Suomi.fi-verkkopalvelun tunnettuus noussut vuoden 2017 aikana
Suomi.fi-verkkopalvelun tunnettuus suomalaisten keskuudessa on kasvanut merkittävästi vuoden 2017 aikana.
Suomen Kyselytutkimuksen loka-marraskuussa toteuttamaan kyselyyn vastanneista noin 44 prosenttia ilmoitti tuntevansa palvelun nimeltä tai käyttäneensä sitä viimeisen kuuden kuukauden aikana. 36,6 prosenttia vastaajista ilmoitti kuulleensa palvelusta ja 7,3 prosenttia käyttäneensä sitä. Keväällä 2017 tehdyssä vastaavassa kyselytutkimuksessa Suomi.fin tunnettuus oli 34 prosenttia: 25,9 prosenttia oli kuullut palvelusta ja 8,0 prosenttia käyttänyt sitä.
Suomi.fi-verkkopalvelu uudistettiin heinäkuussa 2017 ja sitä on syksyn aikana esitelty suomalaisille mittavalla kampanjalla eri medioissa sekä Suomea kiertäneellä lanseerauskiertueella. Palvelun tunnettuus kasvoikin siis syksyn aikana merkittävästi. Suomi.fitä tehdään tunnetuksi kansalaisille myös ensi vuonna eri viestintä- ja markkinointikeinoin, jotta mahdollisimman moni löytää palvelusta avun eri elämäntilanteisiinsa.
Asiointikokemus Suomi.fi-verkkopalvelussa on kyselyn mukaan varsin hyvä. Palvelua viimeisen puolen vuoden aikana käyttäneistä peräti reilu 75 prosenttia ilmoitti löytäneensä etsimänsä tiedon palvelusta helposti tai melko helposti. Hieman alle joka kolmas palvelua viimeisen kuuden kuukauden aikana käyttäneistä suosittelisi palvelua, kun taas palvelua arvosteli hieman alle 15 prosenttia sitä käyttäneistä. Suosittelijoiden määrä tosin laski vuoden aikana: keväällä tehdyssä kyselyssä reilut 45 prosenttia käyttäjistä olisi suositellut palvelua. Suosittelijoiden määrän laskuun vaikutti varmastikin uudistuneen Suomi.fi-verkkopalvelun osittainen keskeneräisyys julkaisuhetkellä. Verkkopalvelua kehitetään Väestörekisterikeskuksessa kuitenkin jatkuvasti käyttäjiltä kerättyä palautetta hyödyntäen.
Tutkimuksessa kysyttiin myös missä määrin vastaajat käyttivät internetiä ja julkishallinnon sähköisiä palveluita ylipäänsä. Syksyn kyselyssä 84 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä internetiä päivittäin ja vain 7,1 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei käytä nettiä lainkaan. Vain 15,9 prosenttia vastaajista ei ollut käyttänyt julkisia verkkopalveluita viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kysyntää selkeille julkishallinnon verkkopalveluille siis on!
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Viestintäpäällikkö Päivi Railotie, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation