Uusi digiturvakoulutus tarjolla valtionhallinnon henkilöstölle eOppivassa
Väestörekisterikeskus tarjoaa julkiselle hallinnolle verkkokoulutuksen digiturvataitojen parantamiseksi. Koulutuksen ensimmäinen osa on julkaistu valtion eOppiva-palvelussa, jonne on pääsy valtionhallinnon henkilöstöllä. Syksyllä digiturvakoulutus julkaistaan koko julkisen hallinnon saataville.
Tänään julkaistu koulutus on johdanto Digiturvallinen työelämä -verkkokoulutukselle, joka valmentaa henkilöstöä toimimaan turvallisesti erilaisissa uhkatilanteissa niin digitaalisessa kuin fyysisessäkin ympäristössä. Työssä ja vapaa-ajalla kohtaamamme uhat ovat usein hyvin samanlaisia organisaatiosta ja työtehtävästä riippumatta. Digiturvallinen työelämä -koulutus on suunnattu julkishallinnon henkilöstölle, asiantuntijoille ja johdolle sekä heidän sidosryhmilleen. Seuraavat osat koulutuksesta julkaistaan vuosien 2019–2020 aikana.
Digiturvallinen elämä -koulutuskokonaisuus palvelee yhteiskunnan digiturvallisuuden koulutustarpeita
Digiturvallinen työelämä -koulutus on osa laajempaa kokonaisuutta. Myöhemmin koulutuskokonaisuuteen luodaan digiturvallisuuden kattavat koulutussisällöt huomioiden ihmisen elämänvaiheet lapsuudesta, nuoruudesta, työelämään ja vanhuuteen.
Digiturvallinen elämä -koulutuskokonaisuus parantaa yhteiskunnan digiturvallisuutta kehittämällä henkilöstön, asiantuntijoiden ja johdon sekä kansalaisten digiturvatietoisuutta. Samalla ympäristö antaa organisaatioille työkaluja digiturvakulttuurin luomiseen. Koulutuskokonaisuus tarjoaa julkishallinnon organisaatioille työkaluja lainsäädännön koulutusvaatimusten täyttämiseen.
Väestörekisterikeskus toteuttaa Digiturvallinen elämä -koulutuskokonaisuudenosana Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämishanketta (JUDO-hanke). Koulutukset toteutetaan yhteistyössä HAUSin kanssa.
Väestörekisterikeskuksen JUDO-hanke kehittää digiturvan eri osa-alueita julkisessa hallinnossa: riskienhallinta, toiminnan jatkuvuus ja varautuminen, tietoturvallisuus, kyberturvallisuus ja tietosuoja. Työpajojen, verkkokoulutusten ja harjoitusten avulla julkishallinnon organisaatiot voivat kehittää osa-alueiden edellyttämiä prosesseja ja toimintamalleja mukaan luettuna henkilötietojen tietoturvaloukkaukset.
Lisätietoa koulutuskokonaisuudesta:
Asiantuntija Juha Kirves, Väestörekisterikeskus
[email protected] ja [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation