Digi- ja väestötietovirasto esittää: Julkishallinnon palveluprosesseja tulee tehostaa hyödyntämällä teknologiaa, automatiikkaa ja tekoälyä
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut tänään 11.3.2020 Digihumaus 2020 -raportin. Raportissa Digi- ja väestötietovirasto esittää toimenpide-ehdotuksensa siihen, miten digitalisaatiota tulisi edistää Suomessa ja samalla turvata yhteiskuntamme peruspalvelut.
”Kun väestö ikääntyy ja työssä käyvän väestön määrä pienenee, palvelut on kyettävä tuottamaan nykyistä tehokkaammin ja pienemmillä kustannuksilla. Tässä tilanteessa palvelujen tuotantoprosesseja voi tehostaa hyödyntämällä nykyistä tehokkaammin ja laajamittaisemmin teknologiaa, automatiikkaa ja tekoälyä. Haluamme tällä raportilla haastaa julkishallinnon toimijoita edistämään yhdessä digitalisaatiota”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Viskarin mukaan sähköinen asiointi tulee saada kansalaisten ensisijaisesti valitsemaksi asiointimuodoksi. ”Sähköinen asiointi on tehtävä niin hyväksi, helpoksi ja houkuttelevaksi, että suurin osa kansalaisista siirtyy siihen sen vuoksi, että se on ylivoimaisesti paras ja vaivattomin tapa asioida julkishallinnon kanssa”, sanoo Viskari.
Digitalisaatiossa tulee myös huomioida iäkkäät ja fyysisesti toimintarajoitteiset kansalaiset. Sähköisistä palveluista tulee kehittää saavutettavia, tarjota digitukea ja opastusta palveluiden käyttämiseen sekä laajentaa sähköistä puolesta asiointia ja valtuuttamista uusiin käyttökohteisiin.
Viranomaisten rekisterien tiedot saatava paremmin hyötykäyttöön
Digihumaus-raportti esittää, että viranomaisten rekistereissä olevia tietoja pitää hyödyntää nykyistä paremmin.
Julkishallinnon digitaalisia alustoja, kuten Suomi.fitä, on hyödynnettävä entistä laajemmin. Lisäksi viranomaisten rekistereissä olevien tietojen tulee liikkua automaattisesti ja suojatusti järjestelmien ja palveluiden välillä ilman, että kansalaiselta itseltään kysytään samoja tietoja yhä uudestaan.
Digi- ja väestötietovirasto myös haluaa lisätä kansalaisten mahdollisuutta päättää omien tietojensa hyödyntämisestä silloin, kun kansalaisen tietoja ollaan siirtämässä järjestelmien välillä muissa kuin lakisääteisissä viranomaistarkoituksissa.
”Kansalaisen tulee voida luottaa jatkossakin, siihen, ettei kukaan pääse käsiksi hänen henkilökohtaisiin tietoihinsa ilman oikeutusta”, muistuttaa Viskari.
Digihumaus 2020 -raportti julkaistiin keskiviikkona 11.3.2020 Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä, digitalisaatioon keskittyvässä Keväthumaus-seminaarissa Finlandia-talolla.
Tutustu raporttiin Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla: https://dvv.fi/digihumaus2020
Lisätietoja Digihumaus-raportin ehdotuksista:
Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete