Hyppää sisältöön

Ajankohtaista

VTJkyselyn asukasluetteloiden poimintapalvelun hinnat muuttuivat 1.2.2024 alkaen. Lataa uusi hinnasto tästä.

Asukasluettelopoiminnat isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille

Asukasluettelopoiminnat on isännöitsijätoimistojen ja huoltoyhtiöiden käyttöön tarjottava itsepalvelusovellus, jolla on mahdollista poimia asukastilanne

  • asuntoyhtiöstä,
  • asuntoyhtiön omistamasta rakennuksesta tai
  • yksittäisestä huoneistosta.

Tiedot ovat ladattavissa pdf-tiedostona tai Excel-yhteensopivassa muodossa.

Tämä palvelu on ainoastaan isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille, ja sitä ei myönnetä suoraan esimerkiksi asunto-osakeyhtiölle. Jos edustat asunto-osakeyhtiötä tai toimit yksityishenkilönä taloyhtiön asukasisännöitsijänä, löydät ohjeet asukasluettelon tilaamiseen Muut todistukset -sivulta.

Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista. Poimintapalvelu on maksullinen, vähimmäisveloitus on 7 eur / kk.

VTJkyselyssä on siirrytty kaksivaiheiseen kirjautumiseen

Asukasluetteloiden poimintapalvelua käytetään VTJkysely-selainsovelluksella, joten myös asukasluetteloiden poimintapalvelussa käytetään kaksivaiheista kirjautumista.

Toimi näin

Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista.

Verkkoasiointi edellyttää rekisteröitymistä, jota varten käyttäjän on tunnistauduttava vahvasti henkilökortilla, organisaatiokortilla, mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Tietoluvan hakemisvaiheessa hakijan tulee ilmoittaa hallinnoimiensa rakennusten tiedot niistä rakennuksista, joista haluaa palvelusta poimia asukasluetteloita. Rakennuksista tulee ilmoittaa pysyvät rakennustunnukset, osoitteet sekä rakennukset omistavan asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön Y-tunnus ja samalla vakuuttaa, että hallinnoi näitä rakennuksia. Pysyvän rakennustunnuksen muoto on 10 merkkiä pitkä, sisältää 9 numeerista merkkiä, ja se alkaa aina 1:llä, esimerkiksi 123456789A. Pysyvä rakennustunnus löytyy mm. kiinteistöverotuspäätöksestä tai Liiteri tietopalvelusta. Tiedot tulee toimittaa verkkohakemuksen liitteenä (esimerkkiliite).

Tietoluvan hakeminen

  1. Kirjaudu verkkoasiointiin.
  2. Valitse verkkoasioinnissa Aloita uusi hakemus.
  3. Valitse asiakasryhmäksi Yritykset ja yhteisöt.
  4. Valitse Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä -valikosta VTJkyselyn tietolupahakemus.
  5. Avaa hakemustyyppi-alasvetovalikko ja valitse Asukasluettelopoiminnat, VTJkysely.
  6. Perehdy tietolupaan, jotta voit hyväksyä tietoluvan ehdot ja sitoutua noudattamaan niitä.
  7. Valitse organisaatiosi toimialaksi Huoltoyhtiöt ja isännöinti.
  8. Kerro tietojen käyttötarkoituksesta Lisätietoja-kentässä (esimerkiksi vesilaskut).
  9. Liitä verkkohakemukseen tarvittavat liitteet (kohtaan Liitteet). Voit täyttää tiedot valmiiseen Excel-pohjaan.

Lisätietoja tarvittaessa sähköpostitse: [email protected]

Tietoluvan myöntämisen jälkeen sinun on vielä ilmoitettava poimintojen tekijän tiedot erillisellä hakemuksella.

Voit myös tarvittaessa palvelun käytön aikana toimittaa uusia rakennuksia mallipohjan mukaisella liitteellä sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Mainitse viestissä organisaationne asiakasnumero, joka on toimitettu sinulle tietoluvan myöntämisen yhteydessä.

Käsittelyaika

Asukasluettelopoiminnan tietolupahakemuksen käsittelyaika on noin 2-4 viikkoa.

Lisätietoja

Jos sinulla on jotain kysyttävää Asukasluettelopoimintoihin liittyen, voit olla yhteydessä sähköpostitse [email protected]

Hinnasto

  • Asukasluettelopoiminnat 6 euroa per poiminta. Myös virheellisestä poiminnasta veloitetaan.
  • Asukasluettelopoiminnoissa luovutetut tietoyksiköt 0,055 euroa per tietoyksikkö
  • Käyttäjäkohtainen kiinteä kuukausiveloitus per käyttäjätunnus: 1 euro
  • Vähimmäisveloitus kuukaudessa 7 euroa per lasku

Aiheeseen liittyvät asiakirjat

Yhteistyötahot

Asukasluettelo-palvelua tarjoaa myös kaksi yhteistyötahoamme:

  • Alma Talent Oy
  • Suomen Asiakastieto Oy