D9-tiimin alkuvuosi on sisältänyt projekteja sisäisestä turvallisuudesta perunankasvatukseen – ja vauhti kiihtyy!
Hallitusohjelmaa toteuttava julkishallinnon toimija, kaipaako hankkeesi asiakaslähtöistä kehittämistä? Ota yhteys D9-tiimiin!
Väestörekisterikeskuksen D9-tiimi on vuoden 2019 ensimmäisen puolikkaan aikana tukenut lukuisia julkishallinnon toimijoita erilaisissa palvelumuotoilua ja asiakaslähtöisyyttä vaativissa kehitysprojekteissa.
Alkuvuoden aikana D9 on muun muassa auttanut käynnistämään omaisen kuolemaan liittyvän palvelupolun ekosysteemifoorumin ja jatkanut sisäministeriön sisäisen turvallisuuden Tuovi-portaalin käyttöönoton sparraamista alan poikkihallinnollisen yhteistyön lisäämiseksi.
Uusimpana projektinaan D9 auttaa Ruokaviraston perunankasvatukseen liittyvien lupa- ja ilmoitusprosessien uudelleenmuotoilussa. Ruokavirasto vastasi Väestörekisterin Keväthumaus-tapahtumassa esitettyyn haasteeseen, jossa etsittiin yhteiskuntamme palveluita, jotka lähtisivät toden teolla lentoon lisäämällä asiakaslähtöisyyttä ja poikkihallinnollisuutta.
- Olemme mukana hallitusohjelmaa tukevassa työskentelyssä ja samalla kehitämme konkreettisia ratkaisuja organisaatioiden tarpeeseen tarjota vaiheittain esim. asiointipalveluita. Muutosten ennakoiminenkin tehdään asiakkaiden kanssa, kertoo tiimiä johtava Sirpa Fourastié.
-Pelastusala ja turvallisuus, terveysdatan hyödyntämisen mahdollisuudet ja uudenlaiset työllisyyteen liittyvät haasteet ovat olleet tiimimme pöydällä kevään aikana, eräluvat ja viljelijöiden kokemukset taas ovat juuri sopivia taustoittaa näin kesällä. Monet hankkeet vievät siis tiimiä eri puolille Suomea hankkimaan asiakasymmärrystä.
Voisiko organisaatiosi hyötyä D9:n tarjoamasta asiakaslähtöisen kehittämisen tuesta?
D9 on julkishallinnon oma asiakaslähtöisen kehittämisen kumppani. Uuden hallitusohjelman sisällöt ja niiden toteuttaminen ovat juuri sellaisia poikkihallinnollisia haasteita, joissa kannattaa ottaa yhteyttä D9:ään.
Esimerkiksi vuoden 2018 aikana D9-tiimi tuki valtioneuvoston kansliaa uuteen hallituskauteen valmistautumisessa palvelumuotoilun menetelmin. Lue juttu D9:n ja valtioneuvoston kanslian yhteistyöstä vrk.fistä: D9-tiimiltä tukea tulevan hallituskauden haasteiden ratkaisemiseen.
-Olemme kumppaneita, kun uudistuksessa tarvitaan palvelumuotoilua, asiakaslähtöisyyttä ja strategista uudistusotetta, Fourastié toteaa.
D9 ymmärtää julkishallinnon haasteita.
-Ja siksi meihin voi olla yhteydessä jo varhaisessa vaiheessa. Yhteistyössä voimme jäsentää työskentelyä myös hankintojen tueksi, mikä parantaa usein tarjoustenkin laatua.
Kevään aikana D9 on kehittänyt työtapojaan ja sai uuden ilmeen
D9 kehittää jatkuvasti myös omaa toimintaansa. Kevään aikana tiimi on työstänyt toimintatapojaan, mallejaan ja testannut uusia digitaalisia työkaluja toimintansa tueksi.
D9 uudisti kevään aikana myös visuaalisen ilmeensä. Uusi ilme näkyy erityisesti tiimin logossa. Se koostuu yhdeksästä kuviosta, mukaan lukien numero yhdeksän ja d-kirjain, jotka muistuttavat julkisen hallinnon digitalisaation yhdeksästä perusperiaatteesta.
Uusi ilme työstettiin yhteistyössä kilpailutetun toimijan kanssa, jonka kanssa D9 pohti tiimin identiteettiä, ilmeen käyttötapauksia ja tarpeita. Tuoreen ilmeen avulla D9 on valmis uusiin haasteisiin - ota siis rohkeasti yhteyttä D9:ään, kun tarvitset apua julkishallinnon asiakaslähtöisessä kehittämisessä!
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete