Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019
Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019, kun nykyiset vahvan tunnistamisen sopimukset päättyvät. Väestörekisterikeskuksen kilpailutuksessa vain mobiilivarmenteista sekä Osuuspankin ja Nordean pankkitunnuksista vastaanotettiin taloudellisesti hankinnan mahdollistavat tarjoukset. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Väestörekisterikeskus on huolissaan kansalaisten mahdollisuuksista tunnistautua jatkossa haluamillaan tunnistusvälineillä julkishallinnon palveluihin.
Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut vahvan tunnistamisen välineiden välityksen nyt kahdesti. Syksyllä 2017 kilpailutuksessa haettiin kiinteää hintaa, keväällä 2018 tapahtumakohtaista hinnoittelua. Molemmissa kilpailutuksissa useiden toimijoiden tarjoama kustannustaso osoittautui valtiolle liian kalliiksi. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin korkeintaan 5 miljoonaa euroa vuodessa.
Pankkitunnisteiden hyödyntäminen hallinnon palveluissa 2019
Väestörekisterikeskus aloittaa kaikkien pankkien kanssa jatkoneuvottelut, joissa selvitetään taloudelliset edellytykset pankkitunnisteiden käyttämiseen julkishallinnon tunnistamisessa myös tulevaisuudessa.
Jos joidenkin pankkien kanssa ei päästä sopimukseen, on mahdollista, että näiden pankkien pankkitunnuksilla ei voi enää 1.1.2019 alkaen tunnistautua julkishallinnon palveluissa.
Kaikkien pankkien pankkitunnukset toimivat julkishallinnon sähköisissä asiointipalveluissa kuitenkin ainakin vuoden 2018 loppuun saakka.
”Olisi toivottavaa, että kaikki pankit lähtisivät mukaan julkishallinnon tunnistamiseen, jotta jatkossakin kaikki markkinoilla olevat tunnistusvälineet olisivat kansalaisten käytettävissä. Käynnistämme neuvotteluiden ohessa myös laaja-alaisen vuoropuhelun valtion tarpeista ja roolista sähköisen tunnistamisen toimintaympäristössä”, kertoo johtaja Joonas Kankaanrinne Väestörekisterikeskuksesta.
1.1.2019 alkaen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin voi tunnistautua ainakin seuraavilla tavoilla:
- mobiilivarmenteella, jonka saa hankittua kaikilta suurilta teleoperaattoreilta (Telia, Elisa, DNA)
- Poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla (käyttö edellyttää kortin lisäksi kortinlukijaa ja kortinlukija-ohjelmistoa)
- Osuuspankin ja Nordean pankkitunnisteilla
Nämä tunnistautumistavat toimivat varmasti myös vuoden 2018 jälkeen.
Väestörekisterikeskus tiedottaa pankkineuvotteluiden etenemisestä seuraavan kerran viimeistään lokakuussa 2018.
Lisätietoja:
Väestörekisterikeskus, Kehitys-yksikön johtaja Joonas Kankaanrinne, p. 0295 535 233, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation