Skip to Content

Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019

Julkaisuajankohta 29.6.2018 14.00
Tiedote

Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019, kun nykyiset vahvan tunnistamisen sopimukset päättyvät. Väestörekisterikeskuksen kilpailutuksessa vain mobiilivarmenteista sekä Osuuspankin ja Nordean pankkitunnuksista vastaanotettiin taloudellisesti hankinnan mahdollistavat tarjoukset. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Väestörekisterikeskus on huolissaan kansalaisten mahdollisuuksista tunnistautua jatkossa haluamillaan tunnistusvälineillä julkishallinnon palveluihin.

Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut vahvan tunnistamisen välineiden välityksen nyt kahdesti. Syksyllä 2017 kilpailutuksessa haettiin kiinteää hintaa, keväällä 2018 tapahtumakohtaista hinnoittelua. Molemmissa kilpailutuksissa useiden toimijoiden tarjoama kustannustaso osoittautui valtiolle liian kalliiksi. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin korkeintaan 5 miljoonaa euroa vuodessa.

Pankkitunnisteiden hyödyntäminen hallinnon palveluissa 2019

Väestörekisterikeskus aloittaa kaikkien pankkien kanssa jatkoneuvottelut, joissa selvitetään taloudelliset edellytykset pankkitunnisteiden käyttämiseen julkishallinnon tunnistamisessa myös tulevaisuudessa.

Jos joidenkin pankkien kanssa ei päästä sopimukseen, on mahdollista, että näiden pankkien pankkitunnuksilla ei voi enää 1.1.2019 alkaen tunnistautua julkishallinnon palveluissa.

Kaikkien pankkien pankkitunnukset toimivat julkishallinnon sähköisissä asiointipalveluissa kuitenkin ainakin vuoden 2018 loppuun saakka.

”Olisi toivottavaa, että kaikki pankit lähtisivät mukaan julkishallinnon tunnistamiseen, jotta jatkossakin kaikki markkinoilla olevat tunnistusvälineet olisivat kansalaisten käytettävissä. Käynnistämme neuvotteluiden ohessa myös laaja-alaisen vuoropuhelun valtion tarpeista ja roolista sähköisen tunnistamisen toimintaympäristössä”, kertoo johtaja Joonas Kankaanrinne Väestörekisterikeskuksesta.

1.1.2019 alkaen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin voi tunnistautua ainakin seuraavilla tavoilla:

  • mobiilivarmenteella, jonka saa hankittua kaikilta suurilta teleoperaattoreilta (Telia, Elisa, DNA)
  • Poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla (käyttö edellyttää kortin lisäksi kortinlukijaa ja kortinlukija-ohjelmistoa)
  • Osuuspankin ja Nordean pankkitunnisteilla

Nämä tunnistautumistavat toimivat varmasti myös vuoden 2018 jälkeen.

Väestörekisterikeskus tiedottaa pankkineuvotteluiden etenemisestä seuraavan kerran viimeistään lokakuussa 2018.

Lisätietoja:

Väestörekisterikeskus, Kehitys-yksikön johtaja Joonas Kankaanrinne, p. 0295 535 233, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi