Valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus:
Valtionavustushaku digituen alueelliseen koordinointiin käynnistyi
Digitalisaatiokehityksen myötä on tärkeää vahvistaa kansalaisten digitaitoja. Digitaidot mahdollistavat itsenäisen asioinnin digitaalisissa asiointipalveluissa ja yhdenvertaisen osallistumisen yhteiskunnan eri toimintoihin. Tänään käynnistynyt valtionavustushaku mahdollistaa digituen alueellisen koordinaation laajenemisen valtakunnalliseksi.
Digituen alueellista koordinaatiotehtävää on pilotoitu aiemmin viidellä eri alueella: Lapissa, Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Pohjanmaalla sekä Uudellamaalla. Nyt kaikille maakuntien liitoille, mukaan lukien Ahvenanmaa, tarjotaan mahdollisuus hakea avustusta digituen alueelliseen koordinointiin. Alueellisen koordinoijan tehtävänä on alueellisen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittaminen, digituen verkoston kokoaminen digituen saatavuuden ja tarjonnan kehittäminen yhdessä alueen eri toimijoiden kanssa, digituen tunnettavuuden kehittäminen ja aktiivinen viestintä alueen digituesta sitä tarvitseville.
Digituen alueelliseen kehittämiseen ajalle 1.10.2019–31.10.2020 on varattu yhteensä 2,4 miljoonaa euroa. Avustuksen määrä voi olla korkeintaan 70 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.
Valtionavustushaku käynnistyi tänään 20.8. ja se on käynnissä 15.10. klo 16.15 saakka. Valtionavustushaun yksityiskohtaisemmat ohjeet on toimitettu suoraan maakuntien liitoille.
Väestörekisterikeskus koordinoi digitukea valtakunnallisesti
Väestörekisterikeskus toimii digituen järjestäjien valtakunnallisena tukijana. Väestörekisterikeskus auttaa maakuntien liittoja hankesuunnitelmien tekemisessä, osallistuu haun käytännön organisointiin, tukee alueellisten koordinoijien työtä sekä seuraa tavoitteiden toteutumista. Lisäksi Väestörekisterikeskus tarjoaa digituen järjestäjille ja antajille työkaluja, kokoaa aineistoja heidän käyttöönsä sekä tukee digitukea tarjoavien tahojen osaamisen kehittämistä.
Lisätietoja:
Hankekoordinaattori Sanna Juutinen, valtiovarainministeriö, puh. 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Väestörekisterikeskus, puh. 0295 553 5280, minna.piirainen(at)vrk.fi
Tutustu tarkemmin:
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation