Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu huhtikuussa – tutustu ohjeisiin
Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu huhtikuussa. Uudistus selkeyttää valtuuksien luontia ja hallinnointia sekä kehittää massatoiminnallisuuksia. Uudistus ei aiheuta toimenpiteitä palvelun jo käyttöönottaneille.
Uudistuksessa on toteutettu useita käytettävyystestauksissa ja asiakaspalautteissa esiin tulleita ominaisuuksia. ”Lisäksi palveluun tulee erityisesti ammattilaiskäyttäjiä paremmin palvelevia ominaisuuksia, kuten useamman valtuuden käsittely sekä haku- ja lajittelumahdollisuudet eri kriteerein”, kertoo tuoteomistaja Mika Havusela.
Valtuuspalvelun käyttäjiltä uudistus ei vaadi toimenpiteitä. Palveluun tehtyihin valtuuksiin ei tarvitse tehdä uudistuksen vuoksi muutoksia.
Tutustu uuden käyttöliittymän ohjeisiin
Uudistettuun käyttöliittymään on tuotettu keskeisimmät ohjeet. Myöhemmin palveluun tehdään myös video-opastuksia.
Ohjeessa näkyvät heräteilmoitukset päättymässä olevista valtuutuksista eivät vielä ole mukana huhtikuussa käyttöönotettavassa käyttöliittymässä.
Aloitusnäkymää selkeytetty – muutoksista heräteilmoitukset
Valtuuksien aloitusnäkymää on selkeytetty käytettävyystestissä tehtyjen huomioiden pohjalta. Käsiteltävät valtuudet on ryhmitelty oikealle. Valtuuksien käsittelyä helpottavat myös heräteilmoitukset.
Roolinvaihto tuodaan uudessa käyttöliittymässä selkeämmin esiin. Roolinvaihtotermi korvataan vaihtoehdoilla Asioi yrityksen tai toiminimen puolesta tai Asioi henkilön puolesta. Myös valtuuden antaminen ja pyytäminen on eroteltu omiksi painikkeikseen.
Lisäksi hakua on kehitetty. Valtuuksia voi hakea nimen, y-tunnuksen, henkilötunnuksen lisäksi myös valtuustyyppien tai valtuuksien tarkenteiden perusteella. Listan järjestystä voi vaihtaa aika- tai aakkosjärjestykseen.
Valtuudet-palvelun aloitusnäkymää on ryhmitelty helppokäyttöisemmäksi
Valtuuden luonti uudistuu – virheiden käsittely helpottuu
Myös valtuuden luonnin vaiheita on eritelty uudella tavalla ja järjestystä on osin muutettu. Valtuuden voimassaolo ja tarkenne on eroteltu omiksi vaiheikseen.
Valtuusasiat voidaan uudessa käyttöliittymässä järjestää aakkosjärjestykseen ja kategorioittan.
Palvelussa on parannettu myös virheilmoitusta, jos valtuuksien luonnissa huomataan päällekkäisyyksiä tai muita ristiriitaisuuksia. Virheilmoitus listaa ristiriitaisuudet, ehdottaa niihin ratkaisua ja mahdollistaa virheiden korjaamisen suoraan virheilmoituksesta.
Massatoiminnallisuudet palvelevat ammattikäyttäjiä
Uudistuksen yksi tavoite on ollut helpottaa ammattikäyttäjien työtä. Uudessa käyttöliittymässä listojen järjestystä voi muuttaa aika- ja aakkosjärjestykseen. Lisäksi hakutoiminnallisuuksilla voidaan hakea vaikkapa kaikkia työntekijöitä, joilla on tietyn valtuustyypin tai tarkenteen mukainen valtuutus.
Uudessa käyttöliittymässä voi käsitellä useampaa valtuutta kerrallaan. Esimerkiksi jatkossa voi luoda, mitätöidä tai kopioida useamman valtuuden kerralla.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation