Valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus: Digituen alueellinen koordinointi laajenee
Digitalisaatiokehityksen myötä on tärkeää vahvistaa kansalaisten digitaitoja, mahdollistaa itsenäinen asiointi digitaalisissa asiointipalveluissa ja yhdenvertainen osallistuminen yhteiskunnan eri toimintoihin. Pian käynnistyvä valtionavustushaku mahdollistaa digituen alueellisen koordinaation laajenemisen valtakunnalliseksi. Digitukitoimintaa koordinoi Väestörekisterikeskus.
Digituen alueellista koordinaatiotehtävää on pilotoitu viidellä alueella syksystä 2018 lähtien. Pilottialueiden kokemusten perusteella on havaittu, että digituen tarjonta vaihtelee alueittain merkittävästi. Lisäksi tuen tarvitsijoilla on hajanaisesti tietoa jo olemassa olevasta tuesta.
Digituen laajentaminen valtakunnalliseksi tärkeää, jotta digitukea olisi tarjolla Suomessa kattavasti ja yhdenvertaisesti. Alueellisen koordinoijan tehtävänä on alueellisen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittaminen, digituen verkoston kokoaminen digituen saatavuuden ja tarjonnan kehittäminen yhdessä alueen eri toimijoiden kanssa, digituen tunnettavuuden kehittäminen ja aktiivinen viestintä alueen digituesta sitä tarvitseville.
Valtionavustushaku käynnistyy elokuussa
Alueellisen koordinointityön laajentaminen käynnistyy valtionavustuskierroksella, jossa kaikille maakuntien liitoille, mukaan lukien Ahvenanmaa, tarjotaan mahdollisuus hakea avustusta digituen alueelliseen koordinointiin. Digituen alueelliseen kehittämiseen ajalle 1.10.2019–31.10.2020 on varattu yhteensä 2,4 miljoonaa euroa. Valtionavustushaun yksityiskohtaisemmat ohjeet ja materiaalit julkaistaan 20. elokuuta järjestettävän infotilaisuuden yhteydessä.
Väestörekisterikeskus koordinoi digitukea valtakunnallisesti
Väestörekisterikeskus toimii digituen järjestäjien valtakunnallisena tukijana. Väestörekisterikeskus tukee digitukea tarjoavien tahojen osaamisen kehittämistä ja kokoaa aineistoja – esimerkiksi, tietosisältöjä ja uutisia – joiden avulla digituen kehittäminen on helpompaa. Lisäksi Väestörekisterikeskus auttaa maakuntien liittoja hankesuunnitelmien tekemisessä, osallistuu haun käytännön organisointiin, tukee alueellisten koordinoijien työtä sekä seuraa tavoitteiden toteutumista.
Väestörekisterikeskus järjestää 12. kesäkuuta digituen teema-infon, jossa esitellään digituen tilannekuva ja pilotoinnin tuloksia.
Lisätietoja:
Hankekoordinaattori Sanna Juutinen, valtiovarainministeriö, puh. 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Väestörekisterikeskus, puh. 0295 553 5280, minna.piirainen(at)vrk.fi
Tutustu tarkemmin:
www.vrk.fi/digituki
www.vm.fi/digituki
Päätös: Digituen alueellisen koordinointitehtävän laajentaminen valtakunnallisesti
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation