Sote-palvelutiedot kuvataan suoraan Suomi.fi-palvelutietovarantoon
Kansallinen ohjeistus sote-palveluihin liittyvien tietojen kuvaamisesta on muuttunut.
Aikaisemmasta tiedosta poiketen sote-palvelutiedot tuotetaan suoraan Suomi.fi-palvelutietovarantoon (PTV).
Tietoja ei tuoteta THL:n sote-palveluhakemiston kautta, vaan sote-sektorin palvelutiedot tuotetaan Suomi.fi-palvelutietovarantoon samalla tavalla kuin muiden toimialojen palvelutiedot. Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (ns. KaPA-laki 571/2016) edellyttää, että tiedot julkisista palveluista on tuotettu PTV:hen 1.7.2017 mennessä.
Aiempaa ohjeistusta muutettiin sote-organisaatioiden antaman palautteen perusteella. Monessa kunnassa ja sote-organisaatiossa on valmistauduttu PTV:n käyttöönottoon muun muassa rakentamalla integraatioita tietojen siirtoon suoraan Palvelutietovarantoon. Yhden toimialan tiedonkeruun erottaminen kokonaisuudesta koettiin haastavaksi toteuttaa.
Projektissa havaittiin myös soten rekistereiden ja PTV:n tietojen sisällöissä ja teknisessä toteutuksessa eroavaisuuksia. Näiden ratkaiseminen vaatii laajempaa pohdintaa kuin projektin ja KaPA-lain aikataulu mahdollistaa.
Tietojen kirjaaminen Suomi.fi-palvelutietovarantoon
Jotta organisaatio voi tuottaa tietoja Suomi.fi-palvelutietovarantoon, sen tulee liittyä palvelun käyttäjäksi ja hyväksyä käyttöehdot. Liittymisen jälkeen organisaatio saa tunnukset tietojen tuottamiseen. Tietoja voi tuottaa joko manuaalisesti Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöliittymällä tai rajapinnan (API) kautta. Käytännön ohjeet tietojen syöttämiseen antaa Väestörekisterikeskus.
Sote-palveluhakemistoon tähän mennessä kuvattuja tietoja ei välitetä automaattisesti Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Mikäli organisaationne on jo ehtinyt kuvata sote-palveluhakemistoon huomattavan määrä tietoja, pyydämme olemaan yhteydessä kehittämispäällikkö Niina Peräseen sähköpostitse tilanteen arvioimiseksi.
Maakunta- ja sote-uudistus uudistaa myös sote-tietojärjestelmät ja -palvelut
Uusi sote-palvelujärjestelmä vaatii tuekseen kattavasti tietoa sote-palveluita tuottavista organisaatioista, niiden tarjoamista palveluista sekä palveluiden laadusta ja kustannuksista. Kansallisena tavoitteena on jatkossakin, että sote-sektorin palveluiden ja toiminnan tietoja ei tarvitse kirjata erikseen useaan tietovarantoon.
Sosiaali- ja terveysministeriön johdolla on käynnissä kokonaisarkkitehtuuriselvitys, jossa tarkennetaan uuden toiminta- ja organisaatiorakenteen mukainen tietojärjestelmien ja tietovarantojen tavoitetila. Sote-sektorin nykyisissä tietovarannoissa olevien palvelutietojen tulee jatkossa kytkeytyä Suomi.fi-palvelutietovarannon tietoihin. Lisäksi kansallisessa valmistelussa huomioidaan tulevan sote-lainsäädännön asettamat velvoitteet sote-toimijoille (mm. palveluntuottajien ja palveluiden rekisteröinti ja toiminnan seuranta).
Hae rahallista tukea Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönottoon mahdollisimman pian
Julkishallinnon organisaatiot voivat saada valtiovarainministeriön myöntämää rahoitusta Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönottoon.
Viimeinen aika hakea rahoitusta on 31.5.2017. Projektin on oltava valmis ja raportoitu on 1.9.2017 mennessä.
Rahoitustuen määrä riippuu kunnan tai valtionhallinnon organisaation koosta ja sitä myönnetään korkeintaan 75 % organisaation omasta kustannusarviosta. Jos kunnalle on jo myönnetty enimmäismäärä rahoitusta tietojen tuottamiseen Suomi.fi-palvelutietovarantoon, tukea ei ole mahdollista enää saada.
Ohjeet rahoitustuen hakemiseen löytyvät valtiovarainministeriön verkkosivulta:
Valtionavustuksen hakutiedote Palvelutietovaranto kunnille ja kuntayhtymille
PTV-käyttöönoton rahoitushakemus kunnille
PTV-käyttöönoton rahoitushakemus kuntayhtymille
Väestörekisterikeskuksesta opastusta käyttöönottoon
Suomi.fi-palvelutietovarannosta vastaava Väestörekisterikeskus auttaa julkisen hallinnon organisaatioita palvelutietojen tuottamisessa järjestämällä mm. koulutuksia.
Sote-tietojen tuottajille järjestetään oma koulutustilaisuus 27.4.2017 klo 9-11: https://www.lyyti.in/Sotepalvelutietojen_tuottaminen_PTVhen_teemakoulutus_9721
Katso kaikki työpajat ja koulutukset ja ilmoittaudu mukaan: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/kayttoonotto/ptv-koulutukset-ja-materiaali/
Kaikki PTV-koulutukset sopivat myös sote-tietojen tuottajille.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus
projektipäällikkö, PTV-käyttöönotot Annette Hotari
etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
kehittämispäällikkö Niina Peränen
etunimi.sukunimi[at]thl.fi
ptv-tuki[at]vrk.fi
Voit ottaa meihin yhteyttä myös palautelomakkeella:
https://response.questback.com/isa/qbv.dll/ShowQuest?QuestID=4857167&sid=8gLknyGeq2
Väestörekisterikeskus julkaisee tiedotteen ruotsinkielisen version viimeistään viikolla 18.
befolkningsregistercentralen ska publicera meddelandet på svenska veckan 18.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation