Trafin viestit jatkossa Suomi.fi-viestien sähköiseen postilaatikkoon
Trafi ottaa käyttöön Suomi.fi-viestien sähköisen postilaatikon kansalaisen ja viranomaisen väliseen viestintään.
Trafi ottaa käyttöön Suomi.fi-viestien sähköisen postilaatikon kansalaisen ja viranomaisen väliseen viestintään. Suomi.fi-viestit on valtion tarjoama nopea ja tietoturvallinen tapa viestiä julkisen hallinnon ja muiden palvelua käyttävien organisaatioiden kanssa. Viestien sähköinen toimittaminen nopeuttaa asiakirjojen saatavuutta ja helpottaa niiden säilyttämistä.
"Trafissa viestien ja asiakirjojen sähköisen toimittamisen uudet palvelut nähdään tärkeänä osana asiakaan digitaalista kokonaispalvelua", toteaa Trafin johtava asiantuntija Maaria Toikka.
Muistutus ajokortin voimassaolon päättymisestä
Ensivaiheessa Trafi ottaa käyttöön sähköisen muistutusviestin ajokortin voimassaolon päättymisestä. Muistutuksen lisäksi viesti sisältää ohjeet ajokortin uudistamiseen.
Viestit-palveluun toimitetaan ensivaiheessa myös ilmoitukset syntyneistä ajoneuvoveron palautuksista. Viestin tarkoitus on ohjata asiakas ilmoittamaan palautuksen maksamista varten Trafille tilinumeronsa, jos palautusta ei ole voitu hyvittää asiakkaan muiden ajoneuvojen avoimissa veroissa.
Muistutuksia myös katsastuksesta ja veron maksamisesta
Viranomaisen asiakirjojen lisäksi Trafi lähettää jatkossa sähköiseen postilaatikkoon myös muistutusviestejä, joilla halutaan helpottaa asiakkaiden arkea. Tällaisia muistutusviestejä ovat esimerkiksi muistutukset ajoneuvon katsastuksesta tai ajoneuvoveromaksusta.
Muistutusviestejä lähetetään vain sähköisesti, joten sähköinen postilaatikko kannattaa aktivoida käyttöön Suomi.fi-verkkopalvelussa, jotta pystyy vastaanottamaan näitä ja muita mustutusviestejä Trafilta.
Miten saat sähköiset viestit käyttöön?
Trafin sekä muiden palvelua käyttävien organisaatioiden viestit voi saada sähköisesti antamalla suostumuksensa viestien sähköiseen vastaanottamiseen Suomi.fi-verkkopalvelussa. Kaikki viranomaistoimintaan liittyvät asiakirjat toimitetaan jatkossakin paperisena, mikäli asiakas ei ole hyväksynyt viestien sähköistä vastaanottoa.
Sähköiset viranomaisviestit ovat luettavissa missä ja milloin vain Viestit-palvelussa osoitteessa suomi.fi. Viestit myös säilyvät palvelussa kätevästi. Suomi.fi-viestit onkin helppo ja kätevä tapa pitää viranomaisasiakirjat hyvässä hallinnassa, sillä sähköisessä postilaatikossa asiakirjat ovat tallennettuna kaksi vuotta ellei niitä itse poista.
"Viestinnän aika- ja paikkariippumattomuutta vielä edesauttaa myöhemmin julkaistava Viestien mobiilisovellus. Myös toisen henkilön tai yrityksen puolesta viestien välitys tulee myöhemmin mahdolliseksi", kertoo Hannu Korkeala, Väestörekisterikeskuksen johtava asiantuntija.
Viestit-palvelu voi mahdollistaa merkittävät valtion paperi- ja postituskuluihin, kun kansalaiset aktivoivat sähköisen postilaatikkonsa käyttöön.
Suomi.fi-palveluiden ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Väestörekisterikeskus.
Lisätietoja:
Maaria Toikka, Trafi, johtava asiantuntija 029 534 5339
Heidi Rantanen, Trafi, osastopäällikkö 029 534 5733
Hannu Korkeala, Väestörekisterikeskus, johtava asiantuntija 0295 535 071
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation