Suomi.fi-valtuuksiin laajemmat mahdollisuudet tarjota puolesta-asiointia organisaatioille
Valtuudet-palveluun julkaistiin tällä viikolla kaksi merkittävää uutta toiminnallisuutta, jotka laajentavat entisestään asiointipalveluiden mahdollisuuksia tarjota sähköistä toisen puolesta-asiointia loppukäyttäjille.
Valtuudet-palvelua voivat hyödyntää nyt myös yhdistykset sekä yritykset, joissa valtuuden vahvistamiseen vaaditaan koko hallitus.
Hallitus yhdessä -valtuuttaminen
Aiemmin Valtuuksissa organisaation puolesta on voinut valtuuttaa joko henkilö, joka saa edusta yritystä yksin, toimitusjohtaja, tai heidän valtuuttamana valtuutusoikeudellinen henkilö. Nyt julkaistun toiminnallisuuden myötä myös yrityksen hallitus voi vahvistaa yhdessä valtuuden tai valtuutusoikeuden organisaation puolesta. Koko hallituksen yhdessä valtuuttaminen on kuitenkin mahdollista vain, jos kaikilla hallituksen jäsenillä on suomalainen henkilötunnus.
Ensivaiheessa uudistus koskee osakeyhtiöitä ja asunto-osakeyhtiöitä. Myöhemmin keväällä pyritään tukemaan myös muita yritysmuotoja.
Maaliskuussa ”hallitus yhdessä” -valtuuttamisen lisäksi mahdollistetaan myös tärkeimpien nimenkirjoitussääntöjen (esim. ”kaksi hallituksen jäsentä yhdessä”) mukainen valtuuden vahvistaminen. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Nämä nyt julkaistut toiminnallisuudet mahdollistavat omalta osaltaan myös siirtymisen Katso-palvelusta Suomi.fi-valtuuksiin.
Yhdistykset Suomi.fi-valtuuksien piiriin
Uudistuksen myötä asiointipalvelut voivat jatkossa tarjota myös yhdistyksille mahdollisuuden sähköiseen puolesta-asiointiin. Ensi vaiheessa mahdollistuu asiointi rekisteripohjaisesti yhdistyksen puheenjohtajalle, jäsenelle ja/tai muille, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin. Ominaisuuden käyttöönotto asiointipalvelussa onnistuu valitsemalla kyseiset roolit (tai jotkut niistä) Suomi.fi-valtuuksien sääntömoottorissa ja mahdollistamalla samat roolit toisen puolesta asiointiin asiointipalvelun puolella.
Helmikuussa yhdistysten yksinoikeudellisille nimenkirjoittajille avataan mahdollisuus käydä valtuuttamassa yhdistyksen puolesta myös muita henkilöitä tai organisaatioita, samaan tapaan kuin on jo mahdollistettu yrityksille.
Lisätietoa
Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelu
puh. 0295 53 5115 (palveluaika arkisin 10-15)
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation