Varmennekortit sosiaali- ja terveydenhuollolle
Digi- ja väestötietovirasto myöntää toimikortit sekä varmenteet sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja ovat:
-
ammattikortti
-
henkilöstökortti
-
toimijakortti.
Muita myöntämiämme kortteja ovat
-
varakortit, joita voi käyttää tilapäisesti, jos toimikortti katoaa tai hajoaa
-
testikortit, joita käytetään toimikorttien testaukseen eri järjestelmissä.
Voit tilata ammattikortin, jos olet sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen. Edellytyksenä on, että sinulla on voimassa oleva ammattioikeus Valviran Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä.
Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttia tai aiempi ammattikorttisi ei ole enää voimassa, voit asioida joko julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteessä tai oman organisaatiosi rekisteröintipisteessä.
Voit uusia ammattikortin WebVartti-palvelussa nykyisellä, voimassa olevalla ammattikortillasi. Kortin voi uusia vain, kun voimassaoloaikaa on jäljellä enintään 3 kuukautta.
Henkilöstökortti on tarkoitettu henkilöille, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, mutta eivät ole alan ammattihenkilöitä. Henkilöstökortteja voidaan tilata esimerkiksi arkistonhoitajille, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Toimijakortti on tarkoitettu muille kuin organisaation omalle henkilöstölle, esimerkiksi konsulteille.
Henkilöstö- ja toimijakortit tilataan oman organisaation rekisteröintipisteestä tai organisaation valtuuttamasta julkisesta rekisteröintipisteestä.
Varakortti on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, jos varmennekortti on kadonnut, rikkoutunut tai esimerkiksi unohtunut kotiin.
Varakorttien hakeminen tapahtuu joko julkisesta rekisteröintipisteestä tai oman organisaation rekisteröintipisteestä.
Testikortti on tarkoitettu pääasiallisesti järjestelmätoimittajille. Testikorteilla voidaan testata varmennekorttien teknisiä toiminnallisuuksia, kuten kirjautumista eri järjestelmiin. Testikortit eivät sisällä todellisia henkilötietoja ja niitä voi käyttää vain testijärjestelmissä.
Organisaatio voi perustaa oman rekisteröintipisteen, jossa rekisteröidään varmennekortteja.
Toimikorttien rekisteröintiin, tilaamiseen ja elinkaaren hallintaan käytetään Vartti-järjestelmää. Vartti-järjestelmää voivat käyttää vain rekisteröijäkoulutuksen suorittaneet rekisteröijät.
Sivun ohjeet on tarkoitettu niiden organisaatioiden käyttöön, jotka tekevät DVV:n kanssa toimikorttisopimuksen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön ammattioikeus määrittää, millainen ammattikortti ammattihenkilölle tilataan. Opiskelijaoikeus ja muuttuvat ammattioikeustiedot voivat vaikuttaa ammattikortin tilaamiseen.
Täältä löydät hyvinvointialueiden toimikortteihin liittyvät ajankohtaiset ohjeet.
Ohjeita toimikortin käyttöön
Neuvontapalvelu tukee varmennekorttien käytössä. Kadonnut tai varastettu kortti pitää sulkea sulkupalvelussa.
Toimikorttien neuvonta- ja sulkupalvelujen yhteystiedot
Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen kuin voit käyttää sitä esimerkiksi kirjautumiseen työasemalle tai järjestelmiin. Aktivoinnissa otat varmenteen käyttöön ja luot itsellesi henkilökohtaiset tunnusluvut.
Toimikortin aktivointi ja käyttöönotto
Jos PIN-tunnuslukusi on unohtunut, lukkiutunut tai se pitää vaihtaa, voit vaihtaa sen itse.
PIN-tunnuslukujen vaihtaminen eri tilanteissa
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö