Tilinpäätös ja toimintakertomus 2017: Väestörekisterikeskus otti ensiaskeleita digitalisaatiota edistäväksi virastoksi
Vuosi 2017 oli käänteentekevä Väestörekisterikeskuksen kehityksessä. Virasto alkoi kehittyä entistä selkeämmin yhteiskunnan digitalisaatiota edistäväksi keskusvirastoksi, kun sen vastuulle siirtyi Suomi.fi-verkkotoimitus Valtiokonttorista, Katso-palvelu Verohallinnosta sekä Avoindata- ja Viestit-palvelut Valtorista.
Väestörekisterikeskus jatkoi Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelmaa (KaPA). Vuoden 2017 lopussa valmistuivat ohjelmaan sisältyneet neljä hanketta:
- Suomi.fi-palveluväylä organisaatioiden väliseen tiedonsiirtoon
- Suomi.fi-tunnistus kansalaisten tunnistamiseen julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin
- Suomi.fi-valtuudet kansalaisten ja yritysten antamien valtuutusten hallintaan
- Suomi.fi-palvelutietovaranto kokoamaan julkisten palvelujen tiedot yhdenmukaisella tavalla Suomi.fi-verkkopalveluun
Vuoden merkittävimmät julkaisut olivat uudistuneen Suomi.fi-verkkopalvelun julkaisu heinäkuussa 2017 sekä kansalaisten ja viranomaisten välisen sähköisen viestinvälityksen palvelun, Suomi-fi-viestien, julkaisu joulukuussa. KaPA-ohjelmasta tehdyn ulkoisen arvioinnin mukaan ohjelma saavutti sille asetetut tavoitteet hyvin ja alitti samalla 100 miljoonan euron budjettinsa.
Myös Väestötieto- ja varmennepalvelujen asiakaspalvelut digitalisoituivat, kun niissä otettiin vuonna 2017 käyttöön sähköinen verkkoasiointi. Sähköisellä palvelulla korvattiin paperiset ja pdf-muotoiset organisaatioasiakkaiden käyttämät hakemus- ja tilauslomakkeet. Helmikuussa 2017 käyttöön otetun järjestelmäkokonaisuuden myötä kaikki asiakasdokumentaatio laaditaan ja allekirjoitetaan digitaalisesti.
Varmennepalveluissa varmennekorttien käyttö laajeni vuonna 2017 sosiaalisektorille. Lisäksi varmennejärjestelmät muokattiin ja auditoitiin EU:n eIDAS-asetuksen vaatimusten mukaiseksi.
Väestötietojärjestelmän tietojen hyödyntäminen kasvoi
Vuonna 2017 Väestötietojärjestelmästä tehtävien kyselyjen kyselyvolyymit kasvoivat 106 miljoonaan. Tämä oli yli kaksinkertainen määrä vuoteen 2016 verrattuna. Käytön kasvun taustalla on mm. Väestötietojärjestelmän integrointi Suomi.fi-tunnistukseen ja Suomi.fi-valtuuksiin. Myös yritykset hyödynsivät Väestötietojärjestelmän ajantasaisia henkilötietoja entistä enemmän.
Vuonna 2017 Väestörekisterikeskus myös laati esiselvitykset identiteetinhallinnan uudistamiseksi sekä henkilötunnuksen uudistamiseksi. Tarkoitus on laajentaa sähköinen identiteetti kattamaan jatkossa paremmin myös ulkomaalaiset ja tukea siten tehokkaammin yhteiskunnan prosessien digitalisaatiota. Vuonna 2017 aloitettiin myös Väestötietojärjestelmän henkilötietojen järjestelmäuudistus, jossa modernisoidaan järjestelmä ja valmistaudutaan mm. henkilötunnusuudistuksen edellyttämiin muutoksiin.
Kehitys digitalisaation edistäjäksi jatkuu
Vuonna 2017 valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö tekivät päätökset kahdesta seuraavasta vaiheesta, joilla Väestörekisterikeskuksen rooli muuttuu digitalisaatiota edistäväksi virastoksi. Valtioneuvoston asetuksella (760/2017) Väestörekisterikeskukseen päätettiin siirtää 2018 alusta alkaen lukuisia operatiivisia yhteiskunnan digitalisaatiota edistäviä tehtäviä. Lisäksi valtiovarainministeriö asetti hankkeen, jonka myötä Väestörekisterikeskus, maistraatit sekä maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö (MOK) yhdistyvät vuoden 2020 alusta virastoksi, jonka yhtenä keskeisenä tehtävänä on digitalisaation edistäminen.
>> Tutustu Väestörekisterikeskuksen tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Ylijohtaja Janne Viskari, p.0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation