- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poiminta- ja analyysipalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
Katso-palvelun käyttö päättyy – siirry nyt
Suomi.fi-palveluiden käyttäjäksi
Katso-palvelun korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet. Jatkossa Katso-tunnisteella ei ole enää mahdollista tunnistautua, eivätkä Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet ole enää voimassa.
Verohallinnon ja Tullin Katso-käyttäjät saavat lisäaikaa Suomi.fi-valtuuksiin siirtymisessä. Muissa asiointipalveluissa Katson käyttö päättyy vuodenvaihteessa. Lisätietoja aikatauluista löydät viranomaisten tiedotteista:
- Verohallinnon tiedote 9.12.2020
- Tullin tiedote 10.12.2020
- Kelan tiedote 5.1.2021
Olemme koonneet omat ohjeensa verotusyhtymille, yhdistyksille ja kunnille:
Suomi.fi-tunnistus
Erillisiä tunnuksia Suomi.fi-valtuuksien käyttäjä ei tarvitse. Katso-tunnukset jäävät kokonaan pois käytöstä. Asiointipalveluihin kirjaudutaan jatkossa vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla.
- Huomaa: Katso-tunnistusta hyödyntäneiden ulkomaalaisten, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja jotka eivät voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, tulee korvata Katso-tunnistus Finnish Authenticator -tunnistuspalvelussa.
Katso-palvelun roolit ja valtuudet korvaa Suomi.fi-valtuudet
Katso-palvelussa nyt olevat valtuudet eivät siirry uuteen palveluun automaattisesti, vaan ne tulee luoda Suomi.fi-valtuuksiin.
Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät kunkin viranomaisen omista ohjeista.
Lue muiden asiointipalveluiden ohjeet
Katso-rooleja vastaavat valtuusasiat, Excel
Suurin osa organisaatioista voi korvata Katson omatoimisesti
Suomi.fi-valtuuksissa
Yritykset ja yhteisöt, joiden edustamisoikeuden voi tarkistaa kaupparekisteristä tai yhdistysrekisteristä, voivat hallinnoida valtuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa heti. Valtuudet-palvelu tarkistaa tiedon ajantasaisesti rekisteristä.
Seuraavat organisaatiot voivat antaa Katso-palvelua korvaavat asiointivaltuudet omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa:
- Yritykset: esimerkiksi osakeyhtiöt, kommandiittiyhtiöt, avoimet yhtiöt, asunto-osakeyhtiöt, elinkeinonharjoittajat, osuuskunnat
- Yhdistykset, joiden puheenjohtajalla tai muulla jäsenellä on oikeus edustaa yhdistystä yksin (nimenkirjoitusoikeus)
Katso alla olevista kuvista, miten Suomi.fi-valtuuksissa valtuutetaan henkilö tai toinen yritys.
Seuraavien organisaatioiden tulee ensin rekisteröidä valtuutusoikeudet virkailijavaltuuttamispalvelussa:
- Kunnat, oppilaitokset
- Valtion virastot ja muut julkiset organisaatiot
- Seurakunnat
- Elinkeinoyhtymät, säätiöt, kuolinpesät (joilla on y-tunnus) ja muut yhteisöt, joiden edustamisoikeudet eivät löydy yritys- tai yhdistysrekisteristä
-
Yritykset tai yhteisöt, jotka ovat lopettaneet toimintansa, selvitystilassa, konkurssissa tai saneerauksessa.
- Yhdistykset, joiden jäsenillä ei ole oikeutta edustaa yhdistystä yksin
-
Ulkomaiset yritykset, joita ei ole rekisteröity Suomeen tai jonka edustajien suomalaista henkilötunnusta ei ole merkitty kaupparekisteriin.
Katso alla olevasta kuvasta, miten yhteisö antaa valtuuttaa virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Toimi näin virkailijavaltuuttamispalvelussa
1. Selvitä ensin täsmälliset ohjeet virkailijavaltuuttamispalvelussa, mitä tietoja ja asiakirjoja tarvitset hakemuksen tekemiseen, keiden tulee allekirjoittaa hakemus ja miten voit toimittaa hakemuksen käsiteltäväksi. Ohjeen avulla hakemuksen laatiminen on paljon sujuvampaa.
Ohjeet omaan hakemukseen
2. Täytä valtuushakemus virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Virkailijavaltuuttamispalvelu
3. Tulosta tai tallenna valtuushakemus ja hanki siihen tarvittavat allekirjoitukset.
- Jos allekirjoittajia on useilla paikkakunnille, voit lähettää jokaiselle oman hakemuksen allekirjoitettavaksi sähköpostiviestin liitteenä tai paperipostina.
- Hakemuksen voi lähettää sinulle takaisin allekirjoitettuna postitse tai sähköpostilla esimerkiksi valokuvana tai skannattuna.
- Huomaa, että jokainen allekirjoitettu hakemus tulee palauttaa kokonaisena, jotta voimme varmistua, että allekirjoittajat ovat saaneet koko hakemuksen tarkastettavakseen. Pelkkä allekirjoitussivu ei riitä.
- Myös passin tai henkilökortin kopion voi lähettää skannattuna tai valokuvana. Passin tai henkilökortin tulee olla voimassa.
4. Lähetä allekirjoitettu valtuushakemuksen tulosteet ja tarvittavat liitteet käsiteltäväksi. Valtuushakemus kannattaa lähettää sähköisesti virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.
Hakemus voidaan käsitellä vasta, kun olet antanut kaikki tarvittavat tiedot ja toimittanut hakemuksen liitteeksi tarvittavat asiakirjat.
Huomaa että virkailijavaltuuttamispalvelussa hyväksytään tällä hetkellä asiakirjan sähköiseksi allekirjoitukseksi vain Digi- ja väestötietoviraston tarjoama varmenne.
Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi jatkossa hallinnoida valtuuksia itsenäisesti Suomi.fi-valtuuksissa
Yritys tai yhteisö voi hakea virkailijavaltuuttamispalvelun kautta työntekijöilleen ensisijaisesti valtuutusoikeuksia. Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, voivat nämä valtuutusoikeudelliset antaa asiointivaltuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa kyseisen yrityksen tai yhteisön puolesta. Hän voi myös mitätöidä asiointivaltuuksia.
Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, yritys tai yhteisö voi hallinnoida valtuuksiaan jatkossa siis ilman tukeutumista virkailijavaltuuttamispalveluun.
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt voivat asioida palveluissa
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt ja yhteisöt voivat asioida organisaation puolesta asiointipalveluissa.
Huomaa, että valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa. Valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen asiointivaltuus, jos hänen asioi palveluissa organisaation puolesta.
Katsosta Suomi.fi-valtuuksiin webinaari 6.10. aineistot
Esitysaineisto
- Katso-palvelun käyttö päättyy 31.12.2020 – Suomi.fi korvaa Katson, pdf
- Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet, pdf
- Tunnistusratkaisu ulkomaalaisten yritysten edustajille – Finnish Authenticator -palvelu, pdf
- Miten teen valtuushakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelussa – Hakemuksen täyttö vaihe vaiheelta, pdf
- Asiointi Verohallinnon ja tulorekisterin palveluissa Suomi.fi-valtuuksilla, pdf
- Suomi.fi-valtuudet Kelan asiointipalveluissa, pdf
- Suomi.fi-valtuudet Tullin asiointipalveluissa, pdf
Tallenne
Tiedotteet
Katso-palvelun käyttö päättyy – Näin kunta siirtyy Suomi.fi-valtuuksiin 18.8.2020
Katso-palvelun käyttö päättyy – käyttäjien tulee siirtyä Suomi.fi-palveluun 25.8.2020
Yhdistys, siirry Suomi.fi-valtuuksiin nyt – Katso-tunnukset eivät toimi viranomaisten verkkopalveluissa enää vuodenvaihteen jälkeen 2.10.2020
Lisätietoja:
Kukin asiontipalvelu opastaa Katson korvaamisessa omissa palveluissaan.
-
Kela
-
Tulorekisteri
-
Verohallinto
-
Tulli
-
Yritysasiakkaiden neuvontapuhelin ma-pe 8-16.15, +358 295 5202
-
DVV
- Suomi.fi-valtuudet
Suomi.fi-verkkopalvelun Tuki ja ohjeet - Virkailijavaltuuttamispalvelu
Ohjeet hakemuksella valtuuttamiseen
Katso myös ohjevideo virkailijavaltuuttamispalvelusta. - Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
Ohjeet ulkomaan kansalaisen tunnistuspalveluun -
Virkailijavaltuuttamispalvelu: Ulkomaisten asiakirjojen oikeaksi todistaminen ja laillistaminen
-
Yhteystiedot: Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelu
- Suomi.fi-valtuudet
Usein kysyttyä Suomi.fi-valtuuttamisesta
Suomi.fi-valtuudet tarjoaa palveluntarjoajille tarkistusrajapintojen kautta käyttäjien ajantasaiset valtuustiedot puolesta-asiointia varten.
Asiointipalveluiden käyttäjiä varten Suomi.fi-verkkosivustolla on tarjolla sähköisen valtuuttamisen itsepalvelu, jossa henkilö voi hallinnoida sekä omia henkilökohtaisia valtuuksiaan että niiden yritysten ja yhteisöjen valtuuksia, joihin hänellä on oikeus.
Yritysten ja yhteisöjen puolesta valtuuttamiseen ovat oikeutettuja henkilöt, joiden edustamisoikeus on kauppa- ja yhdistysrekistereistä selvitettävissä sekä ne, jotka ovat saaneet valtuuttamisoikeuden valtuusrekisteriin.
Katson alasajoon on monta syytä. Keskeisimpiä on ensinnäkin se, että Katso on tullut teknisesti elinkaarensa päähän. Valtuudet on myös tietoturvallisempi ratkaisu kuin Katso-palvelu. Lisäksi Katso palvelee vain viranomaisasiointia, mutta Valtuudet-palvelua hyödyntää myös yksityissektori.
Siirtymävaihe vaatii hetkellisesti enemmän työtä, mutta sen jälkeen asiointi on helpompaa.
Katsossa käyttöoikeudet annetaan asiointipalveluihin. Valtuudet-palvelussa annetaan valtuus hoitaa tietynlaista asiointia missä tahansa palvelussa, jossa on käytössä valtuustarkistus Suomi.fistä.
Katso-roolin antama käyttöoikeus on näin ollen selkeästi rajatumpi ja aina järjestelmäkohtainen, kun taas Suomi.fi-valtuus antaa valtuuden hoitaa valtuusasiaa laajemmin.
Koska Suomi.fi-valtuudet eivät ole toimivallaltaan yksi yhteen saman laajuisia kuin Katso-roolit, niitä ei voi automaattisesti rekisteröidä. Valtuuttajalle tulee antaa mahdollisuus päättää, hyväksyykö hän uuden laajuisen toimivallan antamisen valtuutetulle.
Kunkin asiointipalvelun (esimerkiksi Veron, Kelan, tulorekisterin) ohjeet löytyvät niiden verkkosivuilta. Linkit ohjeisiin löytyvät Katson etusivulta.
Kukin asiointipalvelu ohjeistaa asiakkaitaan ja loppukäyttäjiään siirtymisestä Suomi.fi-palveluun sekä palvelukohtaisista muutoksista ja aikatauluista. Linkki kunkin viranomaisen ohjeisiin löytyy Katso-palvelun etusivulta kohdasta ”Katson käyttö päättyy”.
Tietoa kunkin asiointipalvelun aikatauluista löydät Katso-palvelun etusivuilta osoitteesta yritys.tunnistus.fi kohdasta ”Katson käyttö päättyy”.
Virkailijavaltuuttamispalvelua tarvitsevissa yhteisöissä valtuushakemuksen tekemiseen liittyy usein Katso-roolien korvaaminen Suomi.fi-valtuuksien valtuusasioilla. Keskeisistä Katso-rooleista ja niitä vastaavista valtuusasioista on koottu listaus.
Valtuusasioita ei ole nimetty asiointipalvelun mukaan, sillä sama valtuusasia saattaa olla useamman asiointipalvelun käytössä.
Ennen valtuuttamista kannattaa perehtyä asiointipalveluiden ohjeisiin.
Yritys tai yhteisö voi antaa seuraavanlaisia valtuuksia.
- Alla olevia valtuustyyppejä käytetään silloin, kun joku henkilö tai yritys/yhteisö valtuutetaan toimimaan omaan organisaatioon liittyvissä asioissa eri asiointipalveluissa:
- Asiointivaltuus: Asiointivaltuuden saanut henkilö, yritys tai yhteisö voi asioida valtuuden antaneen yrityksen tai yhteisön puolesta.
- Valtuutusoikeus: Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi antaa yrityksen tai yhteisön asiointivaltuuksia toisille henkilöille, yrityksille tai yhteisöille.
- Alla olevia valtuustyyppejä käytetään silloin, kun oma yritys tai yhteisö saa toiselta yritykseltä tai yhteisöltä valtuudet toimia heidän puolesta heidän organisaatioon liittyvissä asioissa eri asiointipalveluissa:
- Edustamisvaltuus: Edustamisvaltuuden saanut henkilö voi asioida yritykselle tai yhteisölle valtuuden antaneen henkilön tai toisen yrityksen tai yhteisön puolesta.
- Edustajan valtuutusoikeus: Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi antaa yritykselle tai yhteisölle valtuuden antaneen henkilön, yrityksen tai yhteisön edustamisvaltuuksia toisille henkilöille ja pyytää toisilta yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä asiointivaltuuksia valtuuttajan asioiden hoitamiseen.
Lisätietoa Suomi.fi-verkkopalvelun ohjeista.
Joissakin tapauksissa kirjautuminen Suomi.fi-valtuuksiin ei onnistu, vaikka henkilölle on merkitty yhdistysrekisteriin oikeus edustaa yhdistystä yksin. Tee silloin tarkistuspyyntö yhdistysrekisteriin Patentti- ja rekisterihallituksen palautelomakkeella.
Valitse lomakkeella kohta ”Yhdistykset”. Kirjoita tekstikenttään, että Suomi.fi-valtuuttaminen ei onnistu, ja lisäksi seuraavat tiedot:
- yhdistyksen Y-tunnus
- henkilön nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu
- sähköpostiosoite vastausta varten.
Jos edustat yhdistystä yksin, voit kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valita yrityksen puolesta-asiointi, Jos ei siitä huolimatta onnistu, lähetä tarkistuspyyntö yhdistysrekisteriin prh.fi-sivujen palautelomakkeella. Valitse lomakkeella kohta ”Yhdistykset”. Kirjoita tekstikenttään, että Suomi.fi-valtuuttaminen ei onnistu, ja lisäksi seuraavat tiedot:
- yhdistyksen Y-tunnus
- henkilön nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu
- sähköpostiosoite vastausta varten.
Valtuuden antamisen voi käynnistää kuka tahansa yrityksen hallituksen jäsenistä, jos yritys on rekisteröity kaupparekisteriin ja sillä on hallitus. Katso tarkemmat ohjeet Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Henkilö, joka on saamassa tällaisen valtuuden, näkee, että sellainen on tulossa, mutta ei sitä monenko se pitäisi vielä vahvistaa tai kenen vahvistus siitä vielä puuttuu.
Hyväksyjien henkilötiedot eivät ole oleellinen tieto valtuuden saajalle. Hyväksyvän organisaation sisällä hyväksyjät näkevät keskenään, kuka hyväksynyt ja keneltä vielä odotetaan toimia.
Kysyttyjä kysymyksiä valtuushakemuksella valtuuttamisesta (Virkailijavaltuuttamispalvelu)
Virkailijavaltuuttamispalvelu mahdollistaa sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeus ei ole selvitettävissä perustietorekisteristä. Virkailijavaltuuttamispalvelua tarvitsevia tahoja ovat esimerkiksi elinkeinoyhtymät, oppilaitokset, seurakunnat, kunnat ja valtio ja ulkomaiset yritykset.
Löydät organisaatiollesi suunnatut ohjeet virkailijavaltuuttamispalvelusta kohdasta Selvitä ohjeet.
Sen jälkeen voit tehdä hakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Kunkin asiointipalvelun (esimerkiksi Veron, Kelan, tulorekisterin) ohjeet löytyvät niiden verkkosivuilta. Linkit ohjeisiin löytyvät Katson etusivulta.
Valtuushakemuksessa yksilöidään valtuuttajan ja valtuutetun tiedot sekä annettavan valtuutusoikeuden laajuus. Valtuushakemuksen allekirjoittaa valtuuttaja itse tai valtuuttajan laillinen edustaja. Valtuuttajasta riippuen allekirjoitusoikeus osoitetaan yhdellä tai useammalla valtuushakemukseen liitettävällä asiakirjalla.
Valtuushakemuksen voi jättää käsiteltäväksi kolmella eri tavalla riippuen valtuuttajasta:
- sähköinen valtuushakemus: tarkoitettu vain suomalaisille yrityksille ja yhteisöille
- käyntiasiointi: tarkoitettu ensisijaisesti henkilövaltuuttajille.
- postitse lähetettävä hakemus: tarkoitettu ensisijaisesti ulkomaalaisille yhteisöille, joilta vaaditaan oikeaksi todistetut ja laillistetut asiakirjat. Hakemus lähetetään osoitteeesen: Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 02151 Espoo.
Ohjeet valtuushakemuksen täyttämiseen vaihe vaiheelta, pdf
Video valtuushakemuksen täyttämiseen, Youtube
Yritys tai yhteisö voi hakea virkailijavaltuuttamispalvelun kautta työntekijöilleen ensisijaisesti valtuutusoikeuksia. Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, voivat nämä valtuutusoikeudelliset antaa asiointivaltuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa kyseisen yrityksen tai yhteisön puolesta.
Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, yritys tai yhteisö voi hallinnoida valtuuksiaan jatkossa siis itsenäisesti, ilman tukeutumista virkailijavaltuuttamispalveluun.
Valtuutusoikeus ei anna oikeutta oikeutta asioida palveluissa, mutta valtuutusoikeuden saanut voi aina itselleen asiointivaltuuden.
- Tutustukaa Valtuudet-palveluun ohjeisiin osoitteessa: suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-valtuuksista
- Valitkaa vähintään kaksi henkilöä, joille haetaan valtuutusoikeuden rekisteröintiä.
- Päättäkää mitä valtuusasioita kukin valtuutusoikeutettu / valtuutusoikeudellinen saa hoitaa. Valtuutusoikeuden voi antaa vain rajoittuen tiettyihin valtuusasioihin.
- Tutustukaa palveluntarjoajien omiin ohjeisiin mitkä valtuusasiat hyväksytään heidän palveluissaan.
- Eri valtuusasioihin voi tutustua myös Suomi.fi- verkkosivustolla: suomi.fi/valtuudet/valtuusasiat
- Valtuutusoikeuden voi valtuusasian lisäksi kohdistaa valtuustarkenteen avulla koskemaan vain esim. tiettyä aliorganisaatiota. Valtuustarkenteita on käytössä kuitenkin vain tietyissä valtuusasioissa. Näihinkin kannattaa tutustua ennakkoon ja miettiä jo valmiiksi.
- Selvittäkää, ketkä organisaatiossa ovat toimivaltaisia allekirjoittamaan valtuushakemuksen organisaationne puolesta.
Voitte myös katsoa ohjevideon Youtubessa hakemuksen tekemisestä virkailijavaltuuttamispalvelussa
Pitää, koska Katsoa varten toimitetut valtakirjat (tai muut asiakirjat) on toimitettu eri tarkoitusta varten.
Suomi.fi-verkkosivuston virkailijavaltuuttamispalvelussa täytettävä ja tulostettava valtuushakemus toimii valtakirjana, jonka avulla annettavat Suomi.fi-valtuudet voidaan yksilöidä ja rekisteröidä. Liitteeksi mukaan mahdollisesti tarvittavat muut asiakirjat eivät saa olla yli kuusi kuukautta vanhempia.
Kyse on valtakirjoista. Jos haetaan uudenlaajuisia toimintavaltuuksia, tulee tähän saada hyväksyntä päättäjältä. Siihen tarvitaan uusi hakemus.
Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus. Hakemuksessa tarvitaan kopio passista tai poliisin myöntämästä henkilökortista.
Jos organisaation edustamisoikeutta ei löydy kauppa-, yritys-, yhdistysrekisteristä, se tulee todistaa muulla edustamisoikeuden todistavalla asiakirjalla.
Voit selvittää vaadittavat yritys- tai yhteisökohtaiset asiakirjat virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeista
Käsittelyaika on 2 - 3 viikkoa. Ruuhka-aikoina käsittelyaika pidentyy. Lisäksi käsittelyaikaa pidentää se, että hakemuksesta puuttuu allekirjoituksia tai vaadittuja liitteitä.
Ei tarvitse. Kaikkiin Suomi.fi-palveluihin, joissa vaaditaan tunnistautumista, kirjaudutaan henkilökohtaisilla vahvoilla tunnistusvälineillä. Näitä ovat pankkitunnisteet, mobiilivarmenne, poliisin myöntämä henkilökortti tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämä toimikortti. Näillä tunnistusvälineillä voi kirjautua myös virkailijavaltuuttamispalveluun.
Uudella hakemuksella. Kannattaa siis antaa ensin joillekin valtuutusoikeus, jolloin he voivat asiointivaltuuksia niille, jotka hoitavat varsinaisen asioinnin yhteisön puolesta.
Valtuudet pitää luoda uudelleen Suomi.fi-valtuuksiin. Kunta valtuuttaa kuntayhtymän. Kuntayhtymällä pitää olla edustajan valtuutusoikeudellinen samassa asiassa, joka antaa edustamisvaltuuksia samassa valtuusasiassa omille työntekijöilleen
Näin kunnan ei tarvitse tietää, keitä henkilöitä valtuuttaa. Kuntayhtymä hoitaa sen itse eli huolehtii ketkä työntekijät voivat hoitaa asiakkaiden asioita.
Kuntayhtymä (käytännössä siis kuntayhtymän edustajan valtuutusoikeudellinen henkilö) voi joko pyytää kunnalta Kelan palveluissa käyvää valtuusasiaa asiointivaltuutena, jonka kunta (eli käytännössä kunnan valtuutusoikeutettu henkilö) käy hyväksymässä.
Tai vaihtoehtoisesti kunta (eli kunnan valtuutusoikeudellinen henkilö) voi antaa asiointivaltuuden kuntayhtymälle.
On, mutta Suomi.fi-valtuudet on tarkoitettu aluksi vain niille, jotka on käyttäneet aiemmin Katso tunnuksia
Jos olet tunnistautunut palveluun, löydät valtuushakemuksen osoitteesta suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus.
Kyllä voitte. Voitte kirjautua virkailijavaltuuttamispalveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus. Hakemuksen tilan pääsee näkemään omilla tunnuksillaan henkilö, joka alun perin lähettänyt hakemuksen.
Valtuushakemukseen pääsee sivun alalaidassa olevasta kohdasta Omat hakemukset. Kirjautumisen jälkeen voit avata hakemuksen klikkaamalla sitä Rekisteröitävät valtuudet -listasta.
Voitte kirjautua virkailijavaltuuttamispalveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus. Hakemusta voi käsitellä omilla tunnuksillaan henkilö, joka alun perin lähettänyt hakemuksen.
Valtuushakemukseen pääsee sivun alalaidassa olevasta Omat hakemukset.
Kirjautumisen jälkeen kaksoisklikkaa hakemus auki kohdasta Rekisteröitävät valtuudet.
Valtuuksien tarkenteista on kerrottu tarkemmin Valtuudet-palvelun ohjeissa: Anna valtuus yrityksenä tai yhteisönä.
Täyttämällä hakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelun kautta. Tarkemmat ohjeet löydät palvelusta kohdasta Selvitä ohjeet.
Joissakin tapauksissa pesänhoitajalle on voitu rekisteröidä yksinedustusoikeus kaupparekisteriin. Tällöin hän pääsee silloin valtuuttamaan omatoimisesti. Samoin jotkut asiointipalvelut sallivat yrityksen puolesta asioinnin selvitysmiesroolilla, jolloin erillistä valtuutta ei tarvita, vaan kaupparekisterin merkintä riittää.
Toiminimien osalta valtuuttaminen voidaan tehdä ainoastaan virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.
Ei ole. Katso-roolit eivät siirry automaattisesti Valtuudet -palveluun.
Täyttämällä hakemus virkailijavaltuuttamispalvelun kautta. Tarkemmat ohjeet löydät palvelusta kohdasta Selvitä ohjeet.
Kyllä, asiointipalvelut ovat parhaita tietolähteitä tältä osin. Suomi.fi -palvelussa ei anneta varsinaisesti asiointipalvelukohtaisia ohjeita, vaikka valtuusasioiden selailupalvelussa voit selailla mitkä valtuusasiat hyväksytään missäkin asiointipalveluissa. Täällä ei ole tosin ole kaikkien asiointipalveuiden päivittämiä tietoja.
Asiointipalveluiden ohjeet löydät Katson verkkosivustolta.
Uudet valtuudet täytyy rekisteröidä virkailijavaltuuttamispalvelun kautta. Löydät tarkemmat ohjeet kohdasta Selvitä ohjeet. Valitse organisaatiomuodoksi verotusyhtymä.
Ohjeet löytyy virkailijavaltuutuspalvelusta kohdasta Selvitä ohjeet. Valitkaa organisaatiomuodoksi verotusyhtymä.
Kysymyksiä ulkomaisen yrityksen valtuuttamisesta
Selvitä ohjeet virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeista: https://www.suomi.fi/valtuudet/hakemuksella-valtuuttaminen
Sähköistä asiointia varten ulkomaalaisen toimitusjohtajan on hankittava Finnish Authenticator -tunnistuspalvelun avulla ulkomaalaisen tunniste (UID) sekä Finnish Authenticator -sovellus. Ohjeet palveluun löydät Suomi.fi-sivustolta Ohjeet ja tuki -kohdasta.
Finnish Authenticator-sovelluksen käyttö on pakollista, jos aikoo hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia valtuuttamisessa ja puolesta-asioinnissa. Eli käytännössä ei voi kieltäytyä, jos haluaa hoitaa sähköisesti yrityksensä asioita Suomessa.
Myöhemmin mahdollistetaan myös eIDAS-tunnistautuminen.
Lisätietoa eIDAS-tunnistautumisesta
Toimintaohjeet löytyvät virkailijavaltuuttamispalvelusta kohdasta ”Selvitä ohjeet.
Ulkomaalaisen yrityksen tulee hakea valtuuksia virkailijavaltuuttamispalvelun kautta, koska ulkomaalaisista yrityksistä ei ole olemassa perusrekisteriä, josta ulkomaalaisen yrityksen edustamisoikeudet kävisivät ilmi.
Vasta sen jälkeen kun ulkomaalainen yritys on hakenut valtuutusoikeudet edustajalleen virkailijavaltuuttamispalvelun kautta, edustaja pääsee antamaan asiointivaltuuksia Suomi.fi-valtuuksissa.
Ulkomaalaisen toimitusjohtajan on ensiksi hankittava Finnish Authenticator -tunnistuspalvelussa UID-tunniste ja tunnistussovellus. Tämän jälkeen yrityksen on haettava valtuuksia virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.
Kun toimitusjohtaja on saanut valtuutusoikeudet, hän pystyy itsenäisesti antamaan asiointivaltuuksia edelleen niitä tarvitseville työntekijöille suomi.fi-verkkopalvelussa.
Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu on tarkoitettu ainoastaan ulkomaalaisille. Jos suomalainen haluaa hoitaa ulkomaalaisen yrityksen asioita sähköisesti, hänen tulee hankkia suomalainen tunnistusväline. Ja sen jälkeen ulkomaalainen yritys hakee hänelle edustajan valtuutusoikeuden virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.
Finnish Authenticator -tunnistuspalvelua voi tarvita myös silloin, jos suomalaisen yrityksen ulkomaalaiselle toimitusjohtajalle halutaan antaa valtuusoikeudet ja tällä ulkomaalaisella toimitusjohtajalle ei ole suomalaista henkilötunnusta eikä tunnistusvälineitä. Tällaisessa tilanteessa ulkomaalaisen toimitusjohtajan tulisi hankkia UID-tunniste, koska hänestä tulee valtuuden osapuoli eli valtuutettu.
Jos taas tämä suomalaisen osakeyhtiön ulkomaalainen toimitusjohtaja ainoastaan allekirjoittaa hakemuksen ja valtuusoikeuksia haetaan vaikkapa suomalaiselle talousjohtajalle, niin silloin UID-tunnistetta ei tarvita. Mutta aina jos ulkomaalaisesta yrityksen edustajasta/työntekijästä tulee valtuutettu eli valtuuden osapuoli, niin silloin hänet pitää yksilöidä UID-tunnisteella, jos ei ole suomalaista henkilötunnusta ja vahvan sähköisen tunnistamisen välineitä.
UID pysyy voimassa niin kauan kuin ulkomaalainen henkilö sitä käyttää. Tuo kolme vuotta viittaa siihen, että UID-käyttäjän antama valtuus on voimassa maksimissaan kolme vuotta. Tämän jälkeen valtuustulee tehdä uudestaan.
UID-tunnus/tili lukitaan, jos käyttäjä ei käytä sitä 4 vuoteen eli ei kirjaudu sillä mihinkään sitä tukevaan asiointipalveluun. Jos käyttäjä ei tämän jälkeen pyydä tunnisteen aktivointia seuraavan kalenterivuoden tammikuun ensimmäiseen päivään (1.1.) mennessä, käyttäjätili/UID poistetaan järjestelmästä.
Lisätietoa Finnish Auhenticator -palvelusta ja sen käyttöön ottamisesta
Usein kysyttyä asiointipalveluista
FPA har inte lagt ner Katso. Du kan logga in i tjänsten till slutet av år 2020 om du har en personlig Katso-behörighet som är giltig.
Katso-autentiseringen har däremot avvecklats, men inte behörigheterna och fullmakterna. Nu är det alltså dags att ge Suomi.fi-fullmakter. När en kund loggar in med Suomi.fi-identifikation (nätbankskoder, mobil-ID, certifikatkort) kan kunden sköta ärenden som vanligt i de e-tjänster som han eller hon har en giltig Katso-behörighet för.
I sökfunktionen i tjänsten Suomi.fi-fullmakter kan du som sökord skriva FPA, och då får du fram de fullmakter som gäller FPA. https://www.suomi.fi/fullmakter/fullmaktsarenden
Om man kommer in i systemet och Suomi.fi-fullmakterna är i skick så är också organisationens avtal om Kelmu i sin ordning. Man behöver inte förnya avtalet.
Det räcker inte med att man har ett identifieringsverktyg, mobil-ID, för att komma in i tjänsten, man måste också ha Suomi.fi-fullmakt.
Ja, om samkommunen företräder kommunen som Kelmu-användare, ska kommunen ge denna ärendefullmakt till samkommunen.
Denna fullmakt räcker. Om samkommunen därtill har skött ärenden som gäller arbetsmarknadsstöd för kommunens räkning behövs också fullmakten Granska material om arbetsmarknadsstöd.
När kommunen gett samkommunen ärendefullmakten Granska förmånsuppgifter och registrera betalningskrav kan den representant för samkommunen som fått fullmaktsrätten ge denna fullmakt i form av en representationsfullmakt till den nya arbetstagaren.
Så när det gäller den nya arbetstagaren behöver man inte skicka en förfrågan till den befullmäktigande kommunen.
Katso-behörigheterna för Kelmu motsvaras av följande Suomi.fi-fullmakter:
Granska förmånsuppgifter och registrera betalningskrav – Alla nuvarande Katso-behörigheter förutom Arbetsmarknadsstöd aviseringar
Granska material om arbetsmarknadsstöd – Arbetsmarknadsstöd aviseringar i Katso
https://www.kela.fi/web/sv/fullmaktskoder-for-samarbetspartner
Kommunen och samkommunen kan sinsemellan komma överens om hur man gör. Ett befullmäktigande behövs av kommunen till samkommunen.
Se bilden som finns bakom följande länk: https://www.kela.fi/web/sv/tjanst-for-tjanstemannabefullmaktigande
OmaVeroon tunnistautumisen jälkeen pitää valita nappi "Asioi yrityksen puolesta", jonka jälkeen valtuuskysely hakee y-tunnuksellisen kuolinpesän tiedot näkyviin ja voit asioida kuolinpesän puolesta.
Maatalousyhtymällä pitää olla Y-tunnus, jotta voi asioida sähköisesti. Eli jos yhtymällä Y-tunnus, osakkaat voivat tehdä valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkosivulla.
Valtuushakemuksella voidaan osoittaa, että osakas X hoitaa tämän yhtymän asioita ja muut osakkaat tämän vahvistavat. Kun valtuushakemus hyväksytty ja osakas X saanut siitä tiedon, osakas voi asioida omilla pankkitunnuksillaan yhtymän puolesta.
UID:n avulla asiointi on mahdollista tulorekisteripalvelussa jo nyt, Omaverossa ja Palkka.fi:ssä lokakuun lopussa, ilmoitin.fi-palvelussa marraskuun lopussa.
Metsäyhtymä voi sähköistä asiointia varten tehdä valtuutushakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelun kautta. Yhtymä voi myös lähettää veroilmoitukset paperilla, jos haluaa.
Veroasiointia varten valitaan useimmiten valtuus nimeltään "veroasioiden hoito". Tämän valtuuden avulla asianhoitaja pääsee asioimaan kuolinpesän puolesta myös OmaVerossa.
Veroasiointia varten valitaan useimmiten valtuus nimeltään "veroasioiden hoito".
OmaVeroon tunnistautumisen jälkeen pitää valita nappi "Asioi yrityksen puolesta", jonka jälkeen valtuuskysely hakee asiakkaan tiedot näkyviin ja voit asioida asiakkaan puolesta. Jos valtuuden antaneita ei tule näkyviin, kannattaa tarkistaa Suomi.fi-valtuudet-palvelussa, onko yhdistyksen antama valtuus tehty loppuun asti
Veroilmoituksia voi antaa paperilomakkeella erityisestä syystä, jos sähköinen ilmoittaminen on esimerkiksi teknisen esteen vuoksi mahdotonta.
Yhtymän veroasiat voi hoitaa sähköisesti. Tätä varten yhtymän osakkaat tekevät valtuushakemuksen suomi.fi-verkkopalvelussa.
Henkilöllä, joka ryhtyy yhtymän veroasioita sähköisesti hoitamaan, pitää olla käytössään henkilökohtainen vahva tunniste eli pankkitunnukset, henkilökortti tai mobiilivarmenne. Jos tällaisia ei ole tai ei halua niitä hankkia, veroasiat voi hoitaa myös paperilla.
Verokorttien suorasiirtoa varten ei tarvita erillistä valtuutta, tunnistautuminen riittää. Tunnistautua voi henkilökohtaisilla välineillä: pankkitunnus, mobiilivarmenne tai henkilökortti tai Verohallinnon ApitamoPKI-varmenteella.
Valtuuden saanut asianhoitaja voi hoitaa kaikkia valtuuden antajan henkilökohtaisia tai yrityksen veroasioita. Asianhoitaja voi myös nähdä verotietoja OmaVerossa. Esimerkiksi kirjanpitäjä voi hoitaa yrityksen kaikkia veroasioita. Valtuutettu voi asioida asiakaspalvelupisteissä, puhelimessa, OmaVerossa, Ilmoitin.fi- ja Lomake.fi-palveluissa sekä tulevissa asiointikanavissa
Metsäverkko on Metsä Groupin palvelu, joten kysyttyä asiaa olisi hyvä kysyä heiltä.
Det medlemsland som har beviljat EORI-numret kopplar VAT-numret till ett utländskt EORI-nummer. I ansökan om EORI-nummer ombes sökanden ange VAT-numren, som sedan sparas i EU-tullarnas gemensamma system för EORI-nummer. I praktiken ska företaget som fått EORI-numret skicka en begäran om sparandet av VAT-numret till medlemslandet som beviljat EORI-numret. I ifrågavarande fall ska det irländska företaget be Irlands tull att lägga till det finska VAT-numret till företagets EORI-nummer. I de flesta e-tjänsterna för tullärenden kan ombud lämna in tulldeklarationer för sin huvudmans räkning även utan Suomi.fi-fullmakt. Då anges ombudskapet i tulldeklarationen som inges till e-tjänsten. I praktiken loggar alltså den anställda hos ombudet in i tjänsten med sin arbetsgivares ärendefullmakt.
Huvudmannens verkställande direktör eller en annan person med fullmaktsrätt befullmäktigar först speditionsfirman (företaget) genom att ge den ärendefullmakt. Därefter ska en person vid speditionsfirman som har fullmaktsrätt ge personer inom det egna företaget representationsfullmakt. Personernas namn behöver inte meddelas till huvudmannen.
Fullmakten för Tullklarering och fullmakten för Statistikdeklarationer om handeln mellan EU:s medlemsländer är separata fullmakter, med vilka denna begräsning kan göras. Med fullmakten för Tullklarering kan man inte lämna in statistikdeklarationer och med fullmakten för Statistikdeklarationer om handeln mellan EU:s medlemsländer (Intrastat) kan man inte sköta tulldeklareringen.