Väestörekisterikeskus kutsuu julkisen hallinnon organisaatiot kehittämään digitaalista turvallisuutta yhteisessä hankkeessa
Väestörekisterikeskus käynnisti alkuvuodesta 2019 JUDO-hankkeen digitaalisen turvallisuuden kehittämiseksi julkisen hallinnon organisaatioissa. Julkisen hallinnon organisaatiot pääsevät osallistumaan digitaalisen turvallisuuden kehittämiseen osana Väestörekisterikeskuksen JUDO-hanketta.
Osallistuminen tapahtuu digiturvaan keskittyvän yhteishankkeen kautta. Digitaalinen turvallisuus käsittää viisi osa-aluetta: riskienhallinnan, toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen, tietoturvallisuuden, kyberturvallisuuden sekä tietosuojan.
JUDO-hankkeen päätavoitteena on varmistaa, että julkisen hallinnon digitaaliset palvelut toimivat ja että niihin luotetaan.
Mitä digiturvan yhteishanke pitää sisällään?
JUDO-hanke hyödyntää erilaisia, osin uudenlaisia toteutustapoja sekä tietysti oppeja aiemmista hankkeista. Digiturvan yhteishankkeessa organisaatio pääsee osallistumaan monin keinoin.
Julkaisemme Digiturva-käsikirjan
- käsikirja kuvaa kaikkien viiden digiturvan osa-alueen merkityksen organisaation toiminnalle ja kuinka näitä osa-alueita tulee johtaa ja kehittää.
Julkaisemme Digiturvan projektioppaan
- Projektiopas sisältää tarkemman tiekartan, ohjeet siihen, kuinka organisaatio pystyy kehittämään digiturvallisuutta mm. päivittyvän lainsäädännön edellyttämälle tasolle sekä muita hyviä käytäntöjä noudattaen.
Toteutamme vuosittaisia TAISTO-harjoituksia
- Toteutamme digiturvan yhteishankkeessa yhteensä kolme TAISTO-harjoitusta vuosittain 2019-2021. Digiturvan yhteishankkeeseen osallistuminen edellyttää vähintään yhteen TAISTO-harjoitukseen osallistumista.
Työpajat jakavat digiturvan oppeja
- Työpajoja voi seurata joko verkon välityksellä tai osallistua alueelliseen JUDO-työpajatilaisuuteen eri puolilla Suomea. Työpajoja järjestetään yhteensä yhdeksän vuoden 2019 aikana.
Ilmoittaudu digiturvan yhteishankkeeseen
Yhteishankkeen tarkempi kuvaus, hankkeen ilmoittautumislomake, osallistumisen edellytykset sekä tiedot ja ilmoittautumislomake työpajatilaisuuksiin löytyvät Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilta.
Valtiovarainministeriö julkaisi joulukuussa 2018 julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämisohjelman. Kehittämisohjelman toimeenpanosta vastaa Väestörekisterikeskus, joka on asettanut sen toteuttamiseksi JUDO-hankkeen vuoden 2021 loppuun.
Kehittämisohjelman kolme painopistealuetta ovat:
- Digiturvallisuuden johtaminen ja riskienhallinnan kehittäminen
- Osaava henkilöstö
- Uuden teknologian hyödyntäminen palveluiden ja turvallisuuden toteuttamisessa
Väestörekisterikeskus vastaa kehittämisohjelman toteuttamisesta JUDO-hankkeen avulla sekä hankkeen toteutumisen raportoinnista valtiovarainministeriöön ja VAHTIlle. Julkisen hallinnon organisaatiot vastaavat omalta osaltaan toimenpiteiden toteuttamisesta omassa toiminnassaan.
Lisätietoja digiturvan yhteishankkeesta:
Kimmo Rousku, [email protected], 029553 5120
VAHTI-pääsihteeri, projektipäällikkö
Lisätietoja JUDO-hankkeesta:
Kirsi Janhunen, [email protected], 029553 5155
Johtava asiantuntija, hankepäällikkö
Sähköposti: [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation