Viranomaispostin saa paperikirjeinä jatkossakin
Paljon on uutisoitu sitä, että hallitus on lopettamassa paperikirjeiden lähettämisen, mikä asettaa ikääntyvän väestön eriarvoiseen asemaan. Väite ei pidä paikkaansa.
Paikkansa pitää se, että Suomessa tullaan ottamaan kaikkien kansalaisten käyttöön Suomi.fi-palvelun sähköinen postilaatikko vuoden 2017 aikana ja siitä on tulossa ensisijainen viranomaispostin kanava vuoden 2018 aikana.
Sähköisestä postilaatikosta ei kuitenkaan ole missään nimessä tulossa ainoa keino vastaanottaa kirjeitä julkishallinnolta, vaan jatkossakin viranomaisposti tulee paperipostina kaikille, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta tai mahdollisuutta tai varaa hankkia sellaista, tai jotka eivät muuten pysty sähköiseen asiointiin. Heidän osaltaan siis mikään ei muutu.
Kaikkien kansalaisten mahdollisuudet asioida viranomaisten kanssa täytyy kuitenkin turvata. Hallitus painotti strategiaistunnossaan 26.9.2016 sitä, että lainsäädännössä turvataan vaihtoehtoiset palvelumuodot. Ministeri Vehviläinen totesi tuolloin, että: ”Sähköisessä maailmassa asiakirjat ovat kaikkialla saatavissa: kotona, työpaikalla, mökillä ja matkoilla. Sähköisessä viestinvälityksessä päätökset saavuttavat kansalaiset heti ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköistä asiointia koskevassa laissa turvataan vaihtoehtoiset palvelumuodot niille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluja.”
Uudistuvassa Suomi.fi-palvelussa on huomioitu esteettömyys ja palvelu täyttää kansainvälisen WCAG-esteettömyysstandardin vaatimukset. Valtiovarainministeriössä on tällä hetkellä käynnissä AUTA-hanke, jossa etsitään uusia keinoja auttaa niitä kansalaisia, jotka eivät itse pysty käyttämään sähköisiä palveluja. Ikääntyvää väestöä ja erityisryhmiä ei siis suinkaan ole unohdettu kehitystyössä.
Referenssinä sähköisen postilaatikon suunnittelussa Väestörekisterikeskus on käyttänyt Tanskaa, jossa vastaava käytäntö on ollut jo 1.11.2014 alkaen eli yli kaksi vuotta. Siellä kokemukset ikääntyvien aktiivisuudesta sähköisen postilaatikon käyttäjinä ovat erittäin positiiviset ja, itse asiassa, aktiivisin sähköisen postilaatikon käyttäjäryhmä on 65-74-vuotiaat. Tanskassa 11 % väestöstä haluaa ja saa viranomaispostin edelleen paperikirjeinä.
Lisätietoja: Johtaja Janne Viskari, [email protected], 0295 535 022.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation