Digihumaus-raportti 2019: Väestörekisterikeskus esittää 12 toimenpide-ehdotusta yhteiskuntamme digitalisaation edistämiseen
Väestörekisterikeskus on julkaissut Digihumaus 2019 -raportin, joka esittää 12 toimenpide-ehdotusta, joilla pystytään edistämään digitalisaatiota ja turvaamaan yhteiskuntamme peruspalvelut myös tulevina vuosina.
”Julkishallinnon toimintaa ja palveluita on tarpeen kehittää samanaikaisesti kolmella eri tasolla, jotta sähköisestä asioinnista saataisiin helppokäyttöistä. Nämä ovat kansalaiselle näkyvä palvelukokemus, hallinnon toimintatavat palvelutuotannossa sekä taustalla oleva digitaalinen infrastruktuuri”, linjaa Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari.
Väestörekisterikeskus esittää mm. seuraavia toimenpiteitä toteutettavaksi 2020-luvun aikana, jotta kykenemme turvaamaan hyvinvointiyhteiskuntamme peruspalvelut:
- Kehitetään kansalaisille maksuton, helppokäyttöinen, saavutettava ja mobiililaitteissa toimiva tunnistusväline, jolla kirjautuminen julkishallinnon sähköisiin palveluihin on vaivatonta.
- Julkishallinnon keskeisimpiin tietovarantoihin tulee rakentaa yleisen arkkitehtuurin mukaiset rajapinnat, joiden kautta tieto liikkuu helposti järjestelmien välillä.
- Rakennetaan kansalaisille yleiskäyttöinen omien tietojen suostumuksenhallinta, jossa kansalaiset voivat hallinnoida omien tietojensa käyttöä ja nähdä mihin joitakin hänen tietojaan on käytetty ja minkä viranomaisen toimesta.
- Pilotoidaan sähköisen asioinnin ensisijaisuutta siten, että jokin julkishallinnon palvelu tarjotaan ensisijaisesti sähköisenä ja muut palvelutavat ovat käytettävissä vain erillisellä luvalla. Kokeilun jälkeen analysoidaan kansalaisten kokemukset ja kokeilun vaikuttavuus.
- Digiosaamisen perustaitoja tulee sisällyttää kaikille koulutusaloille.
- Työelämässä olevien ja ikääntyneiden digitaalisen osaamisen ja valmiuksien kehittämistä tulee vahvistaa.
”Suomi on menestynyt kansainvälisessä kilpailussa ennen kaikkea olemalla tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta. Tätä kilpailukykytekijää tulee vaalia ja jatkossakin meidän on kyettävä turvaamaan hyvinvointivaltion peruspalvelut. Näemme, että digitalisaation, sähköisen asioinnin helpottamisen sekä digitaalisen turvallisuuden kehittämisen ja luottamuksen vahvistamisen avulla pystymme varmistamaan tämän”, kertoo Janne Viskari.
Viskarin mukaan prosesseja on mahdollista tehostaa hyödyntämällä digi- ja internet-teknologioita nykyistä tehokkaammin ja laajamittaisemmin. ”Tässä tarvitaan hallinnon organisaatiorajat ylittävää teknologioiden hyödyntämistä sekä organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti prosessien järjestämistapaan: pelkkä paperiprosessin siirtäminen sellaisenaan sähköisiin palveluihin ilman prosessien samanaikaista muuttamista ei todennäköisesti tuo merkittävää säästöä palvelun tuotantokustannuksiin tai paranna asiakaskokemusta”, Viskari toteaa.
Digihumaus 2019 -raportti julkaistiin keskiviikkona 3.4.2019 Väestörekisterikeskuksen järjestämässä, digitalisaatioon keskittyvässä Keväthumaus-seminaarissa Finlandia-talolla.
Tutustu raporttiin Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilla: www.vrk.fi/digihumaus.
Raportti julkaistaan myöhemmin keväällä myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja Digihumaus-raportista ja sen toimenpide-ehdotuksista:
Väestörekisterikeskus
ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku, p 0295 535 5120, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete