Suomi.fi-valtuudet: Sähköinen valtakirja on avaimesi, kun haluat asioida toisen puolesta
Olisi mukava auttaa, kun perheen reppureissaava nuori havahtuu muistamaan veroilmoituksensa jossain Paraguayn perukoilla tai iäkäs äiti pyytää hakemaan reseptilääkkeensä apteekista. Sinun ja viranomaisten välillä on kuitenkin yksityisyyden suojan ovi. Sen avaa sähköinen Suomi.fi-valtuutus.
Moni meistä on antanut ja saanut paperille kirjattuja valtakirjoja, jotka oikeuttavat asioimaan toisen puolesta virastoissa tai vaikkapa noutamaan paketin postista. Valtakirjojen sähköinen versio on Suomi.fi-valtuutus. Valtuutettuna tai valtuuden antajana voi olla yksityinen henkilö tai yritys.
Väestörekisterikeskuksen kehittämän ja ylläpitämän Suomi.fi-valtuuspalvelun rekisteristä viranomaiset voivat tarkistaa luotettavasti ja välittömästi, onko henkilölle tai yritykselle myönnetty oikeus asioida sähköisissä asiointipalveluissa toisen henkilön puolesta: saako esimerkiksi tilitoimisto asioida yrityksen puolesta verottajan kanssa tai onko ulkomailla opiskeleva nuori valtuuttanut vanhempansa huolehtimaan puolestaan opintotukiasioista.
Täydet tai rajatut valtuudet, vuorokaudeksi tai vuosiksi
Suomi.fi-valtuuksissa voit antaa haluamallesi täysi-ikäiselle henkilölle tai yritykselle oikeuden asioida puolestasi tai pyytää valtuutta toiselta. Toinen henkilö tai yritys voi myös pyytää sinulta asiointivaltuutta, jolloin annat valtuuden hyväksymällä valtuuspyynnön.
Joitain rajoituksia palvelussa on: esimerkiksi alaikäiset tai edunvalvonnassa olevat henkilöt eivät voi tehdä valtuuksia.
Valtuuden voi antaa lyhimmillään yhdeksi vuorokaudeksi ja vain yhteenkin asiointiin. Pisin valtuutusaika on tällä hetkellä 25 vuotta.
Tietoturva vaatii tunnistautumista
Koska Suomi.fi-valtuuksien antamiseen ja pyytämiseen vaaditaan tietoturvasyistä vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla, valtuuksien antaminen ja pyytäminen tehdään toistaiseksi verkossa.
Rakenteilla on myös mahdollisuus hoitaa valtuutus viraston tai muun palvelun tiskillä, virkailijan kanssa. Virkailija on ikään kuin välittäjä, joka luo valtuuden kahden muun osapuolen välille. Näin sähköinen valtuuttaminen tulee palvelemaan myös organisaatioita, joiden edustajaa ei ole rekisteröity kaupparekisteriin – esimerkiksi seurakuntia, oppilaitoksia, elinkeinoyhtymiä. Myöhemmin virkailijan välittämä valtuutus tulee mahdolliseksi myös kansalaisille, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia tai riittäviä taitoja tai välineitä sähköiseen asiointiin.
Palkittu digitaalinen palvelu
Suomi.fi-valtuudet ovat melko uusi ja jatkuvasti kehittyvä palvelumuoto, jota tällä hetkellä hyödyntää lähes 70 organisaatiota Kelasta ja Eläketurvakeskuksesta Verohallintoon. Luettelon kaikista käyttäjistä näet täältä.
Sähköinen valtuuttaminen on arvioitu myös kansainvälisesti edistyksellisiksi, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittaviksi palveluiksi ja palkittu esimerkiksi Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kesäkuussa 2019.
Lue lisää:
Suomi.fi-valtuudet: Uusi apteekkivaltuutus on nykyaikaista naapuriapua
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation