Valtionhallinnon organisaatio: ilmoita milloin palvelukuvauksenne on julkaistu Palvelutietovarannossa
Julkisen hallinnon organisaatioilla on lakisääteinen velvoite kuvata palvelut Suomi.fi-palvelutietovarantoon 1.7.2017 mennessä.
Ilmoittakaa Väestörekisterikeskuksen kirjaamoon (kirjaamo[at]vrk.fi) viimeistään pe 21.4.2017, milloin organisaationne palvelukuvaukset on julkaistu Palvelutietovarannossa.
Mikä on Suomi.fi-palvelutietovaranto?
Suomi.fi-palvelutietovaranto on keskitetty kansallinen tietovaranto, johon organisaatioiden tulee lain (laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/2016) perusteella tuottaa asiakaslähtöiset kuvaukset palveluistaan 1.7.2017 mennessä.
Käyttöönotto voi viedä useamman kuukauden, joten jos työtä ei ole vielä aloitettu, siihen tulee ryhtyä mahdollisimman pian.
Monilla organisaatioilla työ on jo hyvässä vauhdissa. Ajankohtaisen tilanteen valtiosektorin käyttöönotoista näet täältä: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/kayttoonottojen-tilanne
Miksi asia on tärkeä?
-
Julkishallinnolla on erinomaisia palveluita, joiden olemassaolosta kansalaiset eivät välttämättä edes tiedä. Palvelutietovaranto helpottaa palveluiden löydettävyyttä, sillä se sisältää tiedot kaikista julkisista palveluista tietorakenteeltaan yhdenmukaisessa muodossa.
Yhdenmukaisen muodon myötä Palvelutietovarannon tiedot ovat hyödynnettävissä rajapintojen kautta koneellisesti, jolloin palveluiden löydettävyys mm. hakukoneissa paranee. Tietoja voi esittää organisaation omilla verkkosivuilla ja hyödyntää vapaasti myös muissa sähköisissä palveluissa ja sovelluksissa. Tietosisältö tarjotaan avoimena datana standardoidun rajapinnan kautta.
-
Yhteisten asiakaspalvelupisteiden tietojärjestelmä (ASTI) tulee hyödyntämään Palvelutietovarantoon tallennettuja palvelutietoja. Jos organisaationne palveluja tarjotaan yhteisissä asiakaspalvelupisteissä, varmistakaa, että myös nämä palvelut tulevat kuvattua.
-
Myös kunnilla on velvoite tuottaa palvelutiedot Palvelutietovarantoon. Jos virastojen asiointikanavat ovat osa kuntien palveluprosesseja, prosessit on tärkeä tunnistaa ja tuottaa tiedot asiointikanavista Palvelutietovarantoon mahdollisimman pian.
Käyttöönottoihin tukea valtiovarainministeriöltä
Palvelutietovarannon käyttö on maksutonta, mutta organisaatiot vastaavat itse käyttöönotosta ja tietojen ylläpidosta aiheutuvista kustannuksista. Käyttöönottoihin voi hakea rahallista tukea valtiovarainministeriöltä 31.5.2017 saakka. Lisätietoja rahoituksesta: http://vm.fi/palveluarkkitehtuuri-tukea-liittymiseen
Väestörekisterikeskus tarjoaa koulutusta, työpajoja, opastusta ja ohjeistusta käyttöönottoon.
Suomi.fi-palvelutietovaranto noudattaa eurooppalaista suositusta (CPSV-AP) julkisten palvelujen yhdenmukaisesta kuvaamisesta. Euroopan unionin tavoitteena on koota kaikkien jäsenmaiden julkiset palvelut yhdenmukaisesti tarjolle asiointimaasta riippumatta. Suomi.fi-palvelutietovaranto toimii mallina koko EU-alueen julkisten palvelujen löydettävyydelle.
Suomi.fi-palvelut helpottavat kansalaisten ja yritysten viranomaisasiointia sekä viranomaisten keskinäistä toimintaa. Palvelut ovat Väestörekisterikeskuksen ylläpitämiä ja niistä säädetään laissa hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016). Suomi.fi-palveluja kehitetään vuoden 2017 loppuun saakka osana Kansallista palveluarkkitehtuuriohjelmaa.
Lisätietoja
-
Palvelutietovarannon liittymisilmoitus ja käyttöehtojen hyväksyminen: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/kayttoonotto/liittymisohje/
-
Yleistä Palvelutietovarannosta ns. johdon materiaali https://esuomi.fi/mdocs-posts/johdon-materiaali-ptv-kayttoonotot/
-
Rahoitusohjeet ja hakulomakkeet: http://vm.fi/palveluarkkitehtuuri-tukea-liittymiseen
-
Käyttöönottojen tilanne, valtiosektori: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/kayttoonottojen-tilanne/
-
Palvelutietovarannon käyttöönottoa tukevat koulutukset ja työpajat: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/kayttoonotto/ptv-koulutukset-ja-materiaali/
-
Suomi.fi-verkkopalvelun kehitysversio https://beta.suomi.fi/
Aiemmat kirjeet aiheeseen liittyen:
- Väestörekisterikeskuksen kirje 4.4.2017 palvelujen kuvaamisesta Suomi.fi-palvelutietovarantoon, kohderyhmä: valtionhallinnon organisaatioille
- VM nimeämispyyntö 10.2.2016, kunta- ja uudistusministeri Vehviläinen: Tule mukaan Kansalliseen palveluarkkitehtuuriohjelmaan parantamaan julkisten palvelujen löydettävyyttä – nimeä organisaatiosta yhteyshenkilö Kansallisen palvelutietovarannon käyttöönottoon
- VM kirje 29.6.2016, kunta- ja uudistusministeri Vehviläinen: Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista tulee voimaan ja lain täytäntöönpano alkaa
Yhteydenotot
Väestörekisterikeskus, ptv-tuki[at]vrk.fi
JAKELU: Valtionhallinnon virastojen pääjohtajat ja kirjaamot + VRK Kirjaamo
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation