
Tiedotetta päivitetty 27.1.2022
Tiedotetta päivitetty 5.5.2021
Tiedotetta päivitetty 30.12.2020
Tiedotetta päivitetty 9.12.2020
Tiedotetta päivitetty 2.12.2020
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete