Väestörekisterikeskus ja valtiovarainministeriö:
Ylen Nettiä ikä kaikki -kampanjassa voi tutustua digitukeen ja digipalveluihin
Digitaitojen parantaminen on elokuussa vahvasti esillä kiitos Ylen Nettiä ikä kaikki -kampanjan. Kampanjaan kuuluvalla kiertueella ovat mukana myös Väestörekisterikeskus, Digi arkeen -neuvottelukunta ja valtiovarainministeriö kertomassa digituesta ja digipalveluista, kuten Suomi.fi:stä.
Ylen maanantaina 13.8. alkanut Nettiä ikä kaikki -kampanja haastaa kaikki digitaitoiset opettamaan jonkun helpon ja arjen kannalta hyödyllisen taidon jollekulle läheiselleen. Häntä voi neuvoa voi sähköpostin käytössä tai jonkun sovelluksen lataamisessa.
Haasteeseen pääsee osallistumaan kampanjan nettisivuilla. Haasteaika on 13.8.– 9.9.2018.
Haasteen lisäksi Nettiä ikä kaikki -kampanjaan sisältyy runsaasti Ylen televisio-, radio- ja somesisältöjä sekä Iloa digistä -kiertue, jonka toteuttamiseen osallistuvat myös Väestörekisterikeskus, Digi arkeen -neuvottelukunta ja valtiovarainministeriö.
Nettiä ikä kaikki – Iloa digistä -kiertue vierailee 10 paikkakunnalla
Nettiä ikä kaikki – Iloa digistä -kiertue esittelee Yle Areenaa sekä digitaalisten palvelujen hyötyjä ja helppoutta. Kiertue alkaa 22.8. Espoosta Sellon kirjastosta ja pysähtyy elo-syyskuun aikana myös Turun, Tampereen, Joensuun, Kuopion, Kajaanin, Rovaniemen, Oulun, Jyväskylän ja Vaasan pääkirjastoissa.
Ylestä tutut kasvot opastavat Yle Areenan ja Uutisvahdin käytössä. Lisäksi tapahtumissa paikalliset digitukea tarjoavat tahot opastavat ja antavat vertaistukea eri palveluiden, sovellusten ja laitteiden käyttöön.
Paikalla ovat myös Väestörekisterikeskuksen ja valtiovarainministeriön yhteinen digitukitiimi ja Kansalaisneuvonta, jotka esittelevät julkisen hallinnon digitaalisia palveluja. Myös Digi arkeen -neuvottelukunnan edustajia on tavattavissa kiertueella.
Digiasiointi helpottaa arkea – digitukea on saatavilla
Digituki auttaa, jos ei osaa käyttää älypuhelinta, tietokonetta tai tablettia, tai jos tarvitsee apua esimerkiksi digipalvelujen käytössä ja sovellusten asentamisessa. Digitukea tarjoavat esimerkiksi monet kunnat, yhdistykset ja kirjastot. Digituki on yleensä ilmaista, mutta myös maksullista opastusta on tarjolla.
Digitukipalveluita voi hakea Suomi.fi-palvelusta. Lisäksi Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnalla on kartta, josta löytyy satoja opastuspaikkoja ympäri Suomen. Myös Kansalaisneuvonta (puh. 0295 000) auttaa löytämään digitukea läheltä tarvitsijan kotia.
Väestörekisterikeskus toimii digitukea tarjoavien toimijoiden tukena valtakunnallisesti. Se kokoaa hyviä käytäntöjä ja kehittää digituen laadun arviointia. Tavoitteena on kehittää ympäri Suomen tarjottavan tuen yhtenäisyyttä ja laatua.
Ylen yhteistyökumppaneita Nettiä ikä kaikki -kampanjassa ovat Väestörekisterikeskuksen, valtiovarainministeriön ja Digi arkeen -neuvottelukunnan lisäksi Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta, Enter ry ja Suomen kirjastoseura.
Lisätietoa
Nettiä ikä kaikki -kampanja
#iloadigistä ja #nettiäikäkaikki
Digituki
- Väestörekisterikeskus: vrk.fi/digituki
- Valtiovarainministeriö: vm.fi/digituki
- Suomi.fi: Tietoa digituesta
- Kansalaisneuvonta
Aiemmat aihetta käsitelleet uutiset:
- 8.8.2018 Väestörekisterikeskus ja valtiovarainministeriö: Digituen alueelliset pilotit käynnistyvät
- 5.6.2018 Väestörekisterikeskus ja valtiovarainministeriö: Kansalaisjärjestöt ja viranomaiset mukana Ylen digitaitokampanjassa
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation