Virkailijavaltuuttamispalvelua ja ohjeita on täsmennetty asiakaspalautteen perusteella
Virkailijavaltuuttamispalvelua ja sen ohjeistusta on kehitetty asiakaspalautteen ja asiakkailta tulleiden kysymysten perusteella. Uusi versio otettiin käyttöön tiistaina 12.1.2021.
Uudistettu ohje ja hakemusprosessi ohjaa paremmin erilaisia yhteisötyyppejä ja neuvomaan niitä tarkemmin valtuutusoikeuksien rekisteröinnissä. Kehitystyötä on tehty yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon asiakaspalveluiden kanssa.
Tarkemmin räätälöidyt ohjeet sujuvoittavat hakemuksen täyttämistä
Virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeeseen on lisätty muun muassa yhteisömuodoa, yhteisön tilannetta ja sen nimenkirjoitusoikeutta täsmentäviä kysymyksiä. Niiden avulla kutakin yhteisöä voidaan neuvoa tarkemmin.
Ohje ja hakemus neuvoo nyt tarkemmin vaikkapa yritystä, joka on joko saneerauksessa, selvitystilassa tai konkurssissa. Lukuisia parannuksia on tehty myös ulkomaisten yritysten, yhdistysten, verotusyhtymien, Katso-palvelua käyttäneiden edunvalvojien ja muiden yhteisötyyppien ohjeistukseen ja hakemukseen.
Asiakaspalveluun on tullut paljon kysymyksiä esimerkiksi, kenen tulee allekirjoittaa hakemus tai mitä liitteitä hakemusta varten tarvitsee hankkia. Uudessa versiossa annetaan näihin sekä monenlaisiin erityistilanteisiin yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Kaikki yhteisömuodot ovat sähköisen valtuuttamisen piirissä
Virkailijavaltuuttamispalvelu otettiin käyttöön kesäkuussa 2020. Se mahdollistaa tietoturvallisen sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeus ei ole automaattisesti selvitettävästi perustietorekisteristä kuten kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa on nyt käsitelty yli 20 000 valtuushakemusta. Vuodenvaihteessa virkailijavaltuuttamispalvelu ruuhkautui ja käsittelyajat pidentyivät. Tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on nyt 2-3 viikkoa. Jos hakemuksesta puuttuu liitteitä tai se vaatii lisäselvittelyitä, käsittelyaika pidentyy merkittävästi. Suurin osa hakemuksista on mennyt hakemusprosessin läpi sujuvasti ilman lisäselvittelyitä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua valtuutusoikeuksien rekisteröintiin tarvitsee noin 10 prosenttia entisen Katson käyttäjistä. Yritykset ja monet yhdistykset voivat omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa.
Lisätietoja
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation